Gå til innhold
Arkivverket

[#6867] Min bestefar Peder Jensen Kværum


Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen.Nå har jeg mottatt opplysninger fra Mona Årnes angående dåpen som Peder hadde vært fadder ved. Det er Peders eldste søster Marie Jensdatter, gift med Torstein Torsen Røssum fra Lillehammer, som døper sin datter Jenny Oline den 21.01.1911. (Hun ble født 19.12.1910) Peder og Maries foreldre Jens H. Kværnum (Kværum) og hustru Oline Pedersdatter er også faddere, samt en Petra Holm !! I min mors dåpspapirer står det at han hadde adresse Lillehammer.(Kanskje han bodde hos søsteren og hennes mann da han kom tilbake fra Amerika ?) Det var jo også dette som forvirret endel til å begynne med. (Han ble jo født i Vardal.) Han reiste som kjent til Amerika 1 gang i 1903. Rundt 1908 ? 1909 ? e.l har han kommet tilbake. Deretter truffet min bestemor Julie. Ringforlovet seg med henne og så ble min mor født 21.10.1910. Han skulle reise i forveien tilbake til Amerika og min bestemor og mor skulle komme etter ham, men slik endte ikke historien. ( Tidligere innlegg 2958 og 3125 ) Da han reiste tilbake 2 gang i 1911 oppga han Lillehammer som adresse og at han var driftsbestyrer. Det er noe jeg ikke får til å stemme helt, men jeg akter ikke å gi meg. Det var litt underlig å finne ham som fadder til sin søsters barn et par måneder etter at han selv ble far. Det skjedde visst mye rart for Peder og Julie.Alle råd og vink mottas med største takknemlighet.* Smil * fra Rigmor P.S Det siste svaret fra Amerika venter jeg fortsatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.