Gå til innhold
Arkivverket

[#6880] Nils Arnesen & Brita Knutsdtr. gift på Voss


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Knut Nilsen Hagen fra Voss ble i 1754 gift med Torbjørg Nilsdtr. Indreli (f. 1728)fra Aurland. Knut flyttet til Aurland.Som foreldre til Knut har jeg funnet: Nils Arnesen (d. 1764) som i 1732 ble gift på Voss med Brita Knutsdtr. Jeg har dessverre ikke funnet noen spor etter forfedrene deres. Kan noen hjelpe meg ? På forhånd takk ! Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Tja .. kanskje ! Men da har jeg imponerende god hukommelse.For noen år siden etterlyste jeg en tipp.. tipp fra Aurland (senere gift i Gulen). Fikk da ett svar som fortalte at han var flyttet til Aurland sammen med broren fra Voss og at foreldrene het nettopp Knut & Brita. Fikk også komplette data flerfoldige generasjoner både frem og tilbake. Tidsrom stemmer også utmerket.Problemet er at jeg har byttet PC etter kræsj (uten backup. Sitter nå og jobber med å punsje og importere alle gedcom filer på nytt. Følger du med her eller evt. sender meg en mailadresse hvor jeg kan nå deg. Så skal jeg sende ett endelig svar når jeg er ferdig.Mvh. Mary-Ann Hersvik maryher@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Sitter med Aurlandsboken foran meg: På Indreli i Vangen sokn, Flåm: Nils Gullaksen Flåm Indreli 1695-1770 gm 1728 Brita Ivarsdtr. (Sted ukjent) 1700-1762 Barn: Torbjørg 1728-1798 på Holum (58) i Flåm, Gullak 1730-1791 på Indreli, Marita 1733-1813 på Kårdal (44), Ivar 1736-? på Berekvam (50), Ole 1740-1814 på Ryum (40).Tor Hansen Holum 1712-1765 gm 1734 enke Marite Jonsdtr. Hulum " gm 1754 Torbjørg Nilsdtr. Indreli Torbjørg gift på nytt samme sted 1766 Knut Nilsson Hagen, Voss 1744-1787. Torbjørg gift på nytt 1789 på Flåm Sjur Østensen Berekvam, Flåm.mvhJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan! Takk for ditt innlegg. Jeg har også hatt tilgang til Aurlandsboken og har de opplysningene du nevner. Det jeg savner er trådene bakover etter foreldrene til Knut Nilsson Hagen nemlig Nils Arnesen og Brita Knutsdtr. som giftet seg på Voss i 1732. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå er det vel to Haga (Hagen) på Voss en i gamle Oppheim sokn og en ved Bulken (Vangen sokn). På Hage i Rundalen dør det en 85 år gammel Knut i 1735, som kanskje kan være Britas far? Kanskje Nils Andersen giftet seg til garden? Brithe Nielsdaatter Hage som er 82 år når hun dør i 1749, er kanskje Knuts kone. Der er også en Eli Knutsdtr. som dør 1751 - 73 år gammel.Men dette er bare et råtips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I følge militærrullen for Voss 1722 som ligger her i DP var Niels Arnesen Grove, 16 år gammel og bodde på Blichberge. Legdsmannen var Elling Olsen Grove. Militærrullen for Voss dekker mannkjønn 12-50 år og det er kun nevnt en person med navnet Nils Arnesen (som jeg allerede har nevnt)Det er jo en god sjanse for at dette er samme person som gifter seg i 1732. Lykke til videre. Mvh Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Roter fram ein ”gammel” sak….Giftermålet til Nils og Brita i 1732: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vossVigd&gardpostnr=836&merk=836#ovre>Lenke, gir ikkje noko svar på kvar dei kom frå.Ifølge forrige innlegg kan vere denne Nils vere den same som gifter seg over: Lenke og dermed f. ca. 1706 (og ca. 26 ved giftermål). Han fell difor utanfor DA sine tilgjengelege databasar for fødde.Er det nokon som har funne ut noko meir om dei ”ukjende” foreldra til Nils og Brita?Dette er vel den sonen som gifter seg i 1766, Knut Nilsson Hagen (ref. innlegg 1), og som er nemnd f. 1744 (ref. innlegg 5): LenkeNils og Brita g. seg i 1732, hadde dei fleire barn enn Knut (f. 1744, ): Lenke) og Britha (f. 1742,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.