Gå til innhold
Arkivverket

[#6881] Bornedriussen / Elde (Noen som har hørt det første


Gjest Mary-Ann Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Mary-Ann Hersvik

Kom over ett navn jeg ikke har sett før: "BORNEDRIUS".Er det noen som har tips til alternative navn ? Enda bedre om noen har kjennskap til personen det gjelder: Bornedrius Danielson f. Ytre Holmedal i 1826. (Usikkert da han var omnstreifer og jeg ikke finner foreldre eller evt. dåp). Men det kan kanskje skyldes omskriving av navnet så derfor: alternativer til Bornedrius ?Imidlertid er dette navnet gjennomført ved dåp av 9 barn og brukt som etternavn helt frem til 1906. Men etter å ga gransket alle mulige kilder fra hele landet med lupe finner jeg ikke andre forekomster av Bornedrius enn denne personen og hans barn...Hele familien skiftet navn til Elde ca. 1900 uten at jeg så langt har funnet noen grunn for det. Da bodde de fleste i Bergen.Er takknemmelig for forslag, selv den tynneste tråd..Mvh. Mary-Ann Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Mary-Ann! En liten titt i Fylkesarkivet for Sogn og Fjordane (du finner en lenke dit ved å gå inne på "Nyttige lenker" her nedenfor og deretter trykker du deg inn i databaser og kirkebøker) gir flere treff for ditt par både ved søk på farens navn begynner på "Bor" og "Baar". Flere steder nevnes òg at han er omstreifer. Kan det ikke stå noe nyttig om du slår opp originalnotatet til vielsen 15.jan.1862 tro? Ellers har opplevd at man kan oppgi stedet man er konfirmert som fødested selv om det ikke ER det. Kanskje verdt et oppslag i kirkebøkene det også? Kan ikke finne din forfader nevnt hos Eilert Sundt, men har da bare sjekket utgavene som ligger her på nettet. Men fru Bornedrius kunne KANSKJE tilhøre Børrefølget? Men hva vet jeg... Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

PS! Heter at Daniel Oliver var fra Elde da han giftet seg. (Heter til og med at han var født her, men det stemmer ikke jamfør databasens dåpsnotat). Det finnes en gård (gårder?) som heter Elde i Ytre Holmedal, så kanskje er det derfra navnet kommer? DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Hei.. og takk så mye for svar.. Det oppmuntrer i allefall.. :-)Finner ikke noe mer i arkivene til S&F. Bornedriuss er sønn av Daniel.. (finnes ingen Daniel som passer i Holmedal i 1826.)Vet at familien bodde en kort tid på Elde i Holmedal, der blant så mange andre steder. :-) Navnevalget Elde tror jeg er mer eller mindre tilfeldig navnevalg.Fru Bornedriuss var imidlertid også av omstreiferslekt. Hennes far var sannsynlgivis Børre da det er nevnt ganske ofte. Så Børreslekten vet du noe om/eller hvor jeg finner info om den.Tusen takk for svar uansett. Jeg må tydeligvis inn og granske orginalkildene bedre.Mvh. Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dersom du går inn på http://www.lor.no/ og slektsforumet, kan du søke i blant annet "Fantefortegnelsen" 1845 og en av Sundts publikasjoner. Finnes en Daniel Larsen nevnt der ser jeg... Regner med at du har Annika Marie Børresdatter fra 1900 og dessuten ser jeg en A. Marie Danielsen Elde død i Bergen, som vel òg er henne? Marius Hellerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Om dette kan hjelpe ?Har navnet Berte Marie Bornedriusdatter født Ytre Holmedal i 1858 , hun er gift med Ole Johan Olsen FT 1891 i Eid og bor på gården Myklebostad .Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.