Gå til innhold
Arkivverket

[#6884] Barnebidrag


Gjest Jeanette Kleve
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Kleve

Min oldefar og hans søster (samme mor, forskjellige fedre)ble satt bort da deres mor døde i 1874. Det ble betalt bidrag for søsteren, men jeg kan ikke finne noe på min oldefar.Er det noen som vet hvordan dette med barnebidrag fungerte? I såfall, hvor lenge ble det betalt barnebidrag?Hilsen fra Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Holterud

Hei Jeanette! Det finnes en bok av Else Øyen "Ugifte mødre" utgitt på Universitetsforlaget, som du kanskje kan ha nytte av. Jeg har den i bokhylla,men siden jeg har havnet i rullestol, og boka er den øverste hylla, får jeg ikke tak i den. Ellers forteller forfatteren Fredrik Parelius at barnebidraget ca 1880 var kr 40,- pr.år i byene. På landet ble det utbetalt i naturalier (Jeg mener å ha lest et visst mål mel og ett par sko),men hvor lenge man betalte bidrag, eller hvem som håndhevet dette,er jeg ikke sikker på. MVh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.