Gå til innhold
Arkivverket

[#6889] Bygdebok for Norderhov i Buskerud


Gjest Kari  Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Har du sett RINGERIKE SLEKTER NR, l, ll og lll. Del l, ? husker ikke, Del ll: Slekter fra Haug.. Del lll. Slekter fra Norderhov Hovedsogn. Utgiver Ringerike Historielag, år 1935. med hilsen egil.sundelius@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Bind I er Hole og Tyristrand. Det skal bemerkes at Ringerikske slekter begrenser seg til "storfolket", dvs det dekker ikke i særlig grad mindre bruk og husmannsplasser. Et mer grundig verk er et savn...Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Følgende data kan finnes i Bibsys: http://www.bibsys.no/Tittel: Ringerikske slekter : oplysninger om slekter og slektsgaarder / ved A. Lagesen. Forfatter: Lagesen, A. Trykt: Oslo : Grøndahl, 1927-1935. Sidetall: 3 bind. : ill.Ellers bør det opplyses at Ringerike Slektshistorielag (undergruppe av Ringerike Historielag) siden 1991 har utgitt tidsskriftet "Hringariki", hvor det er publisert en anseelig mengde slektshistorisk stoff.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

En av mine aner heter Mads Rolvsen. Han var gift med Elie Iversdatter (16.10.1766). De bodde på Hole, bl a Borgen eie. Jeg finner ham ikke blandt døpte eller konfirmanter, så jeg antok at han ikke var født i Hole. Et tilfeldig søk i Family Search ga følgende resultat: Rolf Madsen, døpt 29.03-1739 på Norderhov. Foreldrene var Mads Stovren og Guri Andersdatter. Det kan være den samme, og jeg tenkte at det kanskje kunne finne noe som kunne bekrefte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Det kommer snart en ny bok om Hole. Den er meget snart i trykken etter hva jeg har hørt. Men det beste for deg er nok å bruke kirkebøkene. De er greie på 1739 tallet i Norderhov. Har selv vært i de bøkene en rekke ganger.Lykke til.Tormod medlem av bl.a. Ringerikets slektshistorielag, og bekrefter at Hringariki, som medlemsbladet heter, er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Kjempefint at det kommer en ny bok om Hole.Jeg kan se etter Rolfs søsken og sammenligne med faddere til Rolfs barn. Eller er det vel ikke så mye mer å hente fra kirkebøkene enn det jeg allerede vet. Litt for tidlig for utflyttinger kanskje. Jeg må vel over på andre kilder som f eks skifter.Hringariki er sikkert fint. Hva er adressen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei.Det er riktig at det kommer bygdebok snart,Har hørt at det skulle komme til jul,men det er stadig forsinkelser på det omerådet.En annen ting var at det var snakk om at boka skulle deles opp i forskjellig distrikter innen Hole.Jeg vet ikke om det blir noe av det.Ellers så finnes det et tidsskrift som heter Ringerike også der står det også mye rart fra hele Ringerike (Jeg har en del årganger og skal titte etter om jeg kan finne noe av interesse.Skal også titte i Ringerikske slekter fra Hole og kommer tilbake hvis jeg finner noe. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, Kari!Mulig jeg kan gi litt opplysninger om Mads Støverns slekt. Da han har en sønn Rolf, er det vel trolig at han selv het Mads Rolfsen og var sønn av Rolf Olsen Støvern i Norderhov f. ca. 1679 på Søre Råen i Krødsherad, død 1746 på Støvern, og Guri Madsdtr. Glesne, d. 1735 på Støvern. - Det står mer om etterkommerne etter disse i "Ringerikske Slegter", men jeg har den ikke foran meg her. Jeg stammer imidlertid selv fra Rolf og Guri på Støvern, så du kan finne anene deres på min hjemmesidehttp://hjem.sol.no/svbjornd/under anene til Nils Nerildsen. Rolf og Guri Støvern er aner nr. 102 og 103 der.Ellers har jeg bl.a. brukt gårdshistoriene for Krødsherad og Sigdal/Eggedal da jeg nøstet opp de folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Hei igjen!Først må jeg rette en feil jeg skrev: Rolv Madsen ikke Mads Rolfsen var gift med Eli Iversdatter.Rolv og Elie fikk først en datter som de kalte Guri. Det stemmer med gjenbruk av evt farmorens navn. Første sønn fikk navnet Mads.Bjørn: Det er kjempefint om du kan se etter om det er noe av interesse i ”Ringerike”. Tusen takk.Svein: Jeg har vært inne på hjemmesiden din, og det ser veldig spennende ut. Nå bare gjenstår det å få bekreftet slektsforholdet mellom Rolf Madsen i Hole og folket på Støvren.Egil: Hvis du har det bindet som omtaler Norderhov, vil jeg bli kjempeglad om du kan se etter etterslekt til Mads Rolfsen eller Rolf Olsen Støvren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei, BINGO, på side 336 (Bind3) under gården Støveren, står det: Ole Rolvsen var gårdbruker på n. Støveren til sin død. Etter Rolv Støverens bortgang (1746) var både Ole og MADS ROLVSEN gårdbr. og eiere av hver sin halvpart av gården. Våren 1736 døde Mads. Etterlatende enken Aase (?) Jonsdatter og to sønner Rolv og Jon. Eller nedtur ? med hilsen Egil (ps. se mail adr. tidl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Tusen takk, Egil!Jeg har ikke brukt "Family Search" før, så jeg vet ikke hvor pålitelig det er. Fort gjort å skrive feil. Her må jeg se på kirkebøkene for Norderhov. Hvis oppgitt alder for "min" Rolv Madsen da han døde er riktig, var han født 1732. Fremdeles spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Kari, bl. a. Mads og Ole Rolvsen navn står ikke oppført i 'Personregister* e, så vi kan lure på om det er flere navn i boka som ikke står der! (bind tre er på 500 sider). -hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Jeg prøvde et nytt søk i "Family search" på Mads Rolvsen, den mulige faren, og fant Mads Rolvsen giftet seg med Gurj Andersd 29. Sept 1737 i Sigdal, Buskerud og med Aase Jonsdatter 12. Nov. 1741, Norderhov.Kanskje det er feil i Bygdeboka? Kanskje det var Guri som døde og ikke Mads?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Kari, send en meil til: egil.sundelius@start.no Vi kan prøve å lese boka gård for gård på det de årene det gjelder. hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Det kan kanskje være riktig å søke i kirkebøkene. Der finner du sikkert svaret.De fleste bygdebøkene har flere feil.Lykke til.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

FamilySearch synes å ha inne de fleste dåpsopplysninger for Norderhov på tidlig 1700-tall (i hvert fall til ut i 30-40-årene), men dessverre ingen begravelser, det jeg kan se.Mikrofilm for Norderhov i Riksarkivet før ca. 1740 (tilbake til ca. 1720) er stort sett uleselig, mens fotostatkopien i Statsarkivet i Kongsberg faktisk er svært så leselig, heldigvis. Men det er tydelig at det burde mikrofilmes på nytt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Tormod: Jeg er helt enig med deg i at det er viktig og nødvendig å bruke kirkebøkene som kilde og som kontroll av sekundærkilder. Nå prøver jeg primært å finne ut om det er en amilietilhørighet mellom Rolv Madsen som bodde i Hole og slekten på Støvren, og da ser det ut til at jeg må prøve andre kilder som f eks skifter. I slike tilfeller er ofte gards- og slektshistorier til god hjelp, men du har rett i at det kan være feil i dem, og det ser ut til at det kan være tilfelle her. Jeg tror nok at Family Search har riktige opplysninger. Kilden her er kirkebøkene.Svein Arnolf: For meg ser det ut til at det er kommet mye fra Norge i det siste. Jeg har ikke funnet noe av interesse for meg før, men nå får jeg endel fra Aker, Enebakk, Norderhov og Stange. Kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Kari.Du skriver at du stoler på Family Search fordi kildene er kirkebøkene.Jeg må skuffe deg på dette. En av mine oldefedre står fortsatt oppført galt. En eller annen "GJØK" har sjanset på feil person. Vedkommende som er oppført har aldri , og selvfølgelig vil aldri , ha blitt min oldefar.Jeg trodde på dem, men har etter lang tids granskning , har jeg fått den riktige oldefaren min "på plass".Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Hei Tormod:Takk for advarselen!Jeg har vel ikke skrevet at jeg ”stoler på FamilySearch”. Tvert imot skrev jeg at jeg ikke vet hvor pålitelig det er. Jeg har ingen erfaringer med det. Men i dette konkrete tilfellet tror jeg at opplysningene var riktige. Jeg har senere fått mail fra Egil, som nå skriver dødsåret til 1756 ikke 1736 som i innlegget. Det ser da ut til at både FamilySearch og bygdeboka har riktige opplysninger, iallfall er det ingen grunn til å tro at det var feil. I 1756 var Rolv umyndig. FamilySearch sier at dåpsåret hans var 1739, dvs at han var 17 år da faren døde. Ellers er det fort gjort å sjekke kirkeboka når en har en dato.FamilySearch oppgir alltid kilden. I dette tilfeller var kilden registrerte kirkebøker. I andre tilfeller kan opplysningene være basert på innsendt materiale fra folk som driver med slektsgransking. FamlilySearch sier i fra at de ikke kan innestå for at innholdet er korrekt i disse filene. Jeg har funnet mange av mine aner fra Enebakk i en slik fil. Som kilde får jeg opplyst navn og adresse på innsenderen. Jeg har dermed muligheten til skrive til vedkommende og spørre videre hvilke kilder han har brukt og evt komme med tilleggsinformasjon som jeg har. Det er også andre kilder der. Det opplegget synes jeg er flott.Det er lett å skrive feil. Jeg skrev Mads Rolfsen isteden for Rolf Madsen. Det hendte prestene skrev feil i kirkebøkene, det er feil i folketellingene og registrert materiale er basert på andres tolkning av håndskrift som er til dels uleselig. Skal en være noenlunde sikker på at en er på rett spor, bør en vel kontrollere flest mulig kilder mot hverandre, og hvis en er i tvil, bør en nok stole på primærkildene. Jeg skal nok se i kirkeboka i dette tilfellet også, når jeg kommer så langt.Skal vi si at vi er enige Tormod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg har ikke noe problem om å bli enig med deg, jeg bare tenkte det kunne være lurt å presisere at for å være sikrest mulig er skifter og kirkebøker det man kan stole mest på.Jeg kjenner til at det er oppgitt hvem som har sendt inn opplysninger. I mitt tilfelle gav jeg beskjed om den feilaktige opplysningen for snart 4 år siden.Men det har ikke hjulpet.Jeg nevnte tidligere at jeg var medlem av Ringerikets Slektshistorielag. De er fenomenalt flinke der og meget hjelpsomme.Som du allerede vet så utgir de et meget interessant medlemsblad . Hringariki. Om du ønsker å melde deg inn , skriv til lederen: Frank Otterbeck , Blomsgate 32m 3510 Hønefoss. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari  Thingvold

Hei igjen Tormod!Det er fint at du kom med et eksempel på feil i FamilySearch. Ellers er jeg så enig i alt du skriver! Jeg tror at jeg har 3-4 permer med kopier av funn i kirkebøker. Ikke alt er enkelt å tyde med en gang. Etter funn i andre kilder, kan jeg da gå tilbake til kopien og lettere lese det som står der. Nå er jeg så heldig at biblioteket har microfilmapperat med mulighet for å kopiere. Det koster litt, men er fint å ha.Flott at du kom med adressen til Ringerike selktshistorielag. Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.