Gå til innhold
Arkivverket

[#6889] Bygdebok for Norderhov i Buskerud


Gjest Kari  Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Hei Kari og Tormod, har ikke Ringerikets Slektshistorielag noen form for tilknutning til innternett? Det kan bli mange 'lag' å vere medlem av ! MVH Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Egil.Jeg kjenner ikke til at Ringerikets Slektshistorie lag er på nettet.Det er sant at det kan bli mange foreninger/lag å være medlem av. Jeg er også medlem av Soknedalens Lokalhistorisk Forening , som også holder til på Ringerike. Men så lenge de er selvstendige og meget såvel aktive som interessante foreninger så har jeg valgt det.Jeg tror nok selv i fremtiden at vi nok må melde oss inn i de foreninger/ lag som er spennende for oss og finne oss i å betale medlemskontigent. Om det ikke blir noe forening med medlemskap som basis, vil man bl.a. miste kommunal støtte o.l. Uten medlemmer vil det ikke være noen som ønsker å drive lagene, tror jeg.Man må kort og godt velge .Tormod. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Istedet for å starte nytt innlegg, og spør hvilke bind det står skrevet om disse gårdene:Rud: Hvor jeg har en Ingrid Monsdatter Rud som var gift med Helge Guttormsen Gulsvvik på 1500- tallet. Ingrids far skal være Mons Rud i Nordrehov.Oppegård: Mine aner der var Halvor Oppegård, og dennes datter Torand som døde før 1570. Hun var gift med Jon Helgesen Gulsvik.Flecherud : Der bodde Gunvald Bendiksen og hans kone Goro Pedersdatter(skrevet som Torsdatter) ved FT-1801. Hun heter Goro Pedersdatter ved sønnens dåp i 1791.Når det gjelder Goro Pedersdatter så kan det være hun som ble døpt i 1746 med far Peder Torstensen Funkalsmil som ble født ca 1701 og gift i 1744 med Anne Botolfsdatter.Hvilke bøker og hvilke bind av bøkene trenger jeg? Har tenkt å se fjernlåne kirkebøkene på mikrofilm når det gjelder anene på 1700-tallet her, men trenger likevel noen bygdebøker eller slektsbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva er forfatternavnet på bøkene 'Ringerikslekter'? Kan ikke se at det står noe om akkurat det i denne tråden. Har det kommet ut flere bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Ut fra det som står ellers i tråden så ser det jo ut som om det er bind 2 og 3 som går på Nordrehov, og jeg satser på å fjernlåne disse bindene gjennom biblioteket her i første omgang. Bor jo på Helgeland, så det er min eneste mulighet for å få sett disse bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Dessverre så ligger de gårdene du er interessert i utenfor det området som er beskrevet i Ringerikske slekter. Rud , Oppegård , Flaskerud og Funkalsrud. Bare et lite tips.Ha en fortsatt fin kveld.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Jeg har også fått svar på no.fritid.sleksforskning.diverse(nyhetsgruppe). Der ble jeg tipset om boka 'På slektstier i Buskerud' hvor det skal stå om Rud og Oppegard. Det skal stå på side 126 der. Lurer på om noen kunne fortelle meg hva som står der, så jeg slipper å fjernlåne bok for en eneste side. Har også blitt tipset om Genealogen nr. 2 1996, men den har jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om Guru Pedersdatter likevel var Guru Thoresdatter, og 25.10.1788 blir hun trolovet med Gunvold Bendixen. Hun bor da i Bjercheje.Forlovere var Erik Andersen og Ole Ingebrigtsen, som begge var husmenn under Sørum i Hole. Den som har vært til hjelp her skriver at Bjerke finnes både i Nordrehov, Ådalen og Nordrehov. Dette peker vel i retning av Hole? Jeg må vel til med kirkebøkene selv, men jeg skulle gjerne vite om det nå er vits i å fjernlåne Ringeriksslekter for f.eks Hole(bind 1)eller Nordrehov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg henviser til innlegg nr. 3 , hvor det nevnes at bl.a at bøkene stort sett beskriver gårdeiere og deres familier.Jeg anbefaler kirkebøker og kanskje man kommer inn på en av de mange Ringeriksgårder.Lykke til!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.