Gå til innhold
Arkivverket

[#6890] Tekstilfabrikk på Frysja?


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Jeg skulle så gjerne vite det "riktige" navnet på den tekstilfabrikken som angivelig skal ha ligget på Frysja. Kan noen hjelpe meg med det? Takk fra Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Frysja var jo det gamle navnet på Akerselva og det har vært flere fabrikker her, bla. ved Vøyenfallene ligger gamle fabrikkbygninger tett i tett. Hjula veveri på vestsiden var det største anlegget ved Vøyenfallene, en gang Norges største industribedrift, med 400 vevstoler og like mange arbeidere. Her ligger også Graah spinneri som ble anlagt av danske Knud Graah. Sannsynligvis tenker du på Hjula veveri.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hei Ingjerd, bare litt ytterligere opplysninger.: Mesteparten av disse tekstilfabrikkene lå langs ""Aggers Elv" (Akerselva) helt korrekt dengang kalt Frysja. Dette navnet ble på folkemunne brukt langt opp i 50-60 tallet av de inngrodde, deriblant mine egne besteforeldre, som begge jobbet på Hjula Veveri. I 1865 lå flere tekstilfabrikker her på Sagene: Nordfra nevnt: Christiania Mekaniske Veveri, Lilleborg Spinneri, Nicolaysens Spinneri (Labakken), Hjula Veveri, Graahs Spinneri (Tidligere fra 1845 Nedre Vøyen Spinneri,150 ansatte, produserte pakkegarn, brant ned i 1859, og ble gjennoppbygd av Knud Graah), Foss Spinneri, Christiania Seilduksfabrikk. Alt i alt var 1200 mennesker sysselsatt på disse fabrikker. Driften ved Hjula gikk senere over til De Forenede Uldevarefabrikker (DFU), som på midten av 1950-tallet ble flyttet til Ammerud, nord for Oslo. Ble du noe klokere ? Mvh Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei, og takk for svar! Det har seg sånn at alle i en av de slektsgrenene jeg arbeider med, jobbet på "Frysja". Det står det i papirer nedskrevet så sent som opp på 60-tallet, og det er også det alle sier. Om de selv virkelig vet hvor besteforeldrene arbeidet vet jeg ikke. Jeg skjønner at jeg må forsøke å finne noen "gamle" som kanskje kan vite noe mer om dette. Jeg hadde faktisk ikke forestilt meg at det var så mange av dem. Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

HEI IGJEN ! Den fabrikken som flyttet på midten av 50-tallet var DFU. Min bestefar på morssiden, Fritjof Vogt, var ansatt der i over 40 år, av disse ca.37 på "Frysja", (fikk t.o.m. Kongens Fortjenestemedalje for dette.) Han var såvidt jeg husker formann i farveriet, kanskje noen av "dine" husker ham ? Forøvrig sitter jeg med et lite hefte, "Liv & Virke ved Vøyen-Fallene, en Beretning om Graahs Spinneri" skrevet av en Beate Slipher. Dersom du har tilgang til fax eller e-mail kan jeg gjerne ved leilighet overføre teksten til deg ? (Forøvrig jobber jeg ved Spydeberg, så det er jo ikke lange veien å hente eventuelle kopier heller ?) Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen Lasse! Det hadde vært veldig interessant og sett det heftet du har. "Mine" heter Riser til etternavn, og skal visstnok ha jobbet på et av disse tekstilfabrikkene/veveriene i mange år. Og hele familien også, både bestefar, barn og barnebarn. Bestefaren var Jørgen Riser. Du jobber i Spydeberg, ja. Lurer litt på om jeg vet hvem du er..... Hmmmm... Men den saken kan vi ta oss imellom. Kanskje du kan sende meg en mail? Adressen er: ingjerd_v_bruggen@hotmail.com Med vennlig hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

God morgen ! Har forgjeves prøvd å sende deg mail idag,men får feilmelding fra Telenor. Er adressen din ingjerd_v_bruggen@hotmail.com ? Jeg er litt usikker på de _ tegnene du har oppgitt. Ellers kan du sende meg tlf.nr. ditt på mail til meg ? lpettersen@forsheda.no Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Et sted å søke er ellers arbeiderbevegelsens arkiv. De har det meste av arkivmaterialet som måtte finnes fra fagforening, klubber og forbund som fortsatt eksisterer. Forøvrig har de sikkert oversikt en viss oversikt over historikere som jar jobbet med materialet også hovedfagsstudenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Ingjerd Takk for sist. Jeg er ikke kommet særlig lenger på mitt, men kanskje kan jeg bidra litt i dine saker. DFU flyttet etterhvert til Grorudveien i Oslo. Huset sår fremdeles og inneholder i dag et firma som har spesialisert seg på kokketing i øvre prisklasse! De hadde også et nært konkurranseforhold til Brødrene London som lå like nedenfor dammen på Grorud. Ved hoppbakken. Du kan se taket på "sjoddien" dersom du tar deg tid på broa på vei nordover. Husker ikke helt nøyaktig, men mener at historielaget på Grorud har en egen bok om industrien i Groruddalen. Selv har jeg den lille generelle boken om Groruddalen. Ønsker du at jeg skal lete næremer, må du gi meg beskjed. PS. Adressen dersom du skulle trenge den er: ellinor@lie,nu Ha det godt og håper du kommer videre:-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.