Gå til innhold
Arkivverket

[#6895] Johannes Josephson(?) Harstad gård, i Orkladalen


Gjest Åse K. Kristiansen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen,

En bekjent i Statene opplyser at hans forfar Johannes Josephson, f.1855 kom fra Harstad gård. Denne gården skulle ligge i Orkladalen, omtrent 7 norske mil fra Trondheim. Faren, Joseph Jacobson f.ca.1794, døde 1863, moren, Johanna Marie Christiansdtr. var 20 år yngre.Jeg har søkt i FT 1865 og funnet en gård Harstad med en familie der alle fornavn stemmer, enke Johanna M.Christophersdtr.f.1817, eldste sønn Jacob (oppkalt etter farfar), andre sønn Christopher (etter morfar),resten av barna har de fornavn som er oppgitt fra USA, i rett rekkefølge, men uten fødselsår. Alle heter Johnsen, ergo het faren John Jacobsen(?). Denne gården ligger i Tingvoll, M+R, ifølge FT 1865.Ved søk på Josef(ph) i 1801, finner jeg ingen høvelig kandidat. Min teori er at min venn i USA har fått oppgitt feil farsnavn, Johannes brukte navnet John Harstad i USA. Mitt spørsmål til dere lesere er: Finnes det en Harstad gård i Orkdalsområdet eller et annet sted sånn cirka 7-10 mil fra Trondheim? Eller kan Harstad gård være feilført i tellinga/digitaliseringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Takk for all hjelp. Jeg tror nok Josephsen er feil. Farens fornavn må være Jon/John. "Joseph" hadde også en søster Maria/e. Og det må være Harstad gård i Tingvoll det gjelder, der stemmer det meste i 1865, unntatt farsnavna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.