Gå til innhold
Arkivverket

[#6898] Kirkebøker for Kvernes-Averøy


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei! Min bestemor Olga Eriksen g. Jacopsen f. 11.03. 1887 i Kvernes. Hun var uektefødt og fikk navnet Olgine Pauline Anette Ingebrigtsdtr. Fladseth. Min oldemor Anna Eriksen(har ikke pikenavn)f. 15.05.1862 i Kornstad og bestemor har vært umulig å spore opp før de kom til Bergen. Jeg fant nylig et lite testamentet,kanskje det har vært brukt i en eller annen misjon for det er ikke skrevet som vanlig ny-tesament. På innsiden av permen står der noen initialer og årstall.Kan dette være en tråd å følge? I gotisk skrift står det : K.A.F. SØBSTAD 1884. Det ser ut som boken har tilhørt en pike, for det er laget border som er litt farget. Er det noen som har anledning å hjelpe meg er jeg takknemlig for det. Mvh. Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Hva er det du egentlig søker etter, damene eller boka? Siden jeg ikke vet så tittet jeg etter damene. Kvernes, Bremsnes sogn f. 11/3-24/4 1887 Olgine Pauline Anette. Foreldre: ungk. Ingebrigt Martin Estensen, Fladset, f. 1860 og pike gunhild Anna Andersdt., Bolgen, f. 1862. I 1900 finnes en Olgine Ingebrigtsen på gården Kinn i S&F, som var f. 1887 i Kristiansund.Kværnes, f. 15/5 1862 Gunhild Anna (Kr. S.) står under navnet.Gjelder alle barn, men litt forkjellige bokstaver) Foreldre: hmd. Anders Knudsen Tungsæth og kone Ulrikka Iversdt. Er litt usikker U'en i gårdsnavnet, kan være en I også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det testamentet du omtaler, tilhørte nok Kornelius Andreassen SØBSTAD (f.1856) som i 1865 bodde på Søbstad (Søfstad), men som i 1900 hadde flyttet til Henden. Jeg vil for øvrig tro at det står KAS og ikke KAF. Dette er i så fall forkortelse for Kornelius Andreas Søn. Det var vanlig å skrive initialer på den måten.En litt artig detalj ved hustanden til Kornelius er at det ser ut som om han hadde en søster som het Elen Eriksdatter (f.ca.1850). Hun var vel kanskje en halvsøster. I FT 1900 finner vi henne igjen som husmannskone på Kinn der Olgine var tjenestejente. Der har vi kanskje forklaringen på hvordan dette testamentet har dukket opp hos deg, og trolig også forklaringen på hvorfor Olgine fikk jobb akkurat der. Kanskje de til og med var i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Knut Bryn. Jeg håper du har sett innlegget til deg og Berit Knudsen. Det virker for meg som det er to brødre som er gift med to søstre.Anders og Andreas Knudsen og Ulrikka og Ane Iversdtr, men det kan vel også være tilfeldigheter. Elen Eriksdtr.kan hun være datter til Ane Iversdtr? Min oldemor var gift med fyrbøter Iver Eriksen f.1867 i Aure (Øre?)og døde i Bergen i 1907.Kan han være en bror av Elen Eriksdtr.? Ja, det er mange teorier, men jeg har jo fått erfare at ikke alt medfører riktighet. Mvh og takk Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.