Gå til innhold
Arkivverket

[#6903] Alfred J. Brede, født 30.6.1899?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Min G.tante Lise Anker Olsdatter reiste i 1892 til Evanger i Hardanger. I 1900 drev mannen Johan Ernst Brede bakerforretning der. Han var f. 1.2.1844 i Solheimsviken, Bergen. “Madame Elise Brede” kom tilbake til Rødøy i 1903 og hadde da sin mann, Johan Brede, med seg. Han begynte da som baker på Selsøyvik i Rødøy. Men nordpå kunne han ikke trives og dro derfor sørover etter bare 1 år. Med henne var det motsatt. Hun kunne ikke trives sørpå og dermed så skilte de lag. I 1900 folketellingen står Alfred J. Brede, født 30.6.1899, oppført som deres sønn. Mitt spørsmål er: Var dette sønnen til min G.tante eller? I tilfelle: Hvor ble det av sønnen? Takknemlig for hjelp? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg kan ikke hjelpe deg meg Alfred, men Johan Ernst er en yngre bror av min oldefar Marthinus Brede f.1839 - bosatt i Ulvik. Familienavnet er egentlig BREDER - og vil du vite mer om denne, kan du kontakte meg på e-post oddbre44@vgs.akershus-f.kommune.no. Det er utgitt flere slektsbøker om familien. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Birger: Den Alfred J Brede du refererer til står da vitterlig under gården Kalvehålen i Evanger, mens Johan og Elise står ikke oppført med barn i det hele tatt i 1900 folketellingen under gården Ævanger.Hvem som er foreldre til Alfred J. Brede er jeg ikke sikker på, men han står oppført som sønn og det eneste ekteparet her er Svend Hjørnevik og Anna Brynjulfsdatter, men jeg tror det må være deres eldste datter Guri som er mor til denne gutten og ikke Svend og Anna siden de da ville ha vært 52 og 45 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei og takk for svaret. Ja, jeg er enig med deg. I tilfelle han skulle være "Madam Brede" sin sønn må han ha blitt fostret opp hos andre. Jeg regner ikke lenger med at han er hennes sønn siden jeg fant ut det samme som deg etter mitt første innlegg. Kanskje finner senere ut hvem sin sønn denne var. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Birger Forsmo

Jeg vender tilbake til denne saken. I FT 1900 finner jeg på denne Lenkeat Alfred står som sønn. Hva er det som egentlig stemmer? Er det noen som kan fortelle meg det?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte å si at Madam Brede godt kunne være Alfreds mor på grunn av sin alder. Hun var jo mye yngre enn sin mann. Hun ville ha vært 28 år da han ble født og mannen 27 år eldre. Saken er at jeg vet ikke om de hadde noen barn. Kanskje er der andre som vet det?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
LenkeDet ser vel heler ut at han er sønn til dette ekteparet. Du må nok klikke på navnet hans for å finne ute hvilken familie han er i. mvh Kjellaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjellaug. Takk skal du ha for svar.Ja jeg prøvde det, men hvorfor heter han Brede hvis han er sønnen deres?Det er noe som ikke stemmer. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er jo mulig at det er en feil i oppsettelsen her for det ser jo litt rart ut at han heter Brede.Men det er vel bare kirkeboken som kan fortelle deg om de fikk et barn eller ikke.Det finnes jo feil i folketellingene. Det har jeg sett og, min egen farfar fra Gulen i Sogn står oppført som født på Finnås i FT 1900!mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen.Ja, det er nok mulig at der kan være feil, men da er vel det gjort på de orginale listene og ikke hos de som har skrevet de av?Hvor i Gulen kommer din far fra? Kona mi er jo fra Gulen, Brandsdal, hvor også jeg har bodd i 10 år av mitt liv. Men det er nå 26 år siden.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min farfar var Hans Johan Rutledal fra Rutledal. Hans far var Klaus Hansson Rutledal og mor var Marta hansdtr Hauge.Jeg har god oversikt over forfedrene derfra og det kan jo tenkes at din kone har felles forfedre med meg.Navn som går igjen er Engesæter, Haveland, Takle (indre og ytre), Opedal, Yndesdal, Haugland, Wergeland, Instefjord, Asheim, Breche, Floli, Torvund, Breivik, Foss ; men ingen Brandsdal.Skulle du finne noe felles har du jo e-mail adressa mi kelly.petit@wanadoo.frmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjellaug. Min kones slekt kommer bl. a. fra Jon Johannesson Breidvik, f. 1768, død 1851 og hans kone Marta Olsdatter Rutledal (1771-1832) og deres sønn Ola.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er det mye mulig at vi kan finne felles slekt. Send meg et ord til kelly.petit@wanadoo.fr så skal jeg sende deg det jeg har. Problemet er at jeg har de direkte anene og en del av barna deres, men ikke videre om deres familier.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.