Gå til innhold
Arkivverket

[#6905] Kristiania - Paulus menighet


Gjest Reidun  Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun  Andreassen

Jeg søker etter min oldefar som hette Karl Julius Throndsen. Jeg vet at han giftet seg i Paulus kirke med Anna Gurine som var enke etter H.L.Larsen. De giftet seg i 1878. 0g fikk min farfar samme året. I noen kirkebøker står det at han er født i Fredrikstad men jeg har ikke funnet han der. Jeg vet også framtiden hans men finner ikke hvor han kommer fra og hvem som er hans foreldre. Det har stoppet helt opp. Håper noen kan hjelpe meg. Hilsen Reidun Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Denne familien bodde i Dælenenggt. i 1865. De har en sønn som heter Carl J. Thronsen,14 år, født i Aker. Dælengengata ligger ikke langt fra Paulus kirke.55 1 17 Deleneng Østre Aker Østre Aker Deleneng 1 Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested 709 4 1 Johan F. Thronds. Husf. Slagter, Ejer g 46 m Christiania 710 5 Johanne Ols. hans Kone g 50 k Stornæs 711 6 Julie Thronds. deres Datter syr ug 17 k Aker 712 7 Carl J Thronds. deres Søn ug 14 m Aker 713 8 Georgine Thronds. deres Datter ug 11 k Oslo 714 9 Oline Thronds. deres Datter ug 7 k Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tenkte jeg kunne hjelpe deg siden du var så sikker pa at Karl Julius giftet seg i Paulus krk. så sent som 1878, for da burde det stå hvor og når han var født og hvem faren var. Jeg har sjekket Paulus krk. 1877/78/79 og ikke funnet ham. Jeg sjekket også i Gamle Aker uten resultat. Vet du om det er den Karl Julius Tronsen f. 1852 som i 1900 bor som enkemann i Mellomgade 4 i Oslo hos en Anna Throndsen 58 år f. Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei Reidun,jeg vil VELDIG gjerne komme i kontakt med deg (ljoerg@online.no), fordi Anne Gurine nok er min tipp-oldemor, og jeg også leter etter hennes mann ( ... og vi er faktisk i relativ nær slekt).Navnet Karl Julius Throndsen løser også mye av mysteriet i mitt innlegg nummer 4462 (som jeg har vært så frekk å "friske opp" - skal ligge rett etter dette). Du kan i dette innlegget se mye av bakgrunnen for min histore.Anne Gurine og første ektemann Hans Larsen finner du i Fredrikshald i 1865 i Porsnæsgaden. Du finner henne som enke i Tollbodgt. 4 i Oslo i 1875 med din farfars (halv)søsken. (tror jeg da)Min oldefar Karl Throndsen er nok sønn av Anne Gurine og din tipp-oldefar Karl Julius. Karl Julius kan vel godt være den vi finner i Mellomgade 4 i 1900. Den Anne Throndsen som også bor der passer jo mistenkelig godt med Anne Gurine (bortsett fra fødested Bergen, men her kan det være en feil?). Kan heller ikke kodene så godt at jeg skjønner om Karl Julius er enkemann eller gift med den Anne som er oppgitt - her kan sikkert Laila hjlepe til.Til slutt: Hvor har du din "sikre" opplysning om ekteskapet i 1878 fra? KAN det ikke være at de var gidt i Fredrikstad? Mange av mine opplysninger tyder på at familien kan ha hatt "kort opphold" der i perioden mellom 1876 og 1900.Mulig dette ble litt ustrukturert, men håper vi kan hjelpe hverandre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Reidun Andreassen

Prøver igjen med en etterlysning på Kristian Throndsen Kristiania.Han skal være far til min tipp- oldefar som het slakter Johan Fredrik Throndsen født 1821 Cristiania,gift med Johanna M. Olsdatter Østre aker. Kristian skulle være min tipp-tippoldefar.Han skal være født i 1792. Jeg kan ikke finne han i kirkebøker. Vet ikke hvem han var gift med.Tror at foreldrene skal hete Tron Andersen født 1761 som var gift med Mari Engelsdatter født 1761. Dette har jeg fått fra andre uten å ha fått vite hvordan dette skal ha kommet fram.Kanskje noen kan hjelpe meg? På forhånd takk. Hilsen Reidun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.