Gå til innhold
Arkivverket

[#6910] Hvor finner jeg Valheim (tidl. Verslien) på Toten


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

Hvor finner jeg plassen Valheim på Toten? Valheim skal vistnok være det nye navnet på Verslien gård.Er det noen som kjenner stedet og historien ?Hvh Harald B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Gården ligger Ås sogn, Vestre Toten kommune, 3-4 km NØ for kirken. Gårdsvaldet grenser til Østre Toten kommune. Gården synes i dag å bestå av to bruk: Kverndalen g.nr 55, b.nr 1,3,4 og Valheim g.nr. 55, b.nr. 2.Gården er oppført både i matrikkelen fra 1886 og i matrikkelutkastet fra 1950 med flere bruk men ingen av dem har det opprinnelige gårdsnavnet Værslien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Takk for hjelpen Arild. Du vet ikke tilfeldig vis når gården skiftet navn, evnt. ble delt i to bruk?I FT 1865 så er den ikke registret så dette må kanskje ha blitt gjordt før den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Navnskifte må ha skjedd mellom 1801 og 1865. I 1801 finner du Verslien m/3 husmenn, fattiglemmer og inerster. I 1856-tellingen Verslien borte men du finner Valheim hvor det kun bor en enslig losjerende kvinne. I matrikkelen fra 1886 er det blitt to bruk - Valheim og Kverndalen. Du kan jo prøve om det finnes bygdebøker for området, kanskje står det noe der. Det lokale folkebiblioteket hjelper deg sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på internet og funnet en mann som bodde på Verslien i 1828. Så da kan du trykt konkludere med at det skiftet navn mellom 1829-1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Tor Olav Haugland

Etter som temaet fremdeles er åpent, satser jeg på at ikke er for sent å bidra med en opplysning. Jeg har kommet over en gjengivelse av noe som skal være en tinglysning av 22.11.1842, da det var tinglyst 'Declarasjon af lensmann Schjøll af dags dato hvorved han declarerer at hans eiende gård Werslien i V. Toten skal for fremtiden bære navnet Valheim.' Resonnementene i innlegg 4 og 5 ovenfor stemmer derfor godt. Jeg har ikke hatt 'bruk' for denne opplysningen selv og har derfor ikke prøvd å sjekke den mot primærkilden, men den som vil gjøre det har nå en dato som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vi sambygdinger sier og skrivber kun Valheim.I 'Norske Gardsbruk' er det brukt Valheim med Verslien i parentes.Eieren bruker også Valheim.(Norske Gardsbruk)I telefonkatalogen finner jeg ingen Verslien i distriktet, men Valheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Det er riktig at Verslien er det gamle navnet på Valheim og, som Tor Olav skriver, at det var lensmann Schjøll som fikk navnet endret - rimeligvis etter en varde som fra gammel tid var i nærheten, forklarer Totens Bygdebok bd. II. På Toten-dialekt sier vi 'vale' (med tjukk l) om varde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.