Gå til innhold
Arkivverket

[#6913] Kristian Hansen Glæser f. 1726 Ullensaker


Gjest turid didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest turid didriksen

Kristian Hansen var første gang gift med enken Dorthe Semingsdatter Hauger. De hadde ingen barn. I 1783 giftet han seg med Kari Kristoffersdatter, Søndre Vang Gjerdrum. De fikk 6 barn. Iflg. bygdebok for Ullensaker bodde han på Sand da han døde i 1809. Tidligere hadde han bodd på Hauger og Gjestad. Under Gjestad står han omtalt som Kristian Hansen Glæser. Hvor kommer dette navnet fra? Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om hvor han kom fra eller om navnet Glæser er jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turid didriksen

Hei Berit og takk igjen. Du har vært flink til å hjelpe meg tidligere. Jeg er ikke så veldig dreven i databruk, så jeg blir veldig takknemlig når noen prøver å hjelpe meg.Har forsøkt på IGI igjen ikveld og der fant jeg Christian Hansen f. 1726 Allergot und Dohli, Ullensaker. Foreldre: Hans Henrik Glaeser og Johanne Christoffersd. Jeg tror dette er den jeg leter etter. Hans Henrik Glaeser er født i Ullensaker i 1686. Men navnet Glaeser vet jeg ikke noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 finnes det ingen med det ettenavnet så det tyder på at det er et gårdsnavn ett eller annet sted, eller en husmannsplass under en gård. Jeg skal prøve å sjekke det opp på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

I følge matrikkelen for 1865 har du følgende:Gårdsnavn: glæser* Bruksnavn: glæser* Antall treff i databasen for dette søket: 5. Viser 5 poster. Trykk på gårdsnavn for å se bruk registrert på gården.-------------------------------------------------------------------------------- Fylke Herred Sogn Gårdsnr Bruksnr Gårdsnavn Bruksnavn Navn på eier Skyld i ort og mark Oppland Vestre Toten Aas 81 1 Glæserudbakken Glæserudbakken Johannessen Mathias 1, 3 Oppland Vestre Toten Aas 82 1 Glæserud Glæserud Jonsdatter Agnete 3, 4 Oppland Vestre Toten Aas 82 2 Glæserud Stuen Johannessen Ole 3, 0 Oppland Vestre Toten Aas 82 3 Glæserud Glæserud Johannessen Johannes 3, 4 Oppland Vestre Toten Aas 82 4 Glæserud Bækkevold Haakensen Mathias 0, 0 Så navnet kommer i hvertfall fra Aas sogn,Vestre Toten. Du kan prøve " O.Rygh: Norske Gaardsnavne" for å finne betydningen av navnet.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turid didriksen

Hei Berit og Arne. En varm takk til dere begge. Ettersom dere begge kommer fram til Toten får jeg prøve litt ut i fra det. Jeg vil også ta for meg " Norske Gaardsnavne".Berit, dersom du finner noe mer er jeg glad for å høre fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Syvertsen

I mine notater har jeg at Hans Henrik Glæser ble født 1672 sannsynligvis i Tyskland og døde i 1755. Av yrke var han Skalmeiblåser/militærmusiker. Han ble gift 31.07.1711 med Johanne Kristoffersdatter Ullern i Ullensaker. Noe mere om navnet Glæser vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager, men jeg kan ikke finne noe mere om Glæserud gård på V. Toten da det ikke finnes bygdebok. Men, det ser ut som om Roar er på rett spor, og da er det ikke mere å hente i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turid didriksen

Hei Berit. Takk for at du prøvde å hjelpe meg. Du har nok rett i at Roar har notater om den samme Glæser som jeg søker. Håper du hjelper meg en annen gang også. For meg er mye gjort bare noen hjelper meg på rett spor. Takk igjen.Så til deg Roar. Takk for dine opplysninger. Det er nok samme mann vi har. Jeg fant fødselsår gjennon IGI, giftemål har jeg på samme dato.Hans Henrik er min 4xtippoldefar. Hvor har du dine notater fra og har du noen forbindelse til ham? Du fikk meg til å bli nyskjerrig. Jeg kan ikke noe om å gå utenlands å søke. Håper jeg hører fra deg igjen, kan hende du har andre ting om samme slekt som er av interesse. Hei så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Sigurd Syvertsen

Hei Turid Hans Henrik Glæser er også min svigemors 4xtippoldefar. Jeg har fått opplysningene fra hennes kusine som også driver slektsforskning. Forbindelsen mellom Hans Henrik og min svigemor finner du på min hjemmeside: www.roar.syvertsen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Turid, Jeg sakset dette fra Rygh ang. betydningen av Glæser:Listen over gårder er hentet fra "Norske Gaardnavne". b.4, s.100 82. Glæserud. Udt. g£æ:2seru. -- Glæserud 1669. 1723.1/4.Sammenstilles i en haandskreven Notits af O. R. med Glesnes i Sund, GN. 33, som i MA. skrives Glesnæss (DN. XII 155, 1427, af Gleesnæse (DN. XII 199, 1463. 1ste Led kommer vel i begge Navne af en Stamme glæs-, som haves i det oldn. Verbum glæsa, smykke med noget glimrende, og Adj. glæsiligr, glimrende, blændende (se Fritzner under disse Ord), og som har havt Betydning af: skinne, glitre (ligesom gljá, se Bd. III S. 5). Gaarden i Sund ligger ikke langt fra et Tjern, som kan have havt et Navn, dannet af denne Stamme (ligesom gljá paa Island betyder en grund, stillestaaende Vandsamling). Her findes intet Tjern ved Gaarden, men den ligger ved en liden Bæk, som gaar til Bøvra; Anledningen til Navnet er dog maaske at søge i nogen anden Eiendommelighed ved Stedet. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turid didriksen

Hei Arne.Jeg prøvde meg på "Norske Gaardsnavne" men klarte ikke å finne fram til noe. Fikk opp gårdsnavn, da stoppet det. Jeg forsto ikke hvordan jeg skulle søke på betydning. Ettersom du har gitt meg opplysninger om bind m.m. skal jeg prøve igjen. Kanskje jeg lærer dette også. Mange har hjulpet meg til ny kunnskap gjennom dette forum.Muligheten for at Hans Henrik Glæser har sin opprinnelse på Toten er jo fortsatt til stede.Tusen takk for hjelpen.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.