Gå til innhold
Arkivverket

[#6916] Torstein Ovlien Bergsen, f. 1654


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Torstein Ovlien Bergsen f. 1654, kan se ut til å være far til Ole Torsteinsen, f.1700, bodde på Ovlien på Blaker. Kildene for Ole Torsteinsen er bygdeboka og lenken til Torstein Ovlien Bergsen fant jeg på Familysearch. Hvordan skal jeg gå frem videre for å få bekreftet at dette er riktig. Det er besnærende om dette er rett, men jeg har en stygg mistanke om at dette er en relativt "luftig" sammenkobling fra min side. Har noen kjennskap til slekten eller kan noen si hvordan jeg leter videre? (Jeg finner ikke ut av dette) Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen er riktig. Den er omtalt i bygdeboka for Aurskog og Blaker bind 1 s. 19-20 og s. 227. Nå skal man ikke stole ubetinget på bygdebøker, men Odd Ottesen har behandlet slekten utførlig i Romerike historielags årbok 15 (1988), artikkelen "Eivind Haugrim og hans slekt" s. 250-259. Her henvises det til et skifte etter søster til Torsten Bergsen Ovlien, nemlig Berthe Bergsdatter, hun døde barnløs i Fredrikshald (Halden) ca. 1755.Torstein Bersen Ovlien var sønn av Berg Auensen Søndre Haneberg i Aurskog og en datter av Mads Torsteinsen Haugrim.Årboka for Romerike historielag finnes bl.a. til bruk på lesesalen på Deichanske bibliotek i Oslo. På Deichan kan du også låne bygdeboka med hjem.Hilsen fra Jon Anjer, som stammer fra Torstein Ovliens bror Auen Bergsen Kingsrud i Høland. anjer@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Takk for hjelpen.Dette er en av anene mine på farssiden, jeg hadde aldri trodd da jeg startet at det var mulig å komme så langt bakover.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.