Gå til innhold
Arkivverket

[#6918] Kirkebok for Gran, Hadeland


Gjest Sigmund Rannem
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Rannem

Dette innlegget er en oppdatering av mitt tidligere innlegg nr. 4783, datert 13.11.2001 (se nedenfor).En mulighet jeg har tenkt paa er at Erich kan ha kommet fra et omraade i Hurdal som kirkelig laa under Gran, Hadeland inntil 1777, nemlig Skrukkelia. Dette omraadet ligger inne paa aasen ovenfor der Gjødingssaga laa (ved Gjødingselva). Dersom Erich var foedt i Skrukkelia, burde han staa oppfoert i kirkeboka for Gran. Jeg ville vaere veldig takknemlig om det er noen som har tilgang til denne kilden og kunne undersoeke dette for meg.Mvh Sigmund--------------------------------------------------Erich Pedersen Gjødingsbråten, Hurdal, f. ca. 1769 Sigmund Rannem, Toronto, Canada, 13.11.2001 02:12 Jeg soeker opplysninger om Erich Pedersen, foedt ca. 1769, antageligvis i Hurdal. I foelge Hurdal Historielag var Erich sagmester paa Gjødingssaga i Hurdal i mange aar og gaardbruker paa Gjødingsbråten fra 1796 til 1835. Erich og familien hans er oppfoert i Folketellingen 1801, men hittil har jeg ikke greidd aa finne ut hvor Erich var foedt og hvem foreldrene var. Problemet er, saa vidt jeg forstaar, at kirkeboekene for Hurdal fra det tidspunktet (foer 1777) gikk tapt i en brann i Eidsvold Kirke ca. 1850. Erich var gift med Lisbeth Christoffersdtr Fagernes fra Feiring ved Mjoesa. Jeg setter stor pris paa alle mulige opplysninger om Erich. Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Har du sett i bygdebøkene for Feiring? Hvis Lisbeth var derfra, kan det hende at det også står endel opplysninger om Erich, og om foreldre osv ved bryllupet.De som har skrevet Feiring-bøkene har gjort en kjempejobb mht Hurdal, fordi Hurdalsbøkene er gamle og tildels mangelfulle. Feiring-bøkene inneholder vanligvis alt om faddere, foreldre, forlovere osv. Vet du hvor i Feiring Lisbeth var fra? Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Har du forresten sett i bøker som handler om Finner? Dette området var jo midt i smørøyet for finneinvandringen, og jeg tror nok ganske bestemt at din Erich hadde finneblod i årene. (Ut fra navn, tid og sted.) Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Hei Vera,Hjertelig takk for dine forslag. Jeg har ikke selv sett i bygdeboekene for Feiring. De opplysningene jeg har om Erich og Lisbeth har jeg faatt fra Thor Trapness i Hurdal Historielag. Han har fulgt Lisbeths aner flere generasjoner tilbake paa Fagernes. (Hun var datter av Christopher Andersen Fagernes, 1722 - 1797.) Thor har ogsaa slaatt opp i kirkeboka i Hurdal og fant at de giftet seg 1. januar 1797. Erichs forlovere var Peder og Haagen Tømte.Det hoeres rimelig ut at Erich nedstammer fra innvandrere fra Finland og jeg hadde ogsaa tenkt paa den muligheten. Jeg har imidlertid ikke selv sett i boeker som handler om Finner, bortsett fra en artikkel om “Finneinnvandringa i Hurdal” skrevet av Thor Trapness.Haaper aa hoere fra deg igjen om ytterligere forslag basert paa mine ovenstaaende opplysninger.Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Hei Sigmund. Jeg har dessverre ingen detaljkunnskap om emnet, jeg har sjøl aner i Hurdal og Feiring, men har ikke "studert" dem enda. Mine funderinger baserer seg kun på det jeg har lest i bygdebøkene for Hurdal, og ellers det jeg har kommet borti når jeg har "studert" andre aner. Men det må da være noen der ute som vet noe om dette?! Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Rannem

Tusen takk for hjelpen, Hans. Da er det klart at Erich ikke kom fra Skrukkelia og at denne muligheten var et blindspor. Setter ellers pris paa andre forslag om hvordan jeg kan finne opplysninger om Erich.Mvh Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Klart og klart... Hvordan var det med disse finnene som gjemte seg på rugbråtane sine langt innpå skauen (på annen manns eiendom); døpte de unga sine i kjerka, da? Gikk prestene dit inn og "tvangsdøpte" unga? Jeg har ingen aning om hva slags religion finnene hadde med seg, men syns du burde undersøke mulighetene rundt dette. Står det da ingenting i kirkeboka om noe av dette da han giftet seg? Har du undersøkt Toten? Fortsatt lykke til! Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Erich Pedersen Saugen gift 15/1-1797 i Hurdal. Så tidlig som dette står det svært sjelden noe om alder etc. Det var ofte bråk om udøpte og uægte barn mellom presten og finnene i Hurdal! Spesiellt konene fikk gjennomgå i kirken så alle hørte på. Jeg skal ta en titt i Finnemantallet. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.