Gå til innhold
Arkivverket

[#6925] Synneve Dorothea Caspersdtr. f. 1849, Kinn


Gjest Linn Brungodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Brungodt

Hei! Har vanskeligheter med å finne foreldrene hennes/når hun er født/døpt. Jeg ser henne i Kinn (Sogn og Fjordane) i 1865-tellingen som tjenestepike på Qvien. Er det mulig at Casper/Kasper Henriksen og Pernille Olsdtr. under Rognaldsvaag var hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Hei Linn, Har du funne ut noko meir om Synneve?Dersom ho vart f. i Kinn er det fleire kandidatar som foreldre:Casper Madss., Oline Olsd. RognaldsvaagCasper Henriks., Pernille Olsd. RognaldsvaagCasper Olss., Agnete Pedersd. NødsæterMen ved søk på http://www.sffarkiv.no/sffbasar/ finnes ingen Synneve Caspersdtr./Kaspersdtr. f. Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Hei!Synneve giftet seg i Sandvikskirken 20. januar 1878 med Johan Hansen Eidsvaag. Dette er da oppgitt: F. sted Ytre Reksten i Kinn, 22/6- 1849, Far: Kasper Henriksen (Husmann). Konf. 24/9- 1865.Så det blir vel Casper Henriksen og Pernille Olsdtr. som er hennes foreldre. Det er bare det at jeg ikke kan finne henne døpt mens jeg finner alle hennes eldre søsken. Når det gjelder moren Pernille Olsdtr så vet jeg ingenting om hennes foreldre. Jeg vet hun er født ca. 1818 og i 1865 tellingen har hun fødested Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Gikk gjennom noen gamle innlegg og der fant jeg Synneve Dorothea som var søster til min oldemor som het Oleane Christine Kasparsdtr. f.1841. Det er riktig at faren var Kaspar Henriksson f.1809 og sønn av Henrik johannesson og Desideria Gregoroiusdtr. Mora var Pernille Olsdtr.f.1819 og var datter av Ole Pedersson f.1789 Haugen,Vilnes,Askvoll,SF og Synnøve Arnoldsdtr. f.1776 Olset,Askvoll,SF. Fikk nettopp telefon fra en av etterkommerne etter Juditte Kaspersdtr. Han var min firmenning.Ser at Synnøve blir gift i Bergen og det ble også Oleane Christine. Hun ble gift med Helle Jonasson fra Vågane i Askvoll,SF Trenger du flere opplysninger så kan du kontakte meg på jo.art@online.noMvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Johan,Finnes giftermåla til Synneve Dorothea og Oleanne Christine blant databasane over 'Vigde i Bergen'? Eg har iallefall ikkje funne dei der. Stemmer det at Pernille og Kasper hadde 6 born totalt?Hadde Pernille og Ludvig meir enn den eine dottera (Henrikke?). M.v.h. Gisle(Det er mulig at eg også sender deg ein e-post etter kvart sjøv om dette ikkje har direkte tilknytning til 'mi eiga' slekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg fant Johan Hansen og Synnøve Dorothea gift i Bergen 28.1.1878 Lenke Oleane er muligens ikke gift i Bergen men i Årstad rett ut forbi bygrensa, der min mormor ble født i 1877. Hun må være gift før 1875 da den eldste ble født. Mannen Helle hadde en sønn Rikard Stafsnes f.1870 på Stafsnes i Askvoll. (Askvoll IIA, side 140, nr. 45) Jeg vet foreløpig ikke om de hadde flere barn enn Henrikke. Kasper og Pernille hadde seks barn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg gikk litt fort fram i forrige innlegg. Oleanne Christine Kasparsdtr. giftet seg i Askvoll i 1875 med Helle Jonasson. De bodde på Stafsnes i Askvoll da fikk sønnen Jonas i 1875 før de flyttet til Årstad før 1877. Askvoll IIA, side 141, nr. 47Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.