Gå til innhold
Arkivverket

[#6927] Navneforvirring.


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Svend Syversen (Sivertsen) ble født i Gløttingsvåg i Høvåg i 1730. Fogdens og Prestens manntall for Vestre Moland for 1664 x 2, 1665, 1666 x 2 og 1701 er å finne på http://www.j51.com/~risholmr/VMheader1.htm. I Glyttingvåg for 1664-1666 finner man Siffu (Siuffuor, Siffr) Effvensøn f ca.1635, sønn av Effven ( Eilleff) Nielssøn. I 1701 finner man Sigvand Øvindsøn f. ca 1640 med sønnen Anders Sigvandsøn f 1672. Denne burde ha en sønn som heter Sigvand Andersen som igjen er en mulig far til Svend Syversen.( denne har en sønn som heter Anders…)Spørsmålet er : Er Syver, Sivert, Sigvand og Siffuor varianter av det samme navnet. Og: Kan Effvensøn og Øvindsøn være det samme navnet? Finnes det nettsteder med informasjon som kan være til hjelp? Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle falle bekrefte at Syver og Sivert er samme navn. Dette gjelder vel også Siffuor selv om jeg bare har støtt på dette navnet skrevet Siffuer. Samme navn har jeg også sett skrevet Sjur og Sjul. Navnet Sigvand har jeg ikke støtt på, men derimot Sigvard. Jeg tror ikke det er det samme som Siver, men sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Effvensøn og Øvindsøn er også det samme namnet. Sigvand ser ut som feilskrift eller feillesing av Sigvart. I Norsk Personnamnleksikon er det oppgitt at Sivert, Syver og Syvert er yngre former av Sigvart, mens Sjurd er ei yngre form av Sigurd. Siffuor er også en av måtene dette nanmnet kan skrives på. Men alle disse namna har blitt brukt om hver andre. Norsk Personnamnleksikon har kommet i flere utgaver, og kan anbefales til dem som har spørsmål som gjelder namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Boka har nummer ISBN 82-521-4483-7 og er utgjeven på Det Norske Samlaget. Absolutt ei bok som alle slekts- og andre kjeldegranskarar vil ha nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Sigurd Syvertsen

I min familie har Syvert-navnet gått i arv fra farfar til sønnesønn på denne måten: Sjur ca. 1700, Syver 1754, Syvert 1828, Sigurd 1884 og Sigurd 1962.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Indre Sogn var Sjur et vanlig navn på 1700-tallet (senere også). Skrivemåten i kildene varierer, men det er svært vanlig at embetsmenn skrev dette navnet som Siver eller Sivert. Roars innlegg bekrefter jo nærmest en slik praksis. Hvis det er riktig som Norsk Personnamnleksikon sier at Sivert kommer fra Sigvart mens Sjur kommer fra Sigurd, så har vel disse embetsmennene vært rammet av dagens tema, nemlig navneforvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.