Gå til innhold
Arkivverket

[#6933] Bergen - Kristiansand rundt 1800, Irgens Krogh og


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vi har ikke lykkes å finne opphavet til paret Johannes Irgens Krogh f. ca. 1772 og Magrethe Rebekka Bucher f. ca. 1768. De giftet seg i Bergen Aug 1799.Nå hååååper vi noen kan hjelpe!?Paret fikk datteren Else Margrethe i Bergen i 1799, og sønnen Morten Mathias Johannessen Irgens Krogh født 07.08 og døpt 14.08.1802 i Kristiansand. Flere?Vi har ikke klart å finne verken Johannes Irgens Krogh eller Magrethe Rebekka Bucher døpt i Bergen eller døde i Kristiansand. Mulige foreldre til sistnevnte, hvis hun er født i Bergen, er Henrich Peter Buccher og Marie Detlef/Detløf eller Johannes Michael Bucher og Else Margarete Farno, ikke bekreftet. (Johannes hadde forøvrig broren Jacob Andreas som var gift med Magdalena Margarethe Koren Christie.)Morten Mathias (død 1871) flyttet tilbake til Bergen og fikk 7-8 barn her med Marte Marie Lind (1805-1897). Vi vet heller ikke hvor hun er fra.Barna het bl.a. Johannes Irgens, Martin Marius, Magdalene Margrethe, Paul Martin, Ludvik Kork Krogh og Johan Frederick Echoff Krogh (til USA i 1865).Er det noen som kan bistå med denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Slekten Irgens kom til Norge fra Itzehoe i Holstein med Johannes Irgens ca. 1613-1659 Røros. Han ble direktør på Røros verk. Han fikk flere barn, bl.annet Henning som igjen fikk en sønn Johannes fca. 1671 Røros-1751 Holtålen. Han ble sogneprest i Loppen og Holtålen, og fikk en del barn han også. Om navnet Irgens Krog har noe med denne Irgens å gjøre er vanskelig å si, men det er jo en mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

I familysearch finner jeg en Johannes Irgens, døpt i Bergen 9. mars 1775 av foreldre Hans Henrich Irgens og Gundele Thorsen, forøvrig fant jeg ikke denne dåpen for døpte i Bergen på DA. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Kenneth og Berit,Takk for hjelp! Dette har ikke vært noen lett nøtt å knekke! Jeg vil tro at når "min" Johannes Irgens Krogh bruker Irgens som mellomnavn, ville navnet antagelig vært fra morssiden? Hvor ville ellers den Johannesen du fant, Kenneth, ha fått Krogh fra?Kanskje er det en datter i Irgens-familien Berit nevner som har giftet seg med en Krogh og igjen fått sønnen Johannes?Jeg har forøvrig funnet at Johannes Irgens Krogh giftet seg med Margrete Kirstine Thomasdtr. Undal i Kristiansand 29 Aug 1828 (også Familysearch). Men jeg vet ikke om dette er "min" Johannes sin andre kone, eller om Johannes og Magrethe Bucher fikk en sønn med samme navn...Blir svært glad for all hjelp i denne saken! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Glemte å nevne at Johannes sin eldre bror (?), Jacob Andreas, IKKE bruker Irgens navnet, han dør i Bergen 1826, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Bare for å gjøre det mer forvirrende for deg :-) (!!!) Det er kanskje verd å minne om at bruken av oppkalling var helt annerledes før navneloven kom - det var slett ikke uvanlig å gi barna mellomnavn etter gode venner, en respektert overordnet el.lign. I min slekt er det flere eksempler på det. "Din" Johannes Irgens Krogh TRENGER således ikke å ha fått Irgens-navnet fra morssiden - han kan like gjerne ha fått det etter en venn av familien. Det at broren ikke heter Irgens kan jo tyde på det...Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Else,Ja, jeg har vært inne på den tanken. Jeg har kommet over andre som ikke synes å være i slekt med Krogh-ene som bruker Krogh Irgens også (bl.a. Anna Hegelund Krogh Irgens). Så et slags nært forhold var det nok her, men gåten er HVOR(for)? Jeg har klart å følge Irgens familien litt rundt i Norge, men ikke funnet Krogh-er i nærheten av dem... Og både Irgens og Christie (som den yngre broren giftet seg med) er jo store navn i Bergen, så sååå vanskelig skulle det jo ikke være - hvis de ER fra Bergen da!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kirkebok for Korskirken i Bergen år 1790 under konfirmanter finner jeg en Johannes Irgens Krogh som er 16 år gammel og født i "Christiansund". "Han tiener i K.K.S"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kombinasjonen Krog Irgens finnes. Johannes Christian Irgens sogneprest i Vikør i Hardanger f. Fåberg 1763 22/6 død 26/7 1829. Var før det resid. kapellan i S(L)und i Bergen stift. Gift 1791 med Christine Marie Stub f. 1767 - 1852 Tysnes. Datter av sorenskriver i Nordfjord Johan Daniel Stub og Anne Heggelund Krogh fra Skudesnes.Johannes kalte noen av sine barn Krog Irgens, og da er vel også muligheten for at han hadde et barn som het Anne Heglund Krog Irgens. Det står veldig mye om Krog(h) og Irgens i Lassens samlinger. Der finner du også litt om Bucher. Du har flere hanskemakere Bucher i Bergen. Johan Samuel Bucher, borger i Bergen hadde 2 sønner som var prester: (Johan)Hans M. Bucher f. 1729, sogneprest til Maasø og Frants H Bucher 1738 Bergen res.kapellan i Rødø. Jeg vet ikke noe mere om disse, men som du ser så fantes den en del Bucher i 1700. Dette er vel ikke en direkte hjelp for deg, men kanskje verd å sjekke. Jeg leste på nytt ditt første innlegg og der nevner du Else Margrethe f. 1799. Det er en Johannes Michael Bucher gift 18/8 1752 i Bergen med ELSE MARGRETHE Farno. Kan han ha noe å gjøre med saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Endelig, dette må være mannen du leter etter. Født (Kværnes/Kristiansund) 9/7 dpt. 17/7 1772 Johannes Irgens. Foreldre: Morte Jacobsøn Krog og hustru Birgitta Regina Floer.Jeg tror ganske sikkert navnet Irgens kommer med kona Birgitta Floer/Flor. En Flor på Røros giftet seg med Irgens. Hva Flor hette husker jeg ikke(Henrik/Henning), men jeg mener du finner det på familysearch under Irgens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje lurt å få med fadderne: manden Apotheqvair Ove Wind Krog, ungkarl Frideric Carl Lange(el.Hauge) og Mr. Hans Grøn, Mons. William Pristeds kiæreste, Christiana Tostrup og Jomfru Margaretha Tved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

ENDELIG! Ja, det er heeelt riktig! Tusen takk, Berit! Dette blir det GØY å nøste videre på! Har du funnet dette i originalkildene for Kristiansund - de er vel ikke tilgjengelige her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant det på film over døpte i Kristiansund, kirkeboka hette Kvernes. Jeg ser jeg skrev en feil, faren skal være Morten ikke Morte. Jeg har slekten Flor blant "mine" aner. Du kan vel sikkert få lånt filmen i Bergen. Ellers så ville jeg tro at Statsarkivet der har dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har sett litt på Johannes Michael Bucher f. 1730 som giftet seg med Else Margrethe Farno f. 1731 i Korskirken, bergen 1752.Johannes (Hans) Michael var sønn av hanskemaker i Bergen Johan (Hans) Samuel Bucher og Anna Dorothea Barger (gift 1723), J.M.B. ble som Berit skriver sokneprest til Maasø i Finnmark, men var ferdig der før 1801.Johannes M. og Else M. fikk datteren Else i 1752 og sønnen Johann Samuel i 1755 i Bergen. De flyttet kanskje til Maasø etterpå?Min teori er at Margrete Rebekka Bucher som giftet seg med Johannes Irgens Krogh i Bergen i 1799 er en datter i denne familien, født i Maasø, kanskje, i 1768/69. Det vil jeg gjerne få avkreftet/bekreftet.Og så må jeg jo se nærmere på Morten Jacobs. Krog og Birgitta Regina Floer/Flor som hadde sønnene Jacob Andreas Krogh og Johannes Irgens Krogh (som er født i Kristiansund 1772, men ble konfirmert i Bergen 1790). Hva brakte dem til Kristiansund, Bergen og Kristiansand, var de flere søsken, og hvor kommer Irgens navnet inn i bildet?Jeg har litt å jobbe med, som dere skjønner, men er svært takknemlig for all hjelp til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant forresten en Jacob Madsen Krog f. 1678 d. 1748 i Kristiansund g. 1728 i Trondheim med Maren Floer f. 1799 på Røros, datter av Hans Andersen Floer og Elisabeth Sophia Irgens! Disse kan jo ha fått sønnen Morten Jacobsen Krog, som igjen giftet seg med Birgitta Regina Floer? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå er jeg hjemme, og har sjekket slekten Flor som jeg har. Henrik Andersen Flor 16.. 1730 Tolga var gift 2 ganger og fikk 21 barn. 1.g. ca. 1692 med Elisabeth Henningsdt. Irgens fca. 1672 Røros - 25/9 1713 Tolga. 2.g. Anne Cathrine Pedersdt. Hagerup 1686 - 1775. 4. barn i 1.ekteskap var Maren Henriksdt. Flor fca. 1699 - 22/2 1748 Kristiansund. Hun var gift 3 ganger. 1.g Morten Colbanussen 1675 - 1726, bakersvend i Trondheim. 2.g 16/10 1728 med Jacob Madsen Krog 1672 - 22/2 1748 Kristiansund. 3.g. 24/10 1735 Kristiansund med Kristoffer Ham. OBS. Jeg har ikke sjekket mot kirkebøker.Det bør gjøres om det finnes.Som du ser så er det nær tilknytning til fam. Irgens på Røros. Jeg har Irgens bakover i tid, men vet ikke om det er av interesse.Ang. navnet Barger i innlegget før dette så tror jeg det skal det være Berger. Jeg ser også at det er et barn kaldt Jacob Andreas der. Mulig det navnet kommer fra Flor familien. Mener det også fantes en bror av Maren som het Anders(kanskje skulle vært Andreas) og ble gift i Jämtland. Birgitta lyder også svensk. Dette er bare en tanke så ikke heng deg for mye opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ja, jeg har sjekket en del av Røros-navnene mot kildene her på DA, og sett at Familysearch ikke alltid stemmer overens der!Forøvrig er det vel ikke usannsynlig at Maren Flor og Jacob Madsen Krog kaller sønnen sin Morten, når Marens første mann het nettopp det... Men som du sier - kirkebøker!Tusen takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en kikk i "Kristiansunds historie" og fant der ut at Maren Henriksdatter FLOR ikke nøyde seg med tre ektemenn. Hun var faktisk gift fire ganger. Etter at Jacob døde i 1748 giftet hun seg i Kristiansund ca. 1749 med bakeren Jacob Heinrich STIEFF. Han etablerte et nytt bakeri på Kirklandet, men døde allerede i 1752. Dette bakeriet ble overtatt av Christopher HAM og han giftet seg med Maren året etter.Vi ser at Maren var ei skikkelig bakerkjerring. Det skulle forundre meg meget om ikke Jacob Madsen KROGH også var baker. Han dro vel trolig fra Trondheim til Kristiansund for å etablere bakeri der en gang på 1730- eller 1740-tallet. Kanskje helst det siste, for han er ikke nevnt i "Kristiansunds historie". I stedet fant jeg en annen baker som er av interesse. Han kalles Morten Mathias KROGH og han er nevnt som kjøper av en eiendom i 1761. Det sies eksplisitt at han kom fra Trondheim, men ikke når han kom til byn. Han giftet seg med kjøpmannsdatteren Susanne Michaelsdatter MEYER.Det er vel nå mye som tyder på at denne bakermester Morten Mathias KROGH er identisk med den Morten Jacobsøn KROG som Berit fant var far til Johannes Irgens KROGH. Ikke minst har det betydning at Johannes selv kalte sin sønn for Morten Mathias. Hvis Kristiansunds-boka er korrekt, må han da ha vært gift (minst) to ganger, nemlig med Susanne MEYER i tillegg til Birgitte FLOR.Det er vel også mye som tyder på at han var sønn av Jacob Madsen KROGH og Maren FLOR. Maren var jo som sagt flerdobbelt bakerkone og det har vel gitt han den nødvendige ballast selv om det skulle vise seg at Jacob ikke var baker. Mellomnavnet til Morten Mathias kan dessuten forklares med at han var oppkalt etter sin farfar (Mads eller Mathias). Men bevis for slektskapet har ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nevnte jeg at den gode mann Johannes Irgens Krogh er BAKER! Hi, hi!Det er en lykkelig dame i Bergen akkurat nå! Selvfølgelig må det jobbes litt med å bekrefte disse slektsskapene, i den grad det er mulig med og uten kirkebøker, men jeg har fått så fantastisk hjelp av dere - ubetalelig! TUSEN TAKK! Jeg setter stor pris på at dere hjelper meg å nøste i dette!Forøvrig undres jeg litt over Marte Marie Lind (1805-1897) er det noen som er godt kjent i Ulvik i Hardanger? Det var en Henrich Lind der i 1801 som underviste en prestesønn, men hans kone var i Bergen uten at jeg har navn på henne.Hva med kilder i Maasø, Finnmark, hvor jeg antar at Margrethe Rebekka Bucher er døpt rundt 1768 mens faren var prest der. Vet noen hvor tilgjengelige kildene derfra er? Eller spør jeg for mye?Det er en ganske stor familiegåte dette - og helt fantastisk at vi har kommet så langt som dette! Helt umulig uten dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Fant forresten Susanne Meyer i 1801!Susunna Mejer_krog Logerende 74 Enke e. 1ste ægteskab Nærer sig ved bagerieHun bor på Røv gård i Surnadalen, Møre og Romsdal. Det er nærliggende å tro at Morten Mathias Jacobsen Krogh drev et bakeri i nærheten, og døde der før 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg måtte bare teste om det var i orden først. Skrev det en gang før, men da gikk det ikke å sende. Kilde kirkebøker: Trondh. domkrk. dpt. 13/11 1728 Morten Mat.... Foreldre: Jacob Madzen Krog og Maren Floer. Faddere: Berit Giølme, Cathrine Bodicher?, Ane Cathrine Floer, Johan Hendrich S...., Johan Burcher(litt usikker her), serg. Hans Carlsen.Gift Kr.sund 15/1 1768 velfornemme Monsr. mesterbaker Morten Mathias Krog med jomfru Birgitta Regina Floer.Andreas f. 22/12 1769 Kr.sund. Det finnes også en intro. der 27/5 1768, men jeg finner ikke dåpen. Kanskje barnet var født i Tr.heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.