Gå til innhold
Arkivverket

[#6933] Bergen - Kristiansand rundt 1800, Irgens Krogh og


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

Hei Heid og Berit,noen spørsmål litt på siden av denne diskusjonen, men som jeg drister meg frempå med likevel, siden dere ser ut til å ha temmelig detaljerte kunnskaper om Irgens-slekten. Min tipp-tipp-tipp-oldemor Anna Birgitte Irgens var født i 1800 på Lesja verk. Nå finner jeg henne likevel ikke i FT 1801, men hun er åpenbart uteglemt fra tellingen, siden familien hennes er der. Det kan bekreftes av FamilySearch, der jeg etter litt leting finner henne, født på Lesja 14. april 1800, døpt 14. mai 1801 (skal nok være 1800 der også). Hennes giftermål med min tipp-tipp-tipp-oldefar Gabriel Hofgaard Stenersen og andre opplysninger ser også ut til å stemme, selv om noen av barna ikke er kommet med (de hadde 7, i følge mine notater).Det som imidlertid var nytt for meg var den relativt omfattende rekken av Irgens-forfedre som står opptenget, og mitt spørsmål er da: Vet dere om dette er etterrettelig? Jeg vet jo at det en finner på FamilySearch har varierende kvalitet. Kan en stole på denne Irgens-slektstavlen? Har dere andre data som tyder på at den er riktig? I tilfelle ville det vært interessant å høer. Ja, om den er feil er det selvsagt interssant, det også.På forhånd tusen takk for hjelpen!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Min erfaring er at Familysearch er grei som et utgangspunkt for å sjekke originalene. Det er ofte noe med oversettelser osv., noe er det også private som har sendt inn, og da er det jo ingen garanti for kildekritikken... Men et greit utgangspunkt er det jo! Din Anna Birgitte Irgens kan jo være født i 1801, og at det er dåpsdatoen som er riktig, det kunne forklare hvorfor hun ikke var med i tellingen, eller? Men Irgens er det flere som vet mer om enn meg! :-)Til diskusjonen over:Jeg fant forresten en Erich Jacobsen Krogh som fikk borgerbrev i Oslo 1756. Han var også baker! Han ser ut til å ha vært gift med Christine Helgesen som i 1801 er 58 år og bager Krogs enke. De har datteren Ane Maria, 36, datterdatteren Ane Maria Berger, 6, og dattersønn Per Larsen Berger ,1. I tilleg er gjerne bakersvend Haagen Krog, 41, sønn i familien. Hva er sannsynligheten for at Erich Jacobsen er sønn av Jacob Madsen, tro?Og til Berit, engelen, TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Johannes Michael Bucher var sogneprest til Måsøy og det var skiftebehandling etter ham der i 1770-73. Jeg vet jeg kan se dette skiftet på statsarkivet i Tromsø (håper å få svar der på mandag), men er det noen som kjenner til om Margrethe Rebekka Bucher er døpt der rundt 1768 mens faren var prest der?Og så var det denne Marte Marie Lind (1805-1897) som skal være født i Ulvik/Graven i Hardanger. Det er en Ole Nielsen Lind som får barn i Bergen frem til 1803 og etter 1809 - kan han ha vært noen år i Hardanger, kanskje?Sist (i denne omgang): Hvem kan foreldrene til Birgitta Regina Floer være?Noen som tør begi seg utpå? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg lett etter Birgitte Regine som født i Kristiansund og Røros, og der var hun ikke. I Jacob Hornemanns samling fant jeg under Floer nevnt Birgitte Regine Flor f. 1735 og død 21/1 1774 og gift med Morten Krog. Det var alt, og jeg vet ikke hvor han har fått årstallene fra. Nå er det iallfall 2 steder mindre å lete etter henne. Hun kan være fra Trondheim by, Meldal og Hedmark for å si noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hypotese om hvem Birgitte Regine kan være. Maren Henriksdatter Flor hadde en bror som het Anders (1700-1768). Han var født på Tolga og arbeidet noen år på Røros, men levde en stor del av livet som bergmann i Sverige. I februar 1725 giftet han seg Elisabeth Normann (1705-1744), trolig i Öregrund litt nord for Stockholm. De fikk en rekke barn, og blant disse var en datter som fikk navnet Brita Regina. Hun var født sommeren 1727 og var oppkalt etter morens halvsøster Brita Regina Ödman (f.1711).Anders Henriksen Floor bodde ikke i Sverige hele livet. I 1759 flyttet han med kone og fire barn til Nordvestlandet. Trolig bodde de innerst i Fannefjorden ved Molde(!) der Anders i noen år hadde ansvaret for å bygge opp smeltehytte m.m. ved Osen jernverk. Dette verket gikk imidlertid ikke særlig godt, så Anders førte i noen år en ganske omflakkende tilværelse. Det er vel ikke helt utenkelig at Anders' familie i denne tiden oppholdt seg i Kristiansund der Anders' søster var bakerkone?Hvis denne hypotesen holder, var altså Brita (Birgitte) Regine og Morten Mathias søskenbarn. Det burde vel i så fall finnes et bevis for dette i en kongelig bevilling. Det kan også tenkes at det finnes et skifte etter Anders Flor. Han døde i november samme år Brita Regine giftet seg. Jeg tror imidlertid ikke at han etterlot seg noen formue, og det er derfor ikke sikkert at skiftet sier noe om hvor barna befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette er jo kjempespennende! Takk for innspill begge to!Har dere noen tips om hvor jeg bør lete etter skifter og hva jeg ellers bør foreta meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg oversikt over alle løse tråder, og vil konsentrere meg om Brita (Birgitte) Regine Flor. Det beste bevis for at Brita var datter av Anders Flor ville som sagt være om det sto noe om dette i skiftet etter Anders. Han bodde i nærheten av Östersund da han, døde og det er vel kanskje der skiftet er arkivert. Jeg er imidlertid ikke så overvettes optimistisk. Jeg har nemlig de fleste opplysningene om Anders' livsløp fra en svenske som har studert utrolig mange kilder om den mannen, og han har ikke funnet ut hvor det ble av datteren Brita Regine. Denne tråden har kanskje bidratt til en oppklaring av dette!!En annen løsning er det halmstrået som ligger i at det måtte gis kongelig tillatelse til ekteskapet mellom Morten Mathias og Brita hvis de var fetter og kusine. Etter som vi har vielsesdatoen skulle det ikke være allverden å finne ut det. En høflig henvendelse til Statsarkivet i Trondheim burde kanskje være nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei!Takk for gode tips! Jeg skal forsøke statsarkivet i Trondheim i morgen!Jeg har i mellomtiden tittet på Elisabeth Normann (døpt Jan 11 1705 i Gävle), gift 9. februar 1725 samme sted, med Anders/Andreas Floor. Ved dåpen står det at hennes foreldre er Lars Normann og Bryta, og jeg lurer på om det kan være Lars Mathiasson Norrmann (f. 1686 Vänersnäs i Skaraborg) og konen Britta Maria Gyllensparre, eller om de var for unge...?Ellers er "alle" tråder løse, både opphavet til Marta Marie Lind og Magrethe Rebekka Bucher mangler!Men jeg takker for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeths foreldre var "skeppshandlare" Lars J. Normann og Britta Schilling. Faren døde rundt 1705-1710 og moren giftet seg på nytt med Jacob Ödman. Han omtales som rådmann i Gävle. Jacob døde ca.1722 og hans stedatter, Elisabeth, arvet halve formuen. Trolig fordi dette egentlig var hennes farsarv. Anders Flor fikk på denne måten en bra "medgift" i ekteskapet med henne. Disse opplysningene er først og fremst basert på skiftet etter Jacob Ödman som ble avsluttet 3.5.1723.Til slutt vil jeg nevne at jeg har vært i kontakt med Landsarkivet i Östersund angående skifte etter Anders Flor, men de kan dessverre ikke finne dette. Forklaringen kan være at han var bergmann og at skiftet kan finnes blant bergverkets dokumenter.Til slutt vil jeg nevne at Elisabeth Norman døde i desember 1743 og i januar 1745 giftet Anders seg på nytt med den unge prestedatteren Margareta Åmann (f.ca.1726). Hun levde helt til 1816, da hun døde 19. desember, 89 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da har jeg fått kopi av det geistlige skiftet (40 sider A3!) etter Johannes Michael Bucher f. 1729, sønn av Johan Samuel Bucher, borger i Bergen. Han var sogneprest til Måsøy og ganske riktig far til Margretha Rebecca Bucher f. 1768 som var 1 1/4 år gammel da faren døde i mars 1770.Johannes Michael Bucher ble gift 18/8 1752 med Else Margrethe Farno i Bergen. De fikk barna Johan Samuel f. 1755, Henrich Peter f. 1757, Johan Erentz Gunnerius Bucher, f. 1761, Else, f. 1752 og Margretha Rebecca f. 1768.Det er denne siste datteren som ble gift med Johannes Irgens Krogh i Bergen 1799.Jeg har tatt kontakt med Statsarkivet i Trondheim, og håper de kan finne skiftet etter Andreas Floer der. Dukker datteren Brita/Birgitta Regine opp der, skulle det jo begynne å ligne på noe, eller hva sier dere?Takk til alle som har hjulpet meg så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Heidi Slettemoen

SISTE NYTT: Birgitta Regina Floer er datter til Andreas Henriksen Floer og Elisabeth Normann! Hun giftet seg med sin fetter Morten Mathias Jacobsen Krog, borger og baker i Kristiansund (sønn av Maren Henriksdtr. Floer og Jacob Madsen Krog).Dette er hva jeg har fått fra Riksarkivet i dag:"I kopiboken for Danske Kanselli, Norske Registre, fant vi at det ble utsted to kongebrev til Morten Mathias Jacobsen Krog, borger og baker i Kristiansund, og Birgitta Regina Andreasdatter Floer, den 15.1.1768. Den første innførselen gjenga brevet som ga dem tillatelse til å gifte seg i hjemmet uten forutgående trolovelse og lysning fra prekestolen og til å bli viet av den prest de ønsket. Den andre innførselen var en standardtekst som ble sendt til flere par og som ga disse tillatelse til å bli viet til tross for at de var beslektet i 2. og 3. ledd."Dette er kanskje interessant også for din venn i Sverige, Knut?Har forøvrig ikke lyktes i å finne noe skifte etter Andreas Floer, foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Per Nermo

Denne Susanne som bakermester i Kristiansund, Morten Mathias Jacobsen Krogh (1728-1780) giftet seg med etter at første kone, kusinen Birgitte Regina Andersdatter Flor (f.1727) døde i 1774, var såvidt jeg skjønner Susanne Michelsdatter Mühlenport Meyer, f.ca.1730?, i 1801 bosatt som bakerkone og enke på Røv i Surnadal. Hun var vel datter av handelsmann i Kristiansund, Michel Meyer og Johanna Diderica Johansdatter Mühlenphort (1698-1734) fra Kristiansund (datter av tollforvalteren i Lillefosen) ?Var denne Michel Meyer (i et tidligere ekteskap ? med hvem ?) også far til Lovise Michelsdatter Paasche Meyer, og var det hun eller Lovise Chr.datter Mühlenport 1698-1752 som var gift med Jacob Fredriksen Messel og mor til Fredrikka, g. Marcelius og Kjerulf (som senere ble gm. Anne Dorothea Chr.datter Mühlenphort) ?Og hvem var foreldrene til Michel Meyer (fra Lillefosen) ?(Det var litt av sen salve !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.