Gå til innhold
Arkivverket

[#6935] Ole Arnesen Belgmayer/Sunnfjord/Røros


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Jeg trenger hjelp til å finne en av mine aner. Etter slektens muntlige tradisjon skulle Ole Arnesen Belgmayer (f. ca. 1740-etter 1801) være ifra Rørosdistriktet. Et dagboknotat fra slutten av 1800-tallet hevder også at han var fra Rørosdistriktet. Belgmayer har jeg senere fått visst kan dreie seg om arbeidstittelen Belgmaker. Ole ble gift en gang på 1760-tallet i Førde prestegjeld i Sunnfjord med Oline Olsdatter Gravdalen, Førde (1740-1826). Dette ekteparet ble gjestgivere på Loftet i Holmedal ca. 1773, og senere gårdbrukere på gården Ytre Vik i Ytre Holmedals prestegjeld. Det jeg ønsker er å finne ut hvem foreldrene til Ole var og hvor han var født. (Barna til Ole og Oline het Marte og Arne) Håper det er noen der ute som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kenneth.Du er vel oppmerksom på at der er registrert fødte,gifte og døde fra Rørøs her på DA.Du finner det under kirkebøker , Sør-Trøndelag. Der fant jeg en Ole Arnesen døpt 20.07.1748 med far Arne Olsen Døl.Som merknad står det at mor ble introdusert 10.08.1748. Under gifte finner jeg to med navn Arne Olsen.Først 03.07.1735 gift med Anne Jørgensdatter.Dernest en Arne Olsen Døl gift 24.06.1757 med Karen Hansdatter Vilman.Alle hendelsene refererer til kirkebok nr.3 for Røros.Jeg vet jo ikke med sikkerhet om dette er de rette personene , men det kan være en start.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Under begravede i Røros finner jeg følgende: Anne Jørgensdatter begr.25.04.1756 , 52 år gammel. Forsørger var Arne Olsen Døl.Det bekrefter i alle fall at det er samme Arne som gifter seg på nytt i 1757.Forøvrig ser jag at denne Arne får flere barn mellom 1736 og 1758.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg vet om at det finnes døpte for Røros, men jeg tror ikke at denne Ole Arnesen som var født i 1748, kan være den riktige. Dette begrunner jeg med at barna er født i ca. 1766 og ca. 1769 ifølge sjeleregisteret for Ytre Holmedal. Ole er nevnt 61 år gammel i 1801, og da skulle han være født ca. 1740. Her er det snakk om en differanse på 8 år, og at han skulle bli far som gift mann allerede som 17/18 åring synes jeg er vel ungt. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.