Gå til innhold
Arkivverket

Amerika FT-1900


Gaute Klepp
 Del

Recommended Posts

Betha är född i Escanaba, Michigan enligt Family Search:

name: Bertha Pederson

birth date: 13 Nov 1896

birthplace: Escanaba, Delta, Michigan

gender: Female

race:

father's name: John Pederson

father's birthplace: Stananger, Norway

father's age:

mother's name: Emalie Pederson

mother's birthplace: Egerjund, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1910 bor de i Escanaba, census är gjord i början av året så den kan ha rest tillbaka till Norge senare:

 

parent John Peterson M 56y

parent Amelia Peterson F 40y

John Peterson M 14y

Bertha Peterson F 13y

Thorger Peterson M 10y

Peter Peterson M 3y

Mary Peterson F 1y 9m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan arbetar som diversearbetare i Escanaba. Amelie har fött 8 barn, 5 lever år 1910.

 

Jeg takker Chris for gode svar. Jeg har tilgang til Ancestry.Com og finner FT-1910 orginalen der. Jeg registrer at John (Johan Sebulon) Pedersen Øxnevad har giftet seg i Escanaba, Delta, Michigan

28 des. 1894. Han er enkemann eller skildt da han gifter seg. Han ble gift 1. gang i Egersund 21 mars 1876 med Ingeborg Kristine Tønnesdtr. Hafsø, f. 1844 og de får tre barn. Det siste barnet Ida Sofie ble født 13 mars 1882 i Egersund, et barn døde i 1881 og det eldste barnet Anne Marie ble født i Egersund 19 juni 1877. Det som jeg nå ønsker å finne ut er når hans 1. familie utvandret til Amerika (dersom De reiste?). Mulig at han reiste som sjømann, og at resten av familien reiste senere. Det som jeg tror, men har ikke bevis for er at datteren Anne Marie Pedersen gifter seg ca. 1898 og bor i Stavanger ved FT-1900 og her ved FT-1900. Dersom datoen til fødselen og FT-1910 til Anne Marie var lik, var jeg sikker på at det er samme person. Jeg har sett gjennom kirkeboken for Egersund, men finner ikke noen annen kanditat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet Johan Sebulon Pedersen Øksnevad 1. kone gift i Egersund i FT-1900. Hun bor sammen med datteren og da var det ikke hun som giftet seg i 1898. Det betyr at Johan Sebulon er bigamist og kanskje mormoner. I 1920 da han søker pass til Norge bor han i Salt Lake City, Utah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var inte ovanligt att gifta män gifte sig en gång till efter att de åkt ensamma till Amerika! Men när dog 1a hustrun? Han kunde ju komma hem 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var inte ovanligt att gifta män gifte sig en gång till efter att de åkt ensamma till Amerika! Men när dog 1a hustrun? Han kunde ju komma hem 1910.

 

Jeg finner Ingeborg Øxnevad i FT-1910. Hennes sivilstand er s, som kanskje betyr skilt. Eller bor hun hos datteren og svigersønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betha är född i Escanaba, Michigan enligt Family Search:

name: Bertha Pederson

birth date: 13 Nov 1896

birthplace: Escanaba, Delta, Michigan

gender: Female

race:

father's name: John Pederson

father's birthplace: Stananger, Norway

father's age:

mother's name: Emalie Pederson

mother's birthplace: Egerjund, Norway

 

 

Datteren Mary Lillie er født 24 juni 1908,Delta, Michigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.