Gå til innhold
Arkivverket

Min oldefar i Amerika.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Har tidligere prøvd å spore min oldefars tid i Amerika, med heller sparsomme opplysninger som utgangspunkt.

Folketellingen i 1910 ga imidlertid noen nye ledetråder. Dette er oldefar tilbake i Norge i 1910.

 

Her står han som utflyttet i 1901 og til Norge igjen i 1910, siste bosted i Amerika skal ha vært Sør Dakota.

 

Det som ellers kan sies om oldefar er at han visstnok dro over for å hjelpe sin bror som hadde dratt over tidligere, broren skal etterhvert ha gått bort, uten arvinger, så vidt meg bekjent, og hans bror, min oldefar dro tilbake til Norge igjen.

 

Begge brødrene het for sikkerhets skyld Johannes.

Johannes Pedersen Bakken, den eldste, født i Nord-Fron 24.11.1867

og oldefar, Johannes Pedersen Bakken, født i Nord-Fron 08.10.1873

Oldefar giftet seg med Mathea Amundsdtr gift i Nord-Fron 4.12.1911

 

Jeg har ikke funnet noen av disse registrert som utvandret fra Norge. Det jeg er mest interessert i å finne ut av er når den eldste broren døde i Amerika å om han var ungkar eller ikke. Så mitt håp er at en eller begge av brødrene kan ha blitt fanget opp i en eller annen folketelling i Amerika.

 

(Det er verdt å merke seg at han står med feil patronym i 1910-tellingen (Larsen er feil, det riktige er Pedersen), han var sønn av Peder Larsen Bakken og Kari Olsdtr. og yngre bror av Ole Pedersen, selveier på Hagestuen, der de alle sammen finnes i 1910.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=126086&personpostnr=126086#nedre

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930

 

Hamn Nr. År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn Stand Yrke Fødd år Bustad Reisemål Merknad Utlending Linje

 

126086 Oslo 1187 1900 April 06 Johannes P. Bakken m u Arb. 1874 Fron. Gudbr.dalen S.dakota Udv.till. Norge Montebello

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York Passenger Lists, 1820-1957 about Johs Bakken Name: Johs Bakken Arrival Date: 23 Apr 1900 Birth Year: abt 1874 Age: 26 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Port of Departure: Liverpool, England Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Ivernia Skal til bror Jno Bakken i Sisselon, SD. (Trolig Sisseton, SD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure:

 

1900 United States Federal Census

about John P Bakken Name: John P Bakken

[John C Bakken]

Home in 1900: Liberty, Day, South Dakota

[Liberty, Day, South Dakota]

Age: 31

Birth Date: Nov 1868

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1889

Relationship to head-of-house: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Marital Status: Single

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

John P Bakken 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=80635&personpostnr=80635#nedre

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930

 

Hamn Nr. År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn Stand Yrke Fødd år Alder Bustad Reisemål Merknad Utlending Frakt Linje

 

80635 Oslo 2919 1889 Mai 03 Johannes Pedersen m u Arb. 21 N.fron Webster 9680 Norsk Kr. 208.00 Angelo

 

:unsure:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure:

 

1900 United States Federal Census

about John P Bakken Name: John P Bakken

[John C Bakken]

Home in 1900: Liberty, Day, South Dakota

[Liberty, Day, South Dakota]

Age: 31

Birth Date: Nov 1868

Birthplace: Norway

Race: White

Gender: Male

Immigration Year: 1889

Relationship to head-of-house: Head

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Marital Status: Single

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

John P Bakken 31

 

 

Han er farm labour, dvs jobber på farm, og ikke farmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg jo fått fantastisk god hjelp ser jeg. Den databasen du har linket til i forhold til utvandring var ny for meg, da lærte jeg noe nytt i dag også! Å det ser jo ut som om du har funnet dem begge to!

 

Da må jeg bare si tusen takk!! :) Den eldste Johannes/John skal visstnok være død innen oldefaren min dro tilbake til gamlelandet, er det mulig og finne også tror du? Eller håper jeg på alt for mye nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han dro i 1901 og tilbake før 1910 faller han utenfor tellingene i USA. Det eneste kan være Minnesota, der var det telling i 1905.

 

Det var telling i SD i 1905. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

South Dakota State Census, 1905 for John P Bakken

 

John P Bakken

Age: 31

Estimated Birth Year: 1874

Gender: Male

Race: W

Birthplace: Norway

Marital Status: Single

Residence: South Dakota, United States

Years in State: 5

Estimated Arrival Year in State: 1900

Years in United States: 5

Estimated Arrival Year in the United States: 1900

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Film Number: 2281057

Digital Folder Number: 4156709

Image Number: 2789

Card Number: 256

 

John er carpenter. 5 år i SD. Postoffice er Roslyn. Bor i Day county, Liberty township.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.