Gå til innhold
Arkivverket

[#7355] Hva skjedde med Henrich Andreas Pleym?


Gjest Per Aage Pleym Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Jeg har siden 1998 forsket på Pleym-slekten. Hovedsaklig ved å oppdatere en slektsbok om Pleym-slektens opprinnelse og utbredelse i Norge, utgitt av David Schilling i 1930.I dette arbeidet står jeg overfor et mysterium, som jeg nå håper på hjelp til.Pleym-slekten kom til Norge ca. 1680 med to brødre. Den ene av disse, Henrich Pleym er stamfar til alle senere Pleym'er. Hans sønnesønn Henrich Schou Pleym (1756 - 1802) hadde fire sønner og en datter (uten efterkommere). Det er skjebnen til en av disse sønnene som fremstår som et mysterium.Henrich Andreas Pleym (1796 - 1866) var født i Overhalla (N.T) og døde i Vadsø. Han var faktor, lensmann og kjøpmann i Vardø, senere Bugøynes. Gift med Marianne Sophie Esbensen (1804 - efter 1875). De hadde 6 barn, hvorav 4 har efterkommere idag. Henrich Andreas er stamfar til 04.Hovedgren i Pleym-slekten.I Slektsboken (Schilling, 1930) står ikke dødsåret oppgitt. Der står det at hans kone senere ble gift med Carl Wilhelm Kjelstrup og fikk barn med ham.Da jeg begynte å lete på internett fant jeg at Henrich Andreas er registrert i Folketellingen av 1865, da oppgitt å være fattiglem i Vadsø. Sannelig et dypt fall! Jeg fant at han døde i Vadsø 20.12 1865, og ble begravet en uke senere. Som fattiglem. Det sto også at han var skilt, en ny opplysning som ikke forekom i Slektsboken.I Folketellingen av 1865 finnes hans kone i Farsund, gift med ovennevnte Kjelstrup og de har 3 barn. Bare de to døtrene er kjent for forfatteren av Slektsboken. Den eldste datteren er født i 1840. Med andre ord er Henrich Andreas og Marianne skilt før 1840. Det var vel ikke vanlig på de tider?Marianne finnes også i Folketellingen av 1875, nå bosatt i Oslo sammen med en av døtrene, den andre datteren bor også i Oslo som gift med en Abel.Jeg mener mysteriet er hvordan en faktor, lensmann og kjøpmann kunne ende opp som fattiglem, og hvorfor han og hans kone ble skilt. Det fremgår av 1865-tellingen at alle hans barn og barnebarn bor i samme området (Øst-Finnmark), mens han er fattiglem hos en familie i Vadsø. I 1875-tellingen fremgår det at Henrich Andreas barnebarn fra ekteskapet med Marianne bor sammen med hennes barn og barnebarn fra hennes andre ekteskap.Kan noen hjelpe meg med dette mysteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tror dessverre ikke jeg kan hjelpe deg, men ble likevel en smule engasjert av noe av det du opplyser, som jeg ikke helt forstår: Hvordan vet du at Henrich Andreas og Marianne ble skilt før 1840? Kan det ikke også tenkes at de ble skilt betydelig senere og at Marianne tok med seg de yngste barna inn i sitt nye ekteskap? Hvordan vet du m.a.o. at de 3 yngste døtrene hennes var hennes annen ektemanns døtre? Har du funnet dem døpt i Farsund så er jo saken klar, men hvis ikke?Vennløig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Jeg må tilstå at jeg ikke har sjekket om det er de yngste barnene til Henrich Andreas, men utfra det som var oppgitt i Slektsboken virker det ikke slik.2 døtre og 1 sønn i annet ekteskap virker å være barn av hennes mann nr. 2., Carl Wilhem Kjelstrup.Slektsboken om Pleym-slekten oppgir at hun hadde 6 barn med Henrich Andreas Pleym, og også at hun fikk 2 døtre i neste ekteskap. Derfor stoler jeg på denne opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takker for svaret. Sannsynligvis har du tolket rett, men helt til å stole på er vel neppe den slektsboken du refererer til? Den hadde jo intet om skilsmissen, så kanskje lider boken av samme type "svakhet" som svært mange andre slektsbøker og -tavler, nemlig at "upassende" eller uønskede hendelser i slekten rett og slett ble utelatt. Har selv sett mange eksempler på at f.eks. uetenomekteskapelige barnefødsler ikke nevnes, ikke engang i slike tilfeller der en barnefar fra overklassen synes å ha erkjent farskapet og barnet bærer hans slektsnavn.Men dette er jo fortsatt på siden av hva du ber om hjelp til, så jeg kan bare avslutte med å ønske deg fremgang i din granskning. Det blir spennende å følge med! Mvh Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg har Henrich Andreas Pleym i min base, og har oppgitt følgende kildereferanser: Norsk Slektskalender, bd. 2, Oslo 1951, s. 25 Nesseby kom. 1996: Erik Schytte Blix: Ordførere i Nesseby kommune 1846-1966Jeg kan ikke huske å ha studert førstnevnte, men har vel kanskje funnet den på følgende adresse, som ikke virker lengre: http://home.online.no/~oekon-as/dead.htmJeg har bare notert barna Margrete Sofie (1826-1887) og Otto Andreas (1833-1914) fra ovennevnte kilde, fra 1. ekteskap.Jeg har bare perifer tilknytning til disse - ved at ovennevnte Otto Andreas' sønn Otto Andreas Brodtkorp Pleym (1865-1934) ble gift med Marie Jacobsen (1886-1963), en etterkommer etter min oldefar Michael Julius Michaelsen (1821-1901).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Henrich Andreas Pleym (1796 - 1866) og marianne Sophie Esbensen (1804 - efter 1875)hadde følgende 6 barn:1.Nicolai Henrich Pleym (1822 - 1865). Han døde før faren, men enken m/barn er registrert i 165 bosatt på Bugøynes. 2. Margrethe Marie Pleym (1824 - 1877). I 1865 bor hun med mann og barn i Vardø. 3. Sofus Andreas Christian Pleym (1827 - ?). Døde som barn. 4. Arnt Schou Pleym (1829 - 1914). Gift i Oslo i desember 1864 med jente fra Sverige. Muligens utenlands i 1865-tellingen. 5. Anna Marie Pleym (1831 - ?). Døde som barn. 6. Otto Andreas Pleym (1831 - 1914). I 1865-tellingen bosatt m/kone og barn på Nyborg i Nesseby i Finnmark.Nesten alle hans barn eller deres familier levet i 1865 i nærheten av ham, men Henrich Andreas, tidligere kjøpmann og lensmann, levet som fattiglem i Vadsø. Hvorfor?Hans kone levet i 1865 i Farsund sammen med sin ektemann nr. 2, Carl Wilhelm Kjelstrup. De hadde barnene Caroline (f. 1840 i Vadsø), Joachim Fredrik (f. 1842 i Vadsø) og Marie Kristine (f. 1845 i Vardø).Som det står i et tidligere innlegg i denne tråden; slektsboken David Schilling skrev om Pleym-slekten (utgitt 1930) har sine svakheter, men i det alt vesentligste er den korrekt.Kanskje var det ingen som ca. 100 år efter skilsmissen ville fortelle Schilling noe?Håper fortsatt på svar som kan gi meg noen ledetråder.Mvh. Per Aage Pleym Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Sannsynligvis kan det finnes skriftlige kilder i Vadsø som kan fortelle mer. Arkivet etter fattigkommisjonen ligger kanskje et sted i kommunearkivet. Her kan du finne navn på de som har fått hjelp. I Forlikskommisjonens protokoller er det stor mulighet for at du kan finne mekling mellom stridende ektefeller. Disse protokollene kan ha kommet inn til Statsarkivet. De formelle sidene ved skilsmissa finnes mest sannsynlig i arkivet etter amtmannen, men sognepresten kan også ha vært inne i bildet. Den beste kilden er antakelig forliksprotokollen. Dersom saka har vært oppe i forlikskommisjonen, kan du finne detaljer om årsakene til at de ville skilles.Mvh Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.