Gå til innhold
Arkivverket

[#7378] Nytt Pleym-mysterium


Gjest Per Aage Pleym Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Jeg har tidligere omtalt et mysterium vedrørende Henrich Andreas Pleym (1796 - 1866) og hans fall fra lensmann og kjøpmann til fattiglem.Nå er det dukket opp et flunkende nytt mysterium vedrørende et av hans 6 barn, og jeg håper på hjelp til å tolke et avsnitt jeg har funnet på en dansk hjemmeside, om forpaktere av et sted i Danmark. Der står det følgende:1866 - 86 var Andreas Esbensen forpagter, først for grev Dannerskjold Samsøe, siden for sine fætre, grossererne Hiort. Esbensen var født 16/10 1833, død 17/3 1895, søn af amtmand i Hjørring, konferensråd Frederik August Esbensen og hustru Anne Christine Esbensen.- gift 1. gang med Anna Pleym, født 1831, død 10/3 1868, datter af Sorenskriver Pleym i Norge og Mariane Esbensen; gift 2. gang 24/10 1869 med Levina Mathilde Esbensen, født 13/1 1845, død 3/5 1887, datter af skibskaptajn Hans Espensen, Tromsø, og Cathrine Svendsen. - Anders Esbensens to hustruer var kusiner, og han var fætter til dem begge to. - Hans sønner af 1. ægteskab hed Frits og Carl. - Frits rejste til Australien, hvor han levede i 40 år; han kom hjem for nogle år siden og boede i 40'erne i København. - Broderen Carl er i 40'erne grosserer i København. - Børnene af sidste ægteskab er alle fødte på RaakildegaardAv ovenstående avsnitt tolker jeg at Anna Pleym (f. 1831), datter av Mariane Esbensen og Sorenskriver Pleym var gift med den nevnte Andreas Esbensen, og at Anna døde i 1868.I Slektsboken om Pleym-slekten (Schilling, 1930) står det at Marianne Sophie Esbensen var gift med Henrich Andreas Pleym, og de hadde 6 barn, deriblant datteren Anna Marie Pleym (f. 1831). I Slektsboken står det at Henrich Andreas var faktor, kjøpmann og lensmann i Vardø, senere bosatt i Bugøynes. Det står derimot ingenting om at han også var sorenskriver, men utfra det nevnte sitatet er han den eneste aktuelle faren til Anna Pleym (f. 1831) som var gift med Marianne Esbensen.I den nevnte Slektsboken om Pleym-slekten står det at Anna var født i 1831 og døde som barn.Utfra det avsnittet jeg har funnet på denne danske siden i kveld tyder mye på at hun giftet seg med denne Andreas Esbensen, og bodde i Danmark.Er det noen som kan hjelpe meg, eller si om jeg har tolket de danske opplysningene riktig eller feil?Mvh. Per Aage Pleym Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiJeg har tolket dette avsnittet på samme måte som deg. Kan det ha vært født, en datter til med samme navn og som døde som barn, og at Anna født i 1831 er født etter henne? Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Selvfølgelig er det mulig, men jeg har ikke funnet indikasjoner på at det er tilfelle.Per Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kanskje har ikke Slektsbok-forfatteren funnet henne igjen og antatt at hun døde som barn (står det årstall), men at hun faktisk bodde hos slektninger i Danmark som ung - bedre skoler, barnløse tanter el.l. kan jo ha vært årsak til det... Bare gjetting, men dersom du ikke selv har funnet Anna død, så er det jo en mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hei Per Åge Har du mer om familien Esbensen? Min manns oldefar, botanikeren Johannes Musæus Norman, som skrev "Norges arktiske flora" for ca 100 år siden, og hans kone etterlot seg en stor brevsamling, og flere av familien Esbensen er omtalt i brevene som jeg har skrevet inn på data. Den Esbensen som er omtalt her er vel havnefogd i Vadsø, Hans Peter Esbensen, født 1808. Han er vel din skipskaptein. Her er et utdrag av et brev:Vadsø 4 Juli 1873. Skibet maatte her lægge til temmelig langt ude paa Havnen. Et af Foyns Dampskibe laa længer inde og saluterede ham ved Ankomsten. Indenfor der laa en dobbelt Række af Fiskerbaade som 2 Perlerader, i enhver af dem over et Snes Baade. Derfra kom han til en lang Landgangsbrygge med en dobbelt Rad af Flagstænger, der i selve Bygaden endte med en Æreport med et stort O over. Den var beklædt med Kræklyng, dekoreret med Flag og Skjolde med Emblemer paa. Tversover Gaden og en face af Æreporten ligger Espensens vakre, hvidmalede 1 Etages Hus, hvor Middagen skulde holdes. Det var prydet med grønne Festons. Paa den meget store Landgangsbrygge, hvor der var udlagt Klæde for Kongen (Kong Oscar II), var Folkesamlingen, og der stod jeg ogsaa og saa ham ganske godt, idet han gik forbi, men han gik svært rask. Midlertidig tog han ind i Brodtkorbs Hus, hvor Kommuneviantorilerne blev ham forestillede og Ingen andre. Det hele gik meget raskt, fordi han kom et Par Timer senere end paaregnet. Han besaa i al Hast Kirken, Skolen og Espensens Guanofabrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Sølvi! Jeg har mer om Hans Peter Esbensen, født 1808, fordi hans 2. kone, Anne Oline Olsdtr Kleven, f. 1826, ble 3dje kone til min oldefar Michael Julius Michaelsen (1821-1901). Han ble forresten også Havnefogd i Vadsø. Er du interessert i detaljer kan du skrive til kari.larsen@admin.uio.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.