Gå til innhold
Arkivverket

[#7494] Avfotografering av gamle bilder


Gjest Sigbjørn Sørli
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sørli

Dette er kansje noe som ligger på siden, men håper det er noen som kan gi meg tips. Jeg har lest tema om dette tidligere men kan ikke finne det i gjen. Jeg kommer stadig i kontakt med folk som har gamle bilder som jeg gjerne skulle kunne kopiere, men de fleste ønsker ikke å demontere disse for få fotograf til å avfotografere. Er det noen som har erfaring med dette og event. hvilke utstyr anbefales. på forhånd takk for eventuelle svar. Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Jeg har også brukt digitalkamera i slike tilfeller. Pass på å ikke få reflekser. Med litt prøving går det fint. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Kalmér Savjord

Hvordan fotograferer man bilder gjennom glass som henger i ramme på veggen? Går det med et vanlig digital kamera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Jeg har flere ganger lånt bilder med glass og ramme som jeg har fotografert med digitalkamera -i dagslys - uten å bruke blitz. Da har jeg gjerne flyttet bildet rundt i rommet for å se om jeg kunne unngå reflekser. Noen ganger har jeg lagt bildet på et bord - og så fotografert med digitalkamera uten å bruke blitz. Du må gjerne prøve flere ganger fra forskjellige vinkler for å unngå refleks i glasset. Det beste er jo å avfotografere bilder uten glass og ramme, men når vi skal låne uten å forringe gjenstanden, får vi gjerne nøye oss med det nestbeste...Det går sikkert bra. Lykke til ! Mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Med vanlig speilrefleks kan du sette på et filter som fjerner refleksen. Dagslys er helt topp, og dersom 'vær og føreforhold' tillater det legg gjerne bildet på et bord utendørs og rigg opp et stativ dersom du har det.Digitale bilder er selvsagt topp, men skal man først avfotografere gamle bilder så gjør det med stil! 'Et negativ varer evig vet du'. Og er også kjekt å ha i bankboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.