Gå til innhold
Arkivverket

[#7558] Hammermoen gård, Sigdal


Gjest Lill-Reidun Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei igjen!Hva lurer du på? Truls er sønn av paret over ham i tellingen, Thor Aslesen og Anne Colbiørnsdtr. Helge (eldre variant av Helga, mannsnavnet på den tiden var ofte skrevet Helje) var kona hans. Barna var Anders og Anne, men det har du jo skjønt.Helge og Truls ble gift 15 Jul 1794, Krødsherad.Tor fra Hamremoen og Anne fra Gren ble gift i 1751. De fikk Truls i 1759.Anne Kolbjørnsdtr. Gren f. 1727, Krødsherad foreldre Kolbjørn Nils. Gren og Ragne Andersdtr. Bjertnes. Ser ut som de bodde på Sæsrud i Norderhov da Anne ble født. Hun ble døpt i N. 22.5.1727.Tor Aslesen f. 1717, sønn av Asle Trulsen Slevika og Ingebjørg Ellingsdtr.Informasjonen har jeg funnet på www.familysearch.com, håper det er til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, fint at dere retter slike feil - jeg er ikke lokalkjent, men vet å ta meg frem på Familysearch etterhvert! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ellers er det vel viktig å nevne at Hamremoen ikke ligger i Sigdal, men i Krødsherad.Gården er første gang navnt som Hammremoen i 1761. Tidligere og også noe senere skrev man gården som Hamre. Tidligere var dette en del av Slevika.Hamremoen-krysset har nok mange av dere passert om dere har vært i Hallingdal. Om man da enten kommer kjørende mot Oslo eller fra Oslo ligger dette krysset helt i enden , Øst ved Krøderfjorden. Det går en vei inn til Krøderen som man bruker å kjøre til Drammen, over Hokksund. Jeg har selv en tipp tipp oldefar som er født i dette området.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill-Reidun Andersen

Hei. Takk skal dere ha, Heidi og Tormod. Det er artig å få vite hvor i verden mine aner bodde. Er litt kjent på de kanter da vi hadde hytte i Ådalen. Hilsen Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Erling,Jeg synes det er mest morsomt å tenke på at både Sigdal og Krødsherad m.fl tilhørte Tunsberg sysla og dermed etter alt å dømme Vestfold inntil 1388. Rettslig sett tilhørte jo området Tunsberg lagdømme til 1696.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.