Gå til innhold
Arkivverket

[#7580] Berdon Segelstad ,Ringebu ,f .ca 1600


Gjest Unni Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Lien

Er det noen som kjenner til han og hans etterslekt? I følge informasjon skal Elise Hans-datter Gunstad f. 1860 være en av hans etterkommere og hun skal være min oldemor . Men dette har jeg ikke klart å finne i arkivverket. Takknemlig for hjelp . unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Jeg er sjøl en etterkommer av Berdon Segelstad - denne myteomspundne "helten" fra slaget ved Kringen i 1612. Etterslekta i Ringebu er svært stor, og mange greiner er nok godt kjent.Kirkebøkene for Ringebu er lagt ut i Digitalarkivet, helt fra den første i 1695! Har du flere opplysninger om Elise Hansdatter Gunstad som kan hjelpe til å spore hennes slekt? (Gunstad er forøvrig et "godt" Ringebu-navn).M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lien

Hei! Har du linken til dette på digitalarkivet? Jeg har ikke funnet hennes foreldre på digitalarkivet i folketellingene. Forøvrig har jeg funnet familien Gunstad i bgdebok fra Ringebu. Dessuten har jeg fått noen opplysninger om slekta til Berdon Segelstad ,nedover til mine oldeforeldre aven slektning. Vedkommende som har skrevet det ned var min mors fetter som nå er død . mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Du kan f.eks gå inn på "Dagens kommunar" - Fylke: Oppland - Kommune:Ringebu. Godt å høre at du har fått den info du var ute etter...Av rein nysgjerrighet - kunne du meddele meg slektslinja di fra Berdon? (Enten her, eller du kan maile meg på ru-haar@online.no) M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg har også en Bardon fra Ringebu som jeg er på jakt etter mer informasjon om. Det gjelder en Ole Bardonsen. Han blir gift med Birthe Mortensdatter fra Hielle i Ringebu den 27. mars 1803. Han var da eller at de flytte dit etter, på Ivarbakken.Navnet Bardon er jo ikke så vanlig, er det noen forbindelser til Berdon Segelstad ?Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, LarsBerdon-navnet var ikke veldig vanlig, men det finnes flere forekomster enn i Ringebu. I farten kommer jeg på Berdon Olstad i Gausdal, han levde omkring 1645.Trolig vil du også finne navnet andre steder både nord og sør i dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lien

Berdon- Bardon? I følge mine opplysninger var det den sagnomsuste Berdon Segelstad fra Ringebu som skulle tilhøre mine aner. Hans sonn Jørgen Berdonsen er det neste slektsnavnet jeg har fått opplyst . Deretter Kommer det neste en som heter Peder Jørgensen på f på Segelstad ca1665.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Til Lars.Det gjelder Ole Berdonsen fra Ivabakken i Ringebu. Jeg har noen opplysninger om etterslekta hans, og kan også finne mer om forfedrene.Jeg kan nevne at Ole Berdonsen bodde i Stoksund i Bjørnør 1839-1844, og at sønnen Morten Olsen bodde der til 1856, da han flytta til Finnmark. Det finnes etterkommere etter Morten i Bjørnør. Jeg kan finne ut mer så snart jeg får greie på hva du er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet er forfedrene jeg er interessert i. Min kone er etterkommer av sønnen Morten.Jeg har Morten født på Ivarbakken 02.12.1812 som sønn av Ole Bardonsen og Birthe Mortensdatter. Jeg har funnet seks søsken til Morten. Om Ole har jeg bare at han ble gift med Birthe 27.03.1805. Og at det yngste barnet ble født på Ivarbakken i 1826.Jeg har derimot ingen ting om Oles foreldre og forfedre, hvor og når han er født.Når det gjelder Birthe har jeg hennes foreldre, men vet også relativt lite om de og hennes forfedre. Alle opplysninger mottas med takk. Kan jeg hjelpe deg med opplysninger om Mortens etterkommere gjør jeg gjerne det.Du kan ta kontakt med meg på llokkebo@telemarksnett.no Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Thore Eilertsen

Hei Får jeg blande meg inn? Jeg er også interessert i aner og etterslekt til Morten Olsen. Han er morfar til min mors stefar Jørgen Olsen. Hans mor var Anne Marie Mortensdatter, 14.09 1843 Bjørnør. Ville sette stor pris på å få de opplysninger Halvor, Lars og event, andre sitter inne med. Fra Ringebu er jeg også på jagt etter aner til Ane Tostensdatter og hennes foreldre Tosten Engebretson og Anne Rasnusdatter. Ane er min tipptippoldemor og ble g. i Ofoten med Amund Aas Amundsen.Mvh Thore Eilertsen theilert@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Berdun er leilending på gården allerede 1610, om ikke elda tidligere, og må derfor være født senest på 1580-tallet. Han er ikke blandt dem som får skattefrihet og kongegaver i form av jordeiendommer i 1612-13, så jeg tror ikke at hans innsats var like sentral som Peder Rannkleivs og Lars Hågås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Berdon fikk påskjønning han også: '...hafwe undt och giffet och nu med dette worth obne Breff unde bewilge och giffwe forne Bardum Seielstadt och hans Arffinger den wor och Norgis Cronis gaardt udi Guldbrandsdallen liggendis, som han nu selff paaboer ...' (sitert etter artikkel om Kringen-slaget av Arne B. Johansen i Årbok for Gudbrandsdalen 2002 s.18).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg gir meg. Av ukjent grunn er ikke denne gaven innført i skattemanntallene slik som gavene 1612 til forannevnte Lars og Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kongegaven til Berdun Segalstad er også (såvidt) omtalt i Odelsmanntallet 1615 under Ringebu prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Ole Berdonsen ble døpt i Øyer 15.08.1779. Foreldra var Bardon Kristensen og Mari Håkensdatter. Bardon og Mari ble gift 16.10.1763. Bardon var da soldat og bodde ved Tårstad, mens Mari kom fra Skarprudstuen. Bardon og Mari bodde ved Skarprud 1767, ved Tårstad 1779 da Ole ble født og ved Fossum i 1793 da Bardon døde. I 1801 bodde Mari Håkensdatter hos dattera Mari Bardonsdatter og mannen Ole Nilsen på en plass under Fossum. Den gamle Mari døde på en plass under Stav i 1807. Ole Berdonsen hadde en bror Johannes som tjente på Glømmen i 1801. Ole Berdonsen tjente på Enge dette året. Jeg kan nevne at det var 4 stykker som het Ole Berdonsen i 1801. Tre av dem bodde i Øyer, mens den fjerde var bureiser på Olsborg i Målselv. Han kom også fra Øyer. Mvh Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Til Thore. Jeg skal undersøke litt mer om anene til Ane Tostensdatter. Men først vil jeg gjerne vite om du er helt sikker på at foreldra er dem du nevner. Alderen for Ane i 1865 tyder på at hun var f ca 1777, uten at jeg vil legge altfor mye i det. Det hadde også vært interessant å vite når og på vilken måte Ane kom til Ofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Hei Halvor!Ane kom til Ofoten sammen sine 3 brødre -Johannes, f.1775,g.1813 Ankenes,Narvik -Ingebrigt,f.1767,g. BØ i Vesterålen -Gudmund,f.1771,flyttet til Åfjord i Trøndelag. Disse oppl.fikk jeg av Konrad Naustvik,bygdebok- forfatter. Det sies (i familien) at de kom gående! Ane ble g. i 1813 i Ofoten.Finner henne døpt i Ringebu 18.11.1781. Bosted Lien. Dette passer godt med mellomnavnet hun tok:Lied, Lie, Lien som senere av etterslekta ble endret til Lind. Håper det er mulig å finne noe om denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har funnet en del opplysninger om slekta til Ane Tostensd. etter hvert. For det første er Ane døpt 10.02.1788. Den Ane som ble døpt 1781, døde lita. Jeg har prøvd å rekonstruere familien hennes.Tosten Engebretsen ble døpt på Hammeren i Ringebu 24.11.1737, far var Engebret Tostensen, kanskje ikke fra Ringebu, mor Siri Pedersd. Siri var sannsynligvis datter til Peder Ellingsen og Rønnaug Pedersd. Hun ble døpt fra Berge 10.06.1714, mora døde sannsynligvis ca 1717-1718. Peder ble gift opp igjen med Mari Endresd. Peder og Mari bodde på Årnes eller Årneslia (ofte kalt bare Lien). Da Peder Ellingsen døde 1757 bodde han i alle fall i Årneslia.Tosten Engebretsen Hammeren gifta seg 1. g. 1763 med Anne Tronsd. Spangrud. De fikk en sønn Engebret, men både han og mora døde i 1764. Deretter kan det se ut til at Tosten forsvinner fra bygda. Han dukker opp igjen 1778. Da er han gift med Anne Rasmusdatter og får sønnen Ole med henne, (døpt fra Øverlien 17.05.1778), seinere får de barna Anne, 17.11.1781, Gunil 18.04.1783 og Ane 10.02.1788. Den første Anne og Gunil døde begge ganske små. I perioden 1764 til 1778 må Tosten ha blitt gift med Anne Rasmusdatter og sannsynligvis fått de barna du nevner med henne. Anne Rasmusdatter er helt sikkert ikke fra Ringebu.Jeg skal prøve å sette opp en oversikt over barna: 1. Ingebrigt f ca 1767, i 1801 muligens bonde, snekker og fisker på Lilleøen, Bø i V., 40 år. 2. Gudmund f ca 1771, kanskje den Gudmund som ble konfirmert fra Prestegården i Ringebu 1790 (16 år). I 1801 muligens husmann under Tøndel i nåværende Bjugn, 36 år, gift med Anne Halvorsd. 3. Johannes f ca 1775, i 1801 muligens skredder på Moldgavlen i Gimsøy, 27 år. Dette er gjetting. 4. Ole f 1778 i Øverlia, Ringebu, kanskje den Ole Tostensen som i 1801 bodde i samme hus som Johannes Tostensen i Gimsøy, 21 år. Ole var skomaker. 5. Anne f i Øverlia 1781, døde lita, 6. Gunil f 1783 på Brennhaugen, Ringebu, døde lita, 7. Ane f 1788 på Brennhaugen, i 1801 i tjeneste på plassen Stavntrøa på Strinda.I 1801 fant jeg Tosten Engebretsen, 67 år, og Anne Rasmusdatter, 53 år, på Halsetaunet på Strinda (ikke langt fra Stavne). Tosten var daglønner. Disse var ikke lette å finne, men det bør ikke være tvil om at det er de rette. Jeg håper at dette kan være til god hjelp for deg, men det burde kanskje ha stått under et anna tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva johannessen

Jeg har en Hågen Bardonsen som min stamfar f.ca.1650.Han har barn i Torpa og den første er f.ca.1679 på Lille Goplum.Hågen er ikke fra Torpa, men muligens fra Gudbrandsdalen,Fron eller Lesja.Noen som kjenner til han, hans foreldre og kone? Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Halvor Aaby. Mange takk for hjelpen med Ane! Dette ser lovende ut, men jeg har hatt dårlig med tid i det siste. Får ta det igjen etter påske. Jeg tar kontakt senere ang. Berdon Segelstad. Må se gjennom det jeg har først. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Unni du sier at iflg. informasjon skal din Elise være etterkommer av en person som levde over 200 år før henne. Jeg lurer på hva slags informasjon det er, og om du har informasjon om hvem som var hennes nærmeste forfedre? Det kan vel fort bli galt når man begynner i den den gale enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Hei, jeg ønsker også å henge meg litt på denne diskusjon. Jeg er etterkommer av Gulbrand Gulbrandsen Segelstad, f. 1717 på Segelstad. Hans forfedre var Gulbrand f. 1662, Anders f. ca. 1622, og Gulbrand (igjen) f. ca. 1590. Er disse i slekt med Bardon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars Løkkebø

Jeg skulle gjerne hatt kontakt med Halvor Aaby. Kan du eventuelt ta kontakt på lars.lokkebo@ta.no Det gjelder diskusjonene i denne gruppa.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore Brandstadmoen

Berdon og Anders Segelstad er nevt som leilendinger allerede i 1607 på (hver ?) sin Segelstad gård . Brev fra Jordskanning i 1609 Segelstadmarka, Godlia og Thulia er Segelstadmennene Berdun og Anders nevnt. Torgeir og Oluff Segelstad er også nevnt i dette brev, (er disse 4 i slekt med hverandre tyder en del på det) Torgeir og Oluff Segelstad bruker i 1611 Torgeir Golie (Godlia) og Oluff Tholie (Thullia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.