Gå til innhold
Arkivverket

[#7938] Forslag til forverring/forbedring av landomfattend


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Der jeg ikke har tilgang på nyeste IE blir landomfattende mislykket fordi jeg ikke kommer videre fra den fylkesvise ¨antalls-listingen¨, som før nevnt av både meg og andre.Men hvorfor må søket ende på fylke, hvorfor ikke på kommune? Da kunne vi ¨gammeldagse¨ gå over i ¨søk på kommune/prg på kjeldetidspunktet¨ og komme videre den veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her kjem eg ikkje til å gjera noko. Som før sagt er løysinga å installera ein nyare versjon av nettlesaren. Me set berre to krav; at ein må ha ein rimeleg ny (nyare enn 3-4 år?) nettlesar og at ein tillet cookies. Sidan det er gratis å få oppfylt desse krava, er dei vel rimelege.Eg ingen planar om å gjera forandringar som eg oppfattar som mindre brukarvenlege enn dei me har i dag. Her er inga anna løysing enn å få installert ein ny lesar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er mer brukervennlig å komme inn via fylke enn via kommune - du er bare ETT klikk unna uansett.(Jeg mente ikke først fylke så kommune - jeg mente direkte til kommune. Akkurat som idag bare med en annen spesifikasjon. Da tilfredstilte du ¨alle¨ - også de som søker via RHD.)Men, for å si det med han restaurant-arbeideren i ¨Lady og Landstrykeren¨ : do vara sjef.OG TAKK FOR DET!!! (Du gjør et fantastisk arbeid og jeg er ytterst takknemlig!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Forskjellen mellom oss og RHD er at me søkjer trinnvis. Om me skulle visa kommunane direkte, ville det t.d for søk på Ole i 1900 føra til at du fekk ei liste på 598 kommunar. Det meiner eg er for mykje og uoversiktleg.Difor står eg på løysinga mi, ikkje fordi eg er sjef, men fordi eg trur det er det beste for flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

For all del: Jeg mente ikke noe negativt med at du er sjefen.Jeg mente bare å si at - selv om jeg synes mitt forslag var veldig godt - så respekterer jeg fullt ut din ¨sjefsavgjørelse¨. Noen må være sjef og skjære igjennom og si at ¨sånn gjør vi det¨.OG JEG ER GLAD FOR AT DET ER DU - DU GJØR EN KJEMPEJOBB !!!Men ¨blind høne finner også korn¨ - det KUNNE jo hende at jeg engang kom opp med noe som du var enig i var lurere/enklere/mer brukervennlig...Beklager dog klønete ordbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Hallo Tom, Eg synest ALLTID du er posititiv og konstruktiv. Og eg synest landstrykar-replikken berre var hyggeleg.Elles vil eg sei at eg er ekstraordinær glad for alle forslag til forbetring. Eg vurderer dei alle. Somme blir tatt til følgje, andre blir forkasta, få blir gløymde. Det vil også sei at mange dukkar opp som ei løysing seinare, sjølv om dei vart forkasta. Debattforumet, t.d., har no fått inkorporert idear som tidlagare er blitt forkasta. Enten fordi eg då ikke synest det var ein god ide, men seinare har kome til anna resultat. Eller fordi det då var vanskeleg å få det til, og at eg måtte finna ein god sakleg grunn til å sleppa unna strevet.Elles er du ein minst like god dommar når det gjeld kva som fungerer og kva som ikkje fungerer som eg sjølv. Kva er det engelskmennen seier, The proof is in the pie. Og det er du som et kaka, ikkje eg. Men hald fram med forslaga dine du, Tom. Elles reknar eg med at du no først og fremst byggjer opp til 1500 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arne Olav Egner

I enkelte tilfeller har jeg brukt mye tid på å skille klinten fra hveten. Det er en utfordring å finne fram til rett person når navnet er oppgitt å være f. eks Ole Hansen. Om man kjenner fornavne/patronym til hans ekteviv så kunne det ha vært greit med en søkeprofil der en kunne fylle inn hennes navn. Er dette teknisk sett mulig å få til, og om så er kan det prioriteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er under vurdering, sikkert ikkje som ektemake, men som buande på same gard/hus. Men det må i tilefelle bli eit stykke utpå våren. Og i dag snøar det i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her såg me snøklokkene for ein månad sidan, men no er dei nedsnøa. Ein veit aldri i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har bare vært i Bergen to ganger. En gang en uke i august - da sola skinte fra skyfri himmel fra morgen til kveld og det beryktede bergens(regn)været aldri viste seg.Den andre gangen var det 'snøstorm' - 1. mai!!!Så 'ein veit aldri i Bergen', nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.