Gå til innhold
Arkivverket

[#7959] Wangensteen-slekten


Gjest Olav Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Bjarøy

Kjenner ikke så mye til slekten, men endel av dem holder til i Valdres bl.a. Fagernes. Kanskje du kan finne noen der som driver med slektsforskning eller kanskje Bygdebok for Valdres. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Det er etterkomarar av Wangensteen i Lærdal også. Du kan kontakte Kåre Hovland på Lokalhistorisk Arkiv i Lærdal. Han driv på med bygdeboka der. Tlf. 57 66 62 22.Bla var både Ove Wangensteen og faren hans telegrafbud på telegrafstasjonen i Lærdal. Ove f. 27.10 1877 var også 'arbeidsleder' i Telegrafverket, dreiv med linjebygging osb. Var ikkje den fyrste Wangensteen ein prest som likte seg så godt i Vang i Valdres at han tok namnet Wangensteen? Meienr å ha lest noko slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har en Wangensteen inngiftet i slekta og er dermed litt interessert: Min oldemors søster Guri Kristoffersd. Kvale (1863-1921) fra Systøga Kvåle i Vang i Valdres var gift med Jørgen Johnsen Wangensteen (1854-1937), bonde på gården Kvam i Vang og ordfører i Vang (hans far og farfar var begge lensmenn i Vang; Gjest Baardsen rømte en gang fra lensmannsarresten på Kvam, det var vel da farfaren til Jørgen var lensmann). Jørgen hadde bare døtre, men jeg tror etterkommerne etter en av døtrene (Anne Kaata, f. Wangensteen) i dag bruker Wangensteen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kor tid rømde Gjest Bårdsen frå lensmannsarresten på Kvam? Etter det me kjenner til, drog Gjest berre ein gong gjennom Valdres - og det var då han vart frakta under strengt vakthald til Akershus. Og den gongen rømde han ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christin Anmarkrud

I Valdres Bygdebok, Gardar og slekt fra Vang finner jeg bl.a. : Sokneprest Ove Ovesen (tok navnet Wangensteen) (1654 - 1714) kjøpte hele bispe og krongodset i Stele i 1695. Han har truleg ikkje budd her sjølv, man bygsla bort garden til arvingane hans kunne overta . Han var fra Fredrikstad, feltprest i Gyldenløvestriden. Gift med Kirsten Larsdatter Riis (1661 - 1732) Barn: Lars (1683 -1724) sokneprest Oddernes , Ove personellkapellan i Ål, , sønene Jens Ove og Hans prokurator, Jørgen (Jurgen) (1693 - 1747) kapteinvaktmeister på Fredriksten frå 1740, Hans son igjen Ove Andreas Wangensteen var artellerikaptein og laga kart over Noreg ikring 1760. Jakob, fenrik, Bøye (1705 - 1755) bonde på Stele, Skal ha studert jus men har ikke examinatus eller candidatus juris. Margrete, Maren ( -1774) g m sokneprest Jonas Hansson i Lærdal, som var største jordeigaren der. Frå Bøye og Maren er dei store Wangensteen-ættene i Vang og Lærdal komne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Oops, hukommelsen min var ikke god. Det var en historie om lensmannsarresten på Kvam og Gjest Baardsen, men den var bare at Gjest ble plassert i lensmannsarresten på Kvam under transporten gjennom Valdres til slaveriet på Akershus. Jeg synes dessuten jeg husker å ha hørt eller lest at Gjest i boken sin nenvte lensmannen i Vang som en hyggelig kar som lot ham sove i arresten uten håndjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Wangensten Hatlevik

Jeg er en Wangensten med en e, og jeg er ikke så bevandret i slekten, men jeg vet at enkelte skriver Wangensteen. Min avdøde morfar hette Egil Wangensten og kom fra Valdres. Hans eldre bror heter Jørgen. Morfars slektsgård var på Kvam, og jeg har selv vært på vandring i Vang i Valdres sammen med morfar for å se hans tidlige barndoms landskap. Jeg har også hørt historien om Gjest av min morfar. Morfars far hette Mads Wangensten - han giftet seg med en bergensk kvinne. Da Mads døde, flyttet hun med morfar og de andre barna til Bergen. Der bodde morfar til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Nei, nå må jeg lære meg å ikke stole på hukommelsen! I innlegget over skrev jeg at Jørgen Johansen Wangensteen bare hadde døtre. Det riktige er vel at han hadde bare døtre i sitt annet ekteskap med min oldemors søster (Guri Kristoffersdatter Kvale). Men da han giftet seg med henne var han enkemann og hadde i hvert fall to sønner med sin første kone, John og Mads. Jeg regner da med at denne Mads er din oldefar. Far til Jørgen Johansen var lensmann Johan Larsen Wangensteen, hvis far lensmann Lars Wangensteen vel var den som huset Gjest Baardsen på sin ferd til slaveriet... Håper jeg fikk det nogenlunde riktig denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg har et tips når det gjelder Kirsten Larsdatter Riis (1661 - 1732).Etter alt å dømme er hun identisk med en av søstrene til en av min formødre. Hennes far het Lauritz Boyesøn, hennes mor Margrethe Jacobsdatter.Om dem se boken 'En østlandsk slekt Riis'av Finne-Grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Olav Eide

Først vil eg takka alle bidragsytarane. Så til Tore Hovda, Vang i Valdres. Har du e-postadresse ?.Min adresse er: olav.eide@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hva med Thore Ey's utmerkede bok?? Forøvrig hadde vi i 'nyere' tid ei lærerrinne her På Ø.Toten, Berit Wangensten. Hun døde ugift på slutten? av 1960-tallet, hadde da undervist både min far og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Mye 'artig' i Wangensteen-slekta. For eksempel ble far og sønn gift med to prestedøtre, mens prestefrua med soldater prøvde å forhindre bryllupet, fordi hun ville ha faren selv! Prestefrua var den vidløftige 'madam Anker', som fikk barn med kapellan Erik Anker, utenfor ekteskapet. Min e-postadresse er tore.hovda@sensewave.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Her var det mye interessant å lese, og jeg har et spørsmål jeg lenge har grublet på:Wangensteen og Wangensten......-slekten, er det i utgangspunket fra en og samme, eller er det to vidt forskjellige?MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Jeg kom inn på denne slekta da jeg hjalp Kay Marie Olson-Bowers i Britton, SD USA å finne slektninger i Norge. Hun er etterkommer etter Johannes Olss. Lærdalsøyri F: 16/1-1826 og hustru Mari Sjurd. Lærdalsøyri F: 3/1-1831 som emigrerte i 1866. Jeg har utarbeidet følgende:Here's what I've found on the origin of the name Vangensteen: According to what Jens Ovesen Vangensteen (1696-) wrote in the family bible, his mother Kirsten Larsdatter (Lauritsdatter Riis), the widow of deceased 'magister' Ove Ovesen, died in 1732 at the Lerdal vicarage, where she lived in the household of his brother in law, Jonas Lindahl (i.e. Leyrdahl). Ove Ovesen Hviid is mentioned as vicar in Vang in Valdres (Oppland County) in 1682. He was born about 1650 and died in 1714. His sons were: Laurentius Wangensteen, vicar in Vang from 1711, Ovidius Andreas Wangensteen vicar in Aal (Buskerud County) from 1710 (died in 1722 as vicar in Wang), and Jens*). Ove is believed to be identical with Ovus Ovii from Fredrikstad (or Halland, as stated in Bergen stifts biskoper og prester / Lampe. - II, 34). Source: Vangensteen Thrap, D.: Af Familien Vangensteens (Wangensteen) Papirer. PHT . 5-IV-1907 s. 37-51MARRIAGE: 1 Jun 1682, Riis, Vestre Aker: Ove Ovesen (son of Ove Andersen & Magnhild) and Kirsten Larsdatter Riis (probably daughter of his mother's brother Lars Larsen Riis, bailiff of Upper Romerike) *)Jens Ovesen Vangensteen (1696-) OCCUPATION: attorney at Hemnes - wife: Gjertrud Marie Leuning Jens' sister was Maren Ovesd. Wangensten (1690-1774) married to Jonas Leyrdahl (1690-1743), vicar in Lærdal from 1716). His parents were Hans Jonass. (1660-1716), the preceeding vicar, and Anne Sofie Clausd. Rumohr (Rikheim). Jonas' sister Christine Hansd. (1689-1753) was married in 1713 to Lars (Laurentius) Oves. Wangensteen (1683-1724). They had 3 children and lived at Urnes in Luster.Johannes' father was Ole Johanness. 1791-1845, blacksmith at Lærdalsøyri, born at farm Ø. Ljøsne Census record 1801: Nordre Bergenhuus - Leirdahl (parish) Hauge (subparish) Øye(farm) Johanes Halversen Mand 49 Gift 1. gang(=in his 1st marriage) Huusmand med jord og smeed(=blacksmith) af profession M (born 1754) Magrete Olsdtr Hans kone 52 Gift 2. gang K Kisti Johansdtr Deres børn 12 K (son Carl Johan Wangensten b. 1826 in Bergen) Ove Johansen Deres børn 6 M Ole Johansen Deres børn 10 MJohanes and widow Margrete were married 1783. Johanes' parents were Hallvard Johanness. c1708-1788 Ø. Ljøsne (his birthplace is not known) and wife (married 1737) Kristine Larsd. Vangensten (Klingenberg) -1772 Kristine Larsd. was daughter of Lars Oves. Wangensten 1683-1724 b. Vang in Valdres and wife (m. 1713) Christine Hansd. 1689-1753. When he died she married Per Eriks. Klingenberg of Amla, Kaupanger. Laurentius (Lars), Ovidius (Ove) Andreas, Jens and Maren Wangensteen also had sister Margrete, married to Ingvard Mortens. Tønjum. Christine Hansd. 1689-1753's parents were Hans Jonass. (1660-1716) and Anne Sofie Clausd. Rumohr (Rikheim). Hans Jonass. (1660-1716)'s mother's father was Hans Clausen Rosing, vicar in Kalundborg, Denmark, who later became bishop of Akershus.Hadde vært artig hvis noen har noen kommentarer til det jeg har skrevet! ... og hvis noen er interessert i å ta kontakt med Kay Marie, kan de få hennes e-postadresse av meg. Kontakt ninakarls@hotmail.com P.S. Jeg tar aldri betalt for informasjon jeg skaffer frem. (Jfr. tema 29045)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Nina Karlsen, BergenTakk for mye info. Her var det mye å ta tak i. Og igjen........takk!!MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Heidi Wangensteen

Dette var en utrolig interessant side. Jeg kvakk litt til da jeg leste inlegget til Per B. Lilje, Oslo, 27.2.2002 14:42 (7)Hvor han skriver: '....Gjest Baardsen rømte en gang fra lensmannsarresten på Kvam, det var vel da farfaren til Jørgen var lensmann). Jørgen hadde bare døtre, men jeg tror etterkommerne etter en av døtrene (Anne Kaata, f. Wangensteen) i dag bruker Wangensteen som etternavn.'Anne Kaata f. Wangensteen, er min farmor.Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i boka om slekten Wangensteen? Min mailadr er: wangensteen@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.