Gå til innhold
Arkivverket

[#7964] Cesilia Nilsdatter Holby.


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Savner min tippoldemor Cesilia Holby født ca. 1767. Hun blir gift med Jakob Hansen By i Vardal, og får mange barn der. Det står ingenting om hvor hun er født, og ikke sikkert når. Hvor er Holby, hvem er foreldrene hennes, hvor og når gifter hun seg med Jakob? Vil også ha dåpsdatoen hennes, og om hun har noen søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dåpslistene for Vardal på http://www.slektshistorielaget.no/ viser at hun het Cissilia Christine Nielsdatter Holbye. Madm. Holbye er fadder for et par av barn, det er kanskje hennes mor.På disse sidene finner du også at Corp. Jacob Hansen Bye og Jomf. Sissilla Christine Holbye giftet seg i Vardal 11. juni 1784. Forlovere var Ole Hage og Peder Schierven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fra http://www.slektshistorielaget.no/ : Barn av Hr. Holbye (morens navn ikke oppgitt), fra Vardal kirkebok 1771-1790: Imanuel Friderich, død 30.05.1778, 13 år, 4 måneder og 16 dager gl. Nicoline Christine, dpt. 26.07.1774 Paul Christopher, dpt. 03.03.1776 Maria, dpt. 20.03.1777, død 04.04.1777, 16 dager gl. Nicolai Stabel, dpt. 28.04.1778, død 01.05.1778, 10 dager gl. Dorothea Hedevig, dpt. 13.07.1779 (Jomf. Cicelia Christina Holbye er fadder) Maren Christina, dpt. 08.03.1781Madm. Maren Christine Holbye f. Rose, dør 18.04.1782, 38 år, 5 måneder og 3 dager gl. ('Hr. Holbyes Kieriste')Madm. Giertrud Marie Holbye opptrer som fadder i 1785.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg gir meg ikke helt ennå:Hr. Holbye døper datteren Ovidia Margarete 19.04.1790Ovidia finner du igjen i folketellingen 1801 på Vildber Øv. i Sørum (Akershus), sammen med moren Giertrud Maria Holby f. Vangensten.Maren Christine Holbye finner du som husholderske for res. kapellan Hans Jacob Grøgaard i Øyestad.Muligens er sogneprest til Lyngdal, Michael Holbye (41 år i 1801), en sønn av denne Hr. Holbye. Han har nemlig en sønn ved navn Nicolai Stabel. Han har sin søsterdatter Christine Laurenze Hauge (22 år) som husjomfru. Hennes mor(?) Marie Holbye sal. Houges finner du i 1801 på Jaasund i Haalend (Rogaland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Tusen takk! Så kjapt har jeg aldri fått svar før. Jeg har lurt fælt på hvem dette var, men tenkte av en eller anne grunn ikke på å se i Vardal. Spesielt takk til Ketil, du løste en vrang gåte for meg! mvh. Sonja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.