Gå til innhold
Arkivverket

[#7967] Anna Pauline Monsen, 1873, Hakkedal,


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Anna Pauline Monsen står i folketellingen 1900 og har funnnet henne i folketellingen for Oslo i 1927. Hun født i 27.01,1873 i Hakadal. Men jeg finner henne ikke i 1975 tellingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Det vet jeg ikke. Men mannen hun giftet seg med var Emil Petter Hansen fra Ullensaker, f. 1873. Klarer ikke finne ham heller. Har oversikt over noen av barna i denne familien; Lyder Ingemann Monsen, f. 1904 Reidar Johannes Monsen, f. 1901 Paul Alexius Monsen, f. 1902 Willy Enok Monsen, f. 1905. Alle barna har morens navn i 1927 tellingen. Emil og Anna står ført som gift i tellingen. Har faktisk ikke tenkt på dette som en mulighet tidligere.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Her ble det vist litt 'krøllete' i hjernen min.Jeg tenkte på muligheten for et gjengifte for Anna Monsen, siden barna har hennes etternavn, men dette kan jo ikke stemme da hun er gift med hr. Hansen allerede 1900 i Kristiania.Merkverdig dette barnas navn. Så vidt meg bekjent var det ikke helt vanlig at barna fikk morens navn, er det noen 'regler' for dette?Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Bakkegaten lå i Johannes Menighet. Jeg ser hos riksarkivet at kirkeboka for Johannes med vielser frem til 1906 er filmet. Her er det en mulighet til å sjekke om disse to ble gift der, og vips har du fedrenes navn.Du må huske på at 1875 er veldig ukomplett, og det kan jo være at disse to ikke bodde i sine fødsels-kommuner i 1875, men i en kommune som ikke er med i denne tellingen. Det kan og være at de ikke har patronymikon, men har tatt f.eks. farens 'etternavn' istedet for. Altså at Anna P.'s far ikke var en Mons, men en Monsen. Eller at de var pleiebarn, og tok pleieforeldrenes etternavn. Så, eneste mulighet du har er å gå til kirkebokji, tenker jeg!Si fra når/hvis du finner Annas foreldre, og disse er fra hakkadar'n, jeg har bygdeboka der. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne lille jenta her er verdt å kikke nøyere på.JOHANNESDATTER, Anne Pauline Christening Gender: Female Birth Date: 27 Jan 1873 Christening Date: 2 Jun 1873 Recorded in: Nittedal, Akershus, Norway Collection: Hakadal; Den Norske Kirke Father: Johannes ANDREASEN Mother: Inga Marie OLSDR Source: FHL Film 123326 Dates: 1858 - 1878Foreldrene fikk ikke flere barn i perioden. 1858-1878, de er ikke å finne i Nitedal i 1875. Kan være ugifte, og flyttet/mor kan ha dødd. (Fra VRI Familysearch). Denne er og den eneste Anne Pauline f. på riktig dato i Hakadal. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

AHA! Og hva finner man ikke hvis man leter, hvis vi nå går utfra at den ovenforstående Anne Pauline er 'din', noe som ikke kan bekreftes før oppslag på giftermål blir gjort, så fant jeg giftermålet til de to foreldrene, og de giftet seg samme dagen som Anna P. ble født: Johannes ANDREASEN Age At Marriage: 36 Sex: Event(s): Birth: Parents:Father: Andreas LARSEN Marriage: Spouse: Inga Marie OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet du, jeg tror ikke dette er så hoppende gæærnt. Legg merke til ft 1900, Bakkegaden 25. Der ser du unge Aksel Gadehan, fl (familie, logerende), f. 1881 i Sørum. Nå skal du se noe rart: Ullensaker, FT 1900 Ullensaker 1900 Her er Familysearch sin variant av sønnen Otto Johannesens dåp: Otto Julius Sex: M Event(s): Birth: 16 Feb 1877 Place: Christening: 20 May 1877 Place: Skedsmo, Akershus, Norway Parents:Father: Johannes ANDERSEN Mother: Inga Marie OLSDRHer har du Anna Pauline i 1875-tellingen: Anna Pauline 1875Litt kreativ søking med etternavn begynner på GA.... Vet du hva jeg tror, Monsen navnet. Jeg tror Anna P. hadde vært gift før jeg! Hva tror du? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, siden jeg er så glad i å snakke med meg sjøl, og er sikker på at dette er rett familie, så fortsetter jeg med det: Familysearch forteller om Anna P. s søster: JOHANNE EMILIE JOHANSEN Sex: F Event(s): Christening: 6 Sep 1874 Jevnaker, Oppland, Norway Parents: Father: JOHANNES ANDERSEN Mother: INGA MARIE OLSDROg etter en rask mys, tror jeg faktisk at Anna Paulines brødre, Aksel og August emigrerte til USA: Disse to kom nemlig opp i en index over Hubbard County, MN Naturalization Records Vol. 1 #1-100 1906-1911 Declarations of Intention (First Papers) Gadehon Axel Norway Gadehon August NorwayHer reiser Anders August Gadehon: Gadehon emigrant 1907 (han finner du i FT 1900 i Gjerdrum.) og dette er baker'n Aksel Gadehon, som bodde hos Emil P. og Anna Pauline i 1900: Emigrant Karl Axel GadeHORNVil du ha mer? Jeg fant mer om familien i USA. Men, jeg vil at du skal se på alt først, og se om du er enig med meg. (Axel og August havnet i California, og døde der). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei LailaJa, det må jeg si. Du har funnet enormt mye om Anna Pauline. Kjempeartig!Jeg er enig med deg i at oftest så har man funnet rette person når alt omkring personen ser ut til å stemme, (selvom jeg gikk 'rett i veggen' på Byarkivet i dag). Desverre var dette siste 'arkivdagen' min på en stund, så jeg får ikke lest kirkebøker med det første. Jeg vil gjerne ha mest mulig opplysninger som du har funnet.Vet du hva 'bygning for nat' betyr?En av grunnene til at jeg var så veldig opptatt Anna Pauline er jeg tidligere har funnet endel slekt fra Hakkadal, Gothard Aaneby er min oldefar, født Hakkadal. Jeg har ikke gjort mye med denne grenen på en stund og er ikke lenger enn 1803 med Daniel Larsen fra Verket.Igjen tusen takk.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Vet du, jeg lurer litt på han derre Emil Hansen fra Ullensaker. Hvilken fødselsdato har du på ham? Jeg har nemlig en idè. Men, må ha fødselsdato. Og, den sto vel i FT1927?Er dette noen av dine tipper eller? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei igjen.Emil er min manns biologiske oldefar. Grunnen til at jeg skriver det slik er at min mann ble adoptert bort rett etter fødsel, 1960. Vi har fått kontakt med hans biologiske familie. Jeg har vært opptatt av slektsforsking siden 18 års alder (men uten systematikk i 15 år), og dette er en ny spennende familie som dukket opp. Og spesielt ivrig ble jeg på Hakkadal hvor noen av mine oldeforeldre kommer fra. Faktisk ble jeg så ivrig at jeg glemte å notere fødselsdatoen til Emil! Idiotisk, men sant. Så desverre, der må jeg vente til jeg får tid igjen.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det går greit det, Anne. Dette fixer vi. Fortell, hvilken adresse hadde familien i 1927?Min kjære mamma fortalte meg at hun hadde hørt at hennes far snakket om Gadehon. Hun skulle prøve å gå til underbevistheten sin, og huske (min bestefar døde i 1971, så hun må nok jobbe litt, tenker jeg) skal bli spennende og se om hun kommer på noe!!! Hun har en glitrende hukommelse (leste du det modern??) Min bestefar var født i Sørum, og mamma på Kløfta i Ullensaker. Jeg er født på Jessheim (og oppvokst der).Så var det amerikaner-farerne, som jeg skal fortelle om i morra. Jeg vet i hvertfall at en av dem har etterkommere! (om det er noen i live i dag gjenstår å se) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her kommer litt om Amerikafarende Gadehoner: August Gadehon, f. 5. januar 1879 d. 27. november 1955 født i 'other country', død i Santa Clara, California . Social Security number 546034034 Fars etternavn Gadehon Axel Gadehon, f. 3. mars 1881, d. 19. januar 1965. født i Norway, død i Alameda, California. Mors pikenavn Olson Emilie Augusta Gadehon, f. 19. oktober 1877, d. 30. juni 1959. født i 'other country', død i San Mateo, California. Ruth M. Viguie, f. 3. oktober 1905. d. 25. februar 1962 født i Norway, død i San Mateo, California. Mors pikenavn Gadehon. Jeg er litt usikker på om Emilie Augusta Gadehon f. 19.10.1877 er den samme som emigrerte sammen med Anders August (hun er f. 3.11.1877). Men, det kan se sånn ut. Jeg regner henne som mor til Ruth M. Gadehon (gift Viguie). Det er her jeg lurer, da det står at Ruths mors pikenavn var Gadehon. Skal se litt nærmere på dette. Finner ikke Gadehon i Social Security-indexen, selvom de har nr. Siden både Axel og August leverte søknad om statsborgerskap i Hubbard co. Minnesota, skal jeg se om jeg finner dem der i 1910. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei!Beklager å blande meg inn i dialogen her, men jeg tenkte bare å gi til kjenne at Willy Enok Monsen (nevnt i innlegg nr. 3) ble gift med en slektning av meg og kom hit til Lommedalen. Ekteskapet var barnløst. Ønsker du å vite mer om den slekta, kan du jo gi meg et hint her.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Litt bekreftelser på fødsel/dåp: fra Sørum MINI Fa0001 1878-1915 umulig å lese sidetall 1879 nr 8 f. 5.1.1879 dpt 22.5.1879 i Frogner kirke Anders August Foreldre: Johannes Andersson Gadehon, arbeider ved veianlegget, født i Sverrige, og Inga Marie Olsdr. født i Sverrige. Fam. bodde på Svennerudeie i Sørum (Frogner sogn) far f. 1836 mor f. 1849 Faddere: Marie Ingebretsd., Berger i Skedsmo, Katrine Jørgensen ibid., Tollev Ingebrets. ib. Ole Olsen, ibid., Ole Peter Olsen Myrer fra Sørum MINI Fa0001 1878-1915 umulig å lese sidetall 1881 nr. 5 f. 3.3.1881, dpt 6.5(6?)1881 Karl Aksel foreldrene samme, her står det at far var f. 1846, mor f. 1849 Faddere: Inga Olsen, Svennerudeie, Anna Andersd. Berger i Skedsmo, Ole Olsen Løken iaf Skedsmo, Johannes Olsen Svennerudeie, Laurits Jensen Svennerud. fra Sørum MINI Fa0001 1878-1915 umulig å lese sidetall 1883 nr. 2 Emma Mathilde f. 18.2.1883 dpt 14.5.1883 i Frogner kirke foreldre samme (far var her Jernbanearb.)** bosted Svennerudeie Far f. 1838, mor f. 1850 Faddere: Marie Johnsen Tangen?? i Ullensaker, Lisa Olsen Berger i Skedsmo, Hans Olsen Tangen?? i Ullensaker, Lars Johnsen do. og Ellev Kristofersen do. **Kanskje min bestefar husker en Jernbanearb. med dette navnet? Han jobbet og ved jernbanen i mange mange år....Har du funnet hvor familien bodde i 1927 (evt. fødselsdatoen til Emil, jeg har fremdeles en ide). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Lurer på hvor du har blitt av, Anne! Mamman min har nemlig kommet på Gadehon! De bodde i et hus ved siden av Kværner Bygg på Kløfta, det er rett over for Romerikssenteret, Det var et eldre ektepar med en hund som hentet posten på postkontoret hver dag. Mer husket hun ikke. Dette var mens mamma gikk på småskolen, og hun begynte i 1945. . Og, det er kun din manns familie som har hatt dette navnet, så det er ikke tvil om at det er samme. I dag er det tre eller færre i Norge som har dette navnet (iflg. ssb.no). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei igjenAller først; TUSEN TAKK FOR ALL HJELP. Dette var alle tiders.Har vært et par dager uten internett tilkobling og det er ikke greit midt i en så spennede periode. Veldig interessant dette med Gadehon navnet.Til Rune Bjerke; Ja, selvfølgelig tar jeg imot all informasjon du har med takk.Hilsen AnnePS : Jeg sender alle nye opplysninger til den biologiske familien til mannen min. De vet lite selv og synes dette er ganske spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei og velkommen tilbake! Når jeg lette etter familien i USA, fant jeg og en Axel Gadehon som muligens er bror til Johannes. Jeg skal sjekke dette ut litt nærmere.Jeg skal på byarkivet på onsdag (forhåpentlig vis), og hvis du kommer med en adresse på Emil og Anna for 1927, kan jeg se nærmere på det da! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei.I 1927 mener jeg de bodde i Oslogata 15, men jeg har notert så rotete på dette at jeg har blitt litt usikker på hvilke notater som er hva. Men det er fra denne folketellingen jeg har opplysningene om de barna jeg har opplysninger om og hva de hadde til yrker på den tiden.Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

AnneSend meg en mail på rune.bjerke@statnett.no eller rubje2@online.no, så sender jeg oversikt over Willy Enoks inngiftede nålevende slektninger.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Anne! Man går jo over bekken etter vann og da! Her på Digitalarkivet, under kyrkjebøker og gravlagde i Akershus, Ullensaker, der finner du nok de som mamman min husket fra Kløfta. Det er Otto og hans søster Sofie Gadehon, som bodde på Kløfta. Det gjorde også Johannes og Inga Marie Gadehon, de bodde på Rosenlund, Kl. (øfta). Her får du og fødselsdato på Inga Marie og. Jeg søkte på etternavn lik Gadehon. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei igjen.Ja, jeg fikk sittet litt i kveld og fant dem jeg også. Så også forespørselen i Rötter. Da er det å ta tiden litt til hjelp. Har fått veldig fin hjelp på Rötter tidligere!Takk for hjelpen.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Anne! Nå har jeg sjekket litt skjønner du! Jeg snakket med en av mine gode hjelpere på Byarkivet, ba ham om å dobbeltsjekke ft. 1927 Oslogate. Han mente faktisk at etternavnet på herr. Emil var MONSEN! og da er nemlig det mysteriet løst, og min ide kanskje stemte! (jeg skal selv se på dette i morra) Det kan jo være at de som har skrevet av 1900-tellingen har tydet feil og! Jeg tror nemlig at dette er Emil (Petter Emil): FT1875 UllensakerOg der kommer Monse-navnet tjupp! Denne Petter Emil er iflg. familysearch døpt: Peter Emil PEDERSEN Sex: M Event(s): Christening: 4 May 1873 Ullensaker, Akershus, Norway Parents: Father: Peter MONSEN Mother: Anne A MUNDSDRog dette sklir fint inn i opplysningen om at 'din' Emil var født 17. mars 1873! Tamtarram.Ladderud er nemlig Nordre Olstad, det også! Og der bodde jo Gadehon-familien i 1900! Så dette syr seg pent sammen i et någet broget korstingsbroderi det tenker jeg!Det som da er spyrgesmålet, er jo om de giftet seg i Ullensaker eller i Kristiania. Første barn født i 1901, da bodde de i Bakkegaten i 1900, som vi jo vet er Johannes Menighet. Dette blir spennende å sjekke opp i morra tenker jeg!Følg med følg med! Dette er like moro som å finne egen familie! Dersom Ladderud-monsen er rett, har jeg mere opplysninger om den familien og! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei Laila.Dette hadde jeg ikke funnet ut av på egenhånd, ikke før enn jeg var mye mer erfaren slektsforsker, sannsynligvis om x antall år. I tillegg har jeg lært mye om bruk av kilder ved å følge med i måten du har gått fram på. Takker og bukker.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.