Gå til innhold
Arkivverket

[#7967] Anna Pauline Monsen, 1873, Hakkedal,


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Og da har vi beviset på at teorien min er rett: I Johannes Mini7 fant jeg at Reidar Johannes ble døpt 8. april 1901. Foreldre: Pøslemaker Peter Emil Monsen og Anna Pauline f. GADEHON! Fadderne var besteforeldrene Gadehon og onkel Axel.tamtaramtararamDersom jeg får postadressen din, skal jeg sende deg kopier av ett par folketellinger og kirkebok-utskriften. (du kan gjerne sende meg en epost på Lnormann@c2i.netNå er jeg også sikker på at den Petter Emil jeg fant i Ft1875 på Ladderud er den rette. Det sto ikke noe om giftermålet ved Reidars dåp, men det kan stå noe i Ullensaker da Lyder Ingemann ble døpt, han ble nemlig født i Ullensaker. (iflg ft1907).Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Ja, det er nok riktige rekke. Regner med at videre vil jeg vel finne aner i kirkebøker.En annen interessant ting er at en av etterkommerne til Peter, dvs. barnebarnet, Otto Ingemann Monsen også hadde yrket pølsemaker!OG en gang til, dette hadde jeg ikke funnet ut av på evigheter, siden jeg hadde Hansen som navnet til Emil, ville jeg nok stått der lenge uten å komme videre. Dette har jeg lært mye av!Vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fra Ullensaker Bygdebok bind II, s.216. Bogstad Ødegården (ganske visste det gamle Stumnestad) Fra omkr. 1830 blev Garver Mons Pedersen beboer og bruker av Ødegården. Mons Pedersen, som var fra Haus prestegjeld ved Bergen, skulde efter sigende være flyttet med sogneprest Bøyesen, da han i 1825 eller 26 kom fra Vestlandet til Ullensaker. Mons blev i 1828 g.m. Mari Hansdtr. Oppen, og kirkeboken sier at Mons dengang var i Prestegården. I Mons' ekteskap med Mari Hansdtr. var det flere barn og hvorav sønnen Peter Monsen også drev farens håndverk, garverihåndverket, en datter Anne Dortea blev g.m. Hans Kristoffersen Olstad - senere på Heni, Gjerdrum. Mons Pedersen drev, efter hvad der fortelles, først garveri på Bogstad ødegården, siden i Laderud av Olstad, hvortil henvises og hvor sønnen Peter senere i mange år hadde garveriet efter ham. Efterat Mons Pedersen omkr. 1845 var fraflyttet Ødegården, bodde det visst også en annen her en kortere tid ad gangen. Men så begynte sognepresten å bruke eiendommen selv som underbruk inntil den i slutten av 1880-årene blev frasolgt Prestegården.så, samme bok side 77 Laderud under Nedre Olstad (alm. kalt Nordre Olstad) I 1845 gav Petter Larsen skjøte til garver Mons Pedersen, som før hadde bodd på Bogstad Ødegården, og nærmere omtalt der. Mons Pedersen kjøpte også inntil noe mer jord, så da han i 1856 døde, 57 år gml. viser det sig av skiftet at hans eiendom ikke var så forliten enda. Sønnen, Peter Monsen som også var garver (bind 1 side 380) overtok Laderud ved lag 1858. Han var gift med Anne Amundsdtr, en søster av organist H. Schjelle. Fra omkr. 1902 blev sønnnen Josef Monsen eier, men døde om kort tid. Ved lag 1905 blev Lauritz G. Holum eier av Laderud.(jeg har ikke bind 1, bygdehistorien) Familysearch forteller at Mons og Mari Hansd. giftet seg: Mans PEDERSEN Sex: M Marriage(s): Spouse: Mari HANSDR Marriage: 7 Apr 1828 Ullensaker, Akershus, NorwayMons og Mari fikk disse barna:1. Anne Dorthea MONSEN - International Genealogical Index Gender: F Christening: 27 Apr 1828 Ullensaker, Akershus, Norway 2. Hans MONSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 28 Feb 1830 Ullensaker, Akershus, Norway 3. Ole MONSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 19 Aug 1832 Ullensaker, Akershus, Norway 4. Petra MONSEN - International Genealogical Index Gender: F Christening: 26 Dec 1834 Ullensaker, Akershus, Norway 5. Petra MONSEN - International Genealogical Index Gender: F Christening: 26 Jun 1836 Ullensaker, Akershus, Norway 6. Peter MONSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 2 Sep 1838 Ullensaker, Akershus, Norway 7. Carl Johan MONSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 4 Oct 1840 Ullensaker, Akershus, Norway 8. Ole Jacob MONSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 12 Jun 1842 Ullensaker, Akershus, Norway 9. Knud Martin MONSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 1 Dec 1844 Ullensaker, Akershus, NorwayPeter Emil Monsens foreldre: Peder MONSEN Sex: M Marriage(s): Spouse: Anne AMUNDSDR Marriage: 27 Nov 1863 Ullensaker, Akershus, Norwayog her er Peter Emil og hans søsken: 1. Marie PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: F Christening: 20 Mar 1864 Ullensaker, Akershus, Norway 2. Morten PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 1 Jan 1866 Ullensaker, Akershus, Norway 3. Albert PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 3 Jul 1870 Ullensaker, Akershus, Norway 4. Peter Emil PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 4 May 1873 Ullensaker, Akershus, NorwayOrganist Schjelle og frue finner du her: Ft 1865 IhleFor å finne Anne Amundsdatter, måtte jeg gå om hennes bror, organisten. På side 365 i samme bygdebok, Vestengen under Lille Frogner Amund Hansen Schjelle, som var smed og f. i Sørum, kjøper i 1827 Vestengen av Ulrik Kristiansen. I Amunds ekteskap med Anne Jakobsdatter også fra Sørum, var følgende barn: 1. Hans f. 1827 (i Sørum), organist ved Ullensaker kirke (bind 1 s. 250), bodde på Ile. 2. Marie gift til Sagen i Sørum, 3. Ole, vognmann i Kristiania, 4. ANNE gm. garver Peter Monsen, Olstad, 5. Dortea i Amerika, 6. Jacob, også i Kristiania. Amund Schjelle døde i 1865 67 år gml. Hans hustru som døde i Sørum, overlevde ham lenge. En tid efter Amunds død, blev eiendommen solgt til Ole Larsen Sørli, som la Vestengen til sin øvrige eiendom bruk 4.. ---I samme bok side 77 (tilbake til Olstad) bruk 4 (kalt Olstadgata) under nedre (nordre) Olstad Ole Pedersen var garver, gift med Dortea Amundsdatter, hadde stedet en tid, men reiste til Amerika.Da bør du jo kunne få noen til å finne Mons Pedersen fra Haus f. ca 1799 (død 1856, 57 år gm. Jeg fant en kandidat i 1801: Mons 1801Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei LailaDu har visst funnet hele Monseslekten her på Østlandet. Jeg legger inn en forespørsel på Garver Mons Pedersen fra Haus,Bergen. Så får vi se hva som dukker opp.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Anne! De to Gadehonene som emigrerte, søkte om statsborgerskap. Disse papirene er lokalisert, og dette er hva de inneholder (grovt sett:) These papers were filled out July 31, 1909 for both menAxel Gadehon or Gadehan, (hard to tell) age 28, common laborer, 5'7' 150 pounds, light hair, blue eyes, no distinguishing marks (scars) born in Sörum, Norway, March 3, 1881 emmigrated from Christiania, Norway Currently resides in Akeley Minnesota Last residence: Christiania, Norway Vessel (ship) Oslo & Canadian Pacific Railway port of entry: Sault St. Marie, Michigan arrived June 2, 1906August Gadehon or Gadehan 5 ' 9', 150 pounds, light hair, blue eyes Born in Sörum, Norway on Jan 5, 1879 emmigrated from Christiania, Norway now residing in Akeley, Minn. Former residence: Ullensaker, Norway Vessel: Oslo Arrived Boston Massachusetts june 6, 1907Dersom du ønsker å få tilsendt kopier, kan dette skaffes for USD 10 (ca 100 kr). Disse papirene er fylt ut av søkerne selv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Anne! Tok en rask mys i Kirkeboka for Ullensaker for å sjekke Peter Emils fødselsdato, det er jo han det står på....og tamtaram! Ullensaker MINI 16 11863-1875 Døpte side 163nr. 59 Peter Emil, ekte, f. 17.3.1873, dpt 4.5.1873 Foreldre Peter Monsen, garver og Anne Amundsdatter Ladderud Faddere: Skolelærer A. Andersen Sørum og hustru Petra Andersen, Skolelærer Kogstad, gardbruker Holum og hustru.Så kan vi vel si at mysteriet er løst. Nå mangler vi bare Mons'ern.... så forresten i bygdeboka bind 1 om det sto no spennende der (ref til dette i de andre), men det sto bare at Mons og Peter drev garveri på Ladderud, ingenting om hvor Mons'ern kom fra.....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og jeg holdt på å glemme! I Nittedal Mini 6 gifte i 1873 nr. 1 Ungkarl Veiarbeider Johannes Andreasson og pige Inga Marie Olsdatter, Kapelsrudeeie i Hakedal Han fra garden? S??tene i Bohuslän, hun fra Näslebacka, Silbodal Värmland Fedre: Gardeier Andreas Larsen og Husmand Ole Hansen Forlovere: Gårdmann Lars Larsen Houg og Gardman Ingvald P. Mork.Så, da er disse to hvertfall plassert i Sverige. Jeg skal sjekke de svenske kildene jeg har hjemme for BOhuslän, for å se om jeg kan finne Johannes på en passende gård (har litt Naverstad og Skee-kilder. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei LailaDet var kjempefint at dette ble bekreftet, samtidig som det gir mulighet for videre søking, nå som det står hvor de kommer fra. Så vidt jeg har forstått så skal alle forsamlingene i Värmland legges ut på Genline.se i løpet av de nærmeste månedene. Bohuslen ligger litt senere i planen. Det vil bli mulig å lete over nettet, så da vil mulighetene bli større for mitt vedkommende. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Anne! Fryd og glede! Sjekk dette du! Her kommer Inga Marie og hennes familie:Hej Laila!Jag har hittat Inga Maria i födelseboken 1835-1868 (CI:6, kort 2/4) för Silbodal:Född 1849 Mars 2, döpt 3, Inga Maria. Olof Larssons Fästeqvin.: Martha Olsdtrs, 23 år. Vittnen: Olof Andersson H. Kerstin Andersdtr. Tysketorpet.Är 'fästekvinna' samma sak som 'fästmö' ? (ja) Inga Maria kan nämligen ha fötts innan de var gifta.I husförhörslängd 1846-1855 (AI:17, kort 3/7) för Nästebacka, sida 136 och 138:Olof Larsson, född 1806-12-29, loco (=Nästebacka) 1) gift med ?Barn Anders Olsson, född 1830-01-01, loco Anna Olsdotter, född 1831-03-?, loco Stina Olsdotter, född 1832-11-22, loco Daniel Olsson, född 1835-04-?, loco Lisa Olsdotter, född 1837-03-19, loco, till Karlanda 1855 Olof Olsson, född 1838-08-13, loco Nils Olsson, född 1842-01-07, loco2) gift 1849 med Martha Olsdotter, född 1826, SilbodalBarn Dotter Inga Maria, född 1849-03-02, loco Dotter Kathrina, född 1851-11-13, loco Dotter Cajsa, född 1854-08-18, locoInhyses Stina Olsdotter, född 1832-11-22, loco (kan vara Marthas syster)Denna husförhörslängd är bitvis svårläst med många överstrukna namn. Födelsedatum för Inga Marias syskon bör kollas i födelseboken, men jag hann inte göra det.Jag har själv flera anor från Nästebacka, men hittar inga kopplingar till denna familj.Mvh, Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.