Gå til innhold
Arkivverket

[#7983] Laksevåg, Bergen, bøttefabrikant Bernt Andreas Ive


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Er det noen som har kjennskap til eier av bøttefabrikken Bison på Laksevåg, Bernt Andreas Iversen, f. 28.04 1853 i Bergen, død i Nygårdsvik, Laksevåg 21.01 1932. Han var gift med Hanna Sevrine Iversen f. i Stavanger 1857, død i Nygårdsvik 10.07 1930 (digitalarkivet). Ville gjerne visst noe mer om sønnen Bernhard og hvem han var gift med, event. andre opplysninger om familien. Er også interessert i foreldrene til Bernt Andreas Iversen.Svar meg på ofteland@yahoo.com dersom eventuelle personer er født etter 1900.Med vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Greta.Her i Digitalarkivet under fødte i Bergen finner jeg følgende. Berent Andreas født 28/4 døpt 29/5-1853 i Domkirken av foreldre Tosten Iversen Hægland , Skandsemyren og hustru Synneve Andersdatter Hagenæs. Under gifte finner jeg følgende Tosten Iversen Hægland , Voss gift 10.04.1850 i Domkirken med Synneve Andersdatter Hagenæs , Indre Holmedal.Brug. alder 24 år og 6mnd , brudens alder 28 år og 9mnd.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Greta -Det var vel i 1853 vielsen ble foretatt, og da stemmer alderen bedre med den Synneva som i 1824 ble født i Indre Holmedal (Gaular) med foreldre Anders Rasmussen og Anna Nilsdatter, plassfolk på 'Reina' under gården Hagenes. (Bygstad sogn).Anders født 1784 som sønn av Rasmus Herjesen (f. ca. 1752 - d. 1802) og hustru Orlaug Baltsersdatter (f. ca. 1749 - d. 1819). Disse satt med bruk 11, 'Steinbakken' under grd. 'Sygna' (Sande sogn) fra 1775 til 1805, da sønnen Baltser tok over.Anders omkom ved drukning i 1825.Anna født 1785, død 1855 på Hagenes.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest greta Storm Ofteland

Takk begge to. Jeg har fått noen innlegg på meil og da om Bernts sønn Bernhard født i Stavanger. Det er spesielt konen hans jeg er interessert i, men alt annet er også flott. Bernhard ble gift med en Nocoline Nilsen NK. Foreldrene hennes styrmand Johan Thee Nielsen f.1852 og Giedske Birgithe Beech f.1853. Foreldrene til Johan er Martin Johan Nielsen, kjøpmand og Giertrud Margrethe Danielsen; datter av Lars Jørgen Danielsen, urmaker, og Petronelle Thee f. 1799. Petronelle Thee sine foreldre er Johan Nocolaj Thee, høcker, og Anna eller Anne Malene Gunners eller Gabrielsdatter. Finner familien i 1801, men far er ikke i militærrullene for Bergen i 1803-5. Dette gikk veldig fort når bare en finner utgangspunktet som Bjørn kom med, -resten var i Digitalarkivet. Tar gjerne mot flere opplysninger. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.