Gå til innhold
Arkivverket

[#7986] Andreas Christian Svendsen f.ca1806 Trondhjem? / S


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Søker etter Andreas Christian Svendsen som skal være født ca 1806 Trondhjem/Stranda på Sunnmøre Han bodde i Langfjord,Alta fra ca 1830. Her giftet han seg 14.04.1836 med Gretha Stine Pedersdatter som skal være født ca.1806 på skjervøy.Lurer på om noen kjenner til foreldrene til Andreas Christian og eventuelt hvor han kommer fra. I vielses protokollen for Talvig står d oppført at han kom fra Trondhjem mens et annet papir jeg har fra familien hans, sier han kommer fra Stranda på sunnmøre. Må si som han med geografi for dummies...det er vel bra langt fra Sunnmøre til Tronhjem :)Takker for eventuell videre hjelp :) Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Lurer på om noen vet hvilke kirkbøker/arkiver jeg bør lete under for å finne Stranda på sunnmøre. Går da at fra at Stranda er et sted..kan jo tenkes at d er et gårdsnamn oxo. Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis du går ut fra at Stranda betyr kommunen og prestegjeldet Stranda på Sunnmøre, og det er kanskje det mest sannsynlige, kan du lese om sogneinndelingen her: Lenke Stranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Kan Stranda være en feiltolkning/-skriving av Strinda, i dag er en del av Trondheim, men tidligere eget prestegjeldMed hilsen Arild E. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Pia Johansen

Tar opp igjen et gammelt tema som jeg skrev her for et år siden og ikke har kommet noe lengere med dessverre.Har ikke tilgang på kirkebøker for Tronhjemsområdet og lurer på om noen har muligheter for å hjelpe meg med denne Andreas Christian Svendsen som skal være født ca 1806 i Tronhjem stoler da på kirkeboken for skjervøy hvor han er oppført med fødested Trondhjem når hans barn blir født.Også i folketellingen for 1865 står han oppført med Tronhjem som fødested :LenkeMvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Beklager men glemte å skrive Strinda i innlegget over :) Har forstått det sånn at det er et eget prestegjeld i Trondheim ?Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke mye hjelpen (jeg har tynt med kirkebøker i det aktuelle området), men fant ingen Andreas Christian døpt i Trondheims domkirke i 1806 (og første del 1807). Men hadde forsåvidt ikke ventet å finne ham der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Ja har sett på denne engang før, men finner ingen sikre kandidater :(Den som kan være nærmeste mulige er :Anders 26 Junj 1803 far: Svend Henrichs. Bradtlien under Forbord mor: Barbro Olsd. Strinda SogneprestembeteMen samtidig så stemmer navnet så dårlig med det som er brukt på alle dokumenter så langt (folketelliger, hans navn som far til flere barn i Talvik kirkebok)Er usikker på hvordan jeg skal gå videre med denne nøtten , for når det ikke står oppført foreldrenes navn når han gifter seg. Og jeg ikke klarer å finne hans dåp, da kommer jeg ikke videre :(Kan det stå i et skifte navn på hans foreldre ? Har bare forsket et år så jeg har fremdeles ikke lest eller sett noen skifter og vet ikke hvor jeg eventuelt skal finne det.Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

I mangel på lokalkunnskap, blander jeg meg inn i debatten;Er det slik at det gamle Strinden er delt mellom Malvik og Trondheim ?Jeg leter etter en Ingebrigt Pedersen, født på Strinden, ved giftermålet i 1853 i Vår Frue Kirke var han 35 år, skomager. Far: Peder Ingebrigtsen.Har ikke funnet ham i det som ligger på nettet av kirkebøkene fra Strinda.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ja. I flg Trondheim Byleksikon:Strinda pgjeld (til 1958 kalt Strinden eller Lade) omfattet før hele Strinda kom. og nåværende Malvik kom. Bakklandet var under Strinda 1714 - 1847. Malvik fradelt 1952. I nyere tid er det opprettet flere pgjeld som nå er i Trondheim.På RHDs oversikt over kirkebøker står det Strinda (Malvik) som jeg tolker til å være kun Malvik delen av materialet, men det har jeg ikke undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.