Gå til innhold
Arkivverket

[#7989] Kirkebok for Bjarkøy,Troms


Gjest Ann Kristin Bergland
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Kristin Bergland

leiter etter min tippoldefar ;Elias Ellingsen.født på Eid.Sogn og Fjordane 11011825.Jeg har leita hele landet på div kirkebøker og microfilm men finner ikke ut når han døde. I 1900 tellinga for Bjarkøy står det under gården Øvre Fenes en familie og de har en pleiesønn ved navn Haakon Eliseus Thorheim.Hvem er foreldrene til denne gutten? Thorheim er mitt pikenavn og navnet has kun av slekten.Denne gutten er ukjent for meg. Var å leita under domsakter for Sunn-og Nordfjord 1790-1898 og fant 3 domsakter på min tippoldefar .hva er dette?kan man få vite hva som står i dem?håper noen kan svare meg.....på forhånd takk hilsen Ann-Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Domsaktene inneholder ofte mange opplysninger,vitneforklaringer forhør og dommen. Det går å få kopier fra Statsarkiva og Riksarkivet. Det går også for den litt tolmodige å lese den gamle håndskrifta,i allefall slik at en får med seg det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Thorheim finnest i ft1900 som gårdsnavn i Davik. Karlsøy og i Breim så det er godt gjordt å holde navnet i slekta med slik spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann kristin bergland

hei og takk for at du svartejoda har årstallene..det som står er:881 elias ellingsen yttre furrefjerding nr 8 år 1871 pakkenr 457 1105 elias ellingsen nr 12 år 1875 pknr 462 1786 elias ellingsen nr 28 år 1886 pknr 481har holdt på noen år med dette men finner ikke ut noe særlig om denne mannen.han kan være død før 1900 men kor?han er jo fra eid og bodde mange år på torheim i sogn og fjordane.så flytta han etter at min tippoldemor døde,blei gift med ei dame ,tror det hører inn under hornindal.vips så finner jeg verken han eller familien og de er ikke utvandret.vet han var på bjarkøy en gang før 1900,min oldefar bodde der. kan du svare på noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Er denne gutten Håkon Eliseus konfirmert så burde det stå hvem som er hans foreldre-likedan ved dåpen er foreldrenes navn oppgitt. Så er det å håpe at en arkivar tar en titt på disse pakkene og ser på utfallet av dommene,går ut fra at dei er i Statsarkivet i Bergen-eller?.sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Ann Kristin -Jeg har sett litt på dette her på DA, og mener det må være Elias Ellingsens hustru i 2. ekt. Kanutta som ved folket. 1900 er midlertidig tilstede på grd. Myklebust på Eid (bruk 6). Hun er innført med 'sedvanlig bosted' F(u)refjerding, Horningdal. Fødselsåret er oppgitt til 1840, noe jeg tror må være ca. 10 år feil.Denne Kanutta er fremdeles gift (ikke enke) ved denne tellingen, men Elias har jeg ikke klart å finne.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann kristin bergland

Hei Arne ja d er rette folket du har funnet!ja Kanutte er født i 1830 ca.Han elias e ikke grei å finne nei men d va jo et skritt fram at du fant Kanutte. som du så så lurte æ på de domsaktene ...e d bare å skrive til arkivet å få dem eller.... ann k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann kristin bergland

Hei igjen Det er første gang jeg er innom brukerforumet.....Vet du hvor jeg finner mail adr.til rett arkiv? Ser du er fra Sira,hvor er det?Jeg er fra Tromsø men har bodd i Nordreisa i 13 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hei Ann Kristin Søk etter Statsarkivet i Bergen viser mange adresser blant andre--- Statsarkivet.Bergen@Riksarkivaren.dep.noKysten Lindesnes Ånasira og dalstrøka innafor sa dei i vermeldinga. Altså i V Agder Flekkefjord komune og som sagt i dalstrøka innafor der bor jeg. Send meg en mail,adressen står ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Hei Ann Kristin. Jeg har en Elias Ellingsen, Lofnæs, Davik Prestegjeld f. 11.01.1825 som en av mine aner. Det kan se ut som samme person. Hvilke av hans barn er du etterkommer av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Hei igjen . Dette var morsomt. Etter nærmere undersøkelser skal du Ann Kristin være min tremenning. Ta gjerne kontakt for nærmere informasjon. atlejan@westrheim.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Bergland

Hei AtleJeg er etterkommer av yngste sønn i første ekteskap,Lars Andreas Elias Thorheim.Det er en til av sammeslekta som bor på Askøy,samme etternavn,Thorheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Min far er sønn av Arthur som skal være yngste sønn av Lars Andreas. Jeg sitter inn med mye data på den slekten. Bare ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.