Gå til innhold
Arkivverket

[#7996] Peter Danielson, fra Nybro i Kalmar, Sverige, til


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg søker informasjon om foreldre til Peter Danielson, født 1839 i Nybro i Kalmar Län i Sverige. Farens navn er Peder Anderson, i følge kirkeboken. Da Peter kom til Norge skiftet han navn til Peter Danielsen. Peter var sjømann og kom til Sandefjord omkring 1859-1871, og bodde der til sin død i 1897. Han giftet seg i 1881 i Stokke kirke med Katrine Torgersdatter fra Stokke. De slo seg ned i Strandveien i Sandefjord, senere i Bjerggaden og fikk flere barn der. For tiden etter 1881 har jeg bra med informasjoner, men mangler mye omkring Peter. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fant ingen Peter Danielsen i Vestfold som kunne passe med din? En annen ting jeg stusser ved er farens navn, det rimer ikke i det hele tatt med unge Danielsen?Du kan forøvrig låne inn svenske kirkebøker via ditt lokale bibliotek. Tror faktisk dette er mer eller mindre gratis og.. Lykke til. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge FT-1875 for Sandefjord (finner ham ikke i 1865) var han født på Øland.Det er gratis å låne inn svenske kirkebøker via biblioteket. Og min erfaring er at leveringstiden er vesentlig kortere enn for innlån av norske kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til Laila og Ketil. Under vielsen I Stokke kirke 24.3.1881 opplyste Peter at han var født i 'Nyborg i Calmar Lähn', og at hans fars navn var 'Peder Anderson'. Ketils opplysning om at han er født på Øland er interessant, det må jeg sjekke ut. Jeg er enig med Laila at det virker litt rart at han heter Peder Danielson og ikke Pederson eller Anderson...et av mysteriene. Takk til begge. mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En ting som jo er litt interessant ifbm. 1875-tellingen, er at fruen i huset er enke etter Adrian Danielsen, samt at alle Adrian jeg fant i 1865 i Vestfold er fra Sverige. Fant ikke gamle Adrian Danielsen... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Laila er svært observant. Jeg registrerte ikke at Anne Marie var enke etter Adrian Danielsen. Det kan være en tilfeldighet at Petter Danielsen ble losjerende der, men man vet aldri...Har iallefall noen flere tråder å nøste i. mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Adrian Danielsen gifter seg i Sandeherred (Sandar) i 1831 med Anne M. Jensdatter. Begge er oppgitt å være 25 år gamle.Anne Marie er enke allerede i 1865. Etternavnet er da oppgitt til Aderjemsen?? f Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Fredrik Bockelie, Om Du inte redan lånat mikrokort från Sverige, skulle jag rekommendera att Du ställer Din fråga på http://genealogi.aland.net/discus/ och där som en efterlysning under Landskap, Småland. Nämn den information Du har. Kanske någon har tillgång till kyrkboken och kan hjälpa Dig. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til Ketil, Olle og Magne. Jeg har prøvd å legge ut søk på Småland for en tid tilbake, men har ikke fått respons. Magnes forslag har jeg ikke prøvd, Laila og Ketils forslag om innlån av mikrokort vil jeg prøve. Takk for hjelpen alle sammen. mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg har hatt lite hell med å finne Peter Danielson, og vil derfor prøve igjen. Jeg har nå funnet lysningsprotokollen fra Stokke kirke der der hans to vitner, Tørger C. Dahl (brudens far, 65 år) og Christian C. Dahl (brudens onkel, 63 år), 4.mai 1881 opplyser at Peter Danielsen (Danielson) i Sandefjord et født 12. juli 1839 i Nyby i Calmar Lehn i Sverige. Dette er en av flere uavhangige opplysninger om hans fødselsdato, år og sted, og er derfor sannsynligvis riktig. Jeg har ikke funnet noen dokumenter som ble levert inn for å bekrefte dette, kun de opplysninger som er gitt i folketellinger, og nå også i lysningsprotokollen. VI må tro at de opplysningene som ble gitt til presten av brudens far og onkel er korrekte.Er det flere steder i Kalmar Län som heter Nyby? Jeg har nå prøvd ut Nyby på Øland, men her ikke hatt suksess der, til tross for iherdig arbeidsinnsats både fra Norge og fra svensk hold. Peter Danielsens far var Daniel Johansson. Jeg trenger gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Mistet noe her. Finner Nybro i Kalmar, men ikke Nyby. Han kan være døpt i et nabo sogn, men det blir litt av en jobb å lete igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her blir jeg ganske forvirret med hensyn til fars navn?I kirkboka for Stokke står det jo tydelig hans fars navn Daniel Johannesson ? Prøver med en lenke til kirkeboksiden her, selv om det har vært vrien å komme inne med lenker til folketellinger og kirkebøker i dag for meg. Se 1881 nr. 17, 24 Mars:LenkeVet ikke hvor fars navnet Peder Andersen kommer fra i første innlegget? Fant han også i Sandefjord i 1875 med navn Peder Danielsen, spøremålstegn ved aldersangivelse , Og Øland som fødested ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her blir jeg ganske forvirret med hensyn til fars navn?I kirkboka for Stokke står det jo tydelig hans fars navn Daniel Johannesson ? Prøver med en lenke til kirkeboksiden her, selv om det har vært vrien å komme inne med lenker til folketellinger og kirkebøker i dag for meg. Se 1881 nr. 17, 24 Mars:LenkeVet ikke hvor fars navnet Peder Andersen kommer fra i første innlegget? Fant han også i Sandefjord i 1875 med navn Peder Danielsen, spøremålstegn ved aldersangivelse , Og Øland som fødested ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, enten får jeg inn dobbelt innlegg i dag eller ingen med lenker. i lysningsprotokollen for 1881 i Stokke finner jeg opplysninger om fødselsåret til Peder Danielsen og fødested nevnt som Nyby i Kalmar län. Her finner jeg ikke noe farsnavn nevnt.Nå prøver jeg et innlegg uten lenke til kirkebøker for å teste om dette går inn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant også Peter Danielsens dødsfall i 1897, dødsårsak tarmslyng. Her er kun oppgitt Sverge som fødested og fødselsår litt unøyaktig 1837.LenkeSå spørs det om lenken kommer med denne gang?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.