Gå til innhold
Arkivverket

[#8005] Snekkevik (snekkevig,snöchevigen?),Fjell sokn,Sund


Gjest Anders  Stallgårdh
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders  Stallgårdh

Söker förfäder till min kones bestefar, några kom från Snekkevik. Vilka bodde på gården i början av 1700-talet, med vänlig hälsning Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders  Stallgårdh

Tack Heidi, får se om jag lyckas hitta namnen på dom. Jag är inte så bra på datorer, men jag skall göra ett försök, hälsningar Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders  Stallgårdh

Hej Björn! Min kones bestefars bestefar hette Thomas Jakobsen, döpt i SNEKKEVIK, 1/11 1793, Död 1850 i Kongshavn (Alvöen). Han var bökselman, vad är det för ett yrke? Hans far hette Jacob Nielsen, f 1762, Snekkevik, g 1:a gången m Guri Christophersdatter, f 1758 Kaabeltvedt, trolovade 1790. Jacob Nielsens far var Niels Jacobsen, Snekkevik, f omkr 1721, g med Lisbet Johnsdatter, f ca 1723. Hon var från Björndal. Finns det någon slektutredning gjord över denna släkt på Snekkevik bakåt ytterligare eller framåt eller om Du vet något mer, vore jag tacksam att få ta del av det, med vänlig hälsning Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har arbeidd med nokre slekter i Snekkevik på den tida. Men eg har diverre ikkje tilgang til dei her eg sit no. Det får eg først seinare i kveld. Men dei namna du nemner, er kjende. Eg skal sjå kva eg kan få ut av det.Bøkselmann er nemninga på ein bonde som leigar (bygslar) jord - i motsetnad til ein som eig jorda sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Foreldrene til Nils: Jacob Jacobsen Snekkevik (ca. 1690-1760) og kona Johanna Nielsdatter Snekkevik (ca. 1691-1758). Hvor disse var ifra vet jeg ikke. Med vennlig hilsen Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det ser ikkje ut til at eg har noko meir enn det som er komen fram her. Eg slektar etter Magne Nielsen, ein av sønene til Niels Jacobsen. Men eg skal sjå nærare etter i nokre papirar eg har seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders  Stallgårdh

Tack Björn o Kenneth. En kortfattad släktutredning: Jacob Jacobsen, Snekkevik o Johanna Nielsdatter (Kennets uppg.) Niels Jacobsen - Lisbet Johnsdatter (Björndal) Jacob Nielsen,f 1762- Guri Christophersdatter (Kaabeltvedt),f 1758, trolovade 1790. Thomas Jakobsen, Snekkevik döpt 1/11 1793, bögselman o matros, död 1850 bosatt i Kongshavn, Alvöen g 22/10 1815 I Asköy/strusshavn m Anne Larsdatter f 1789 Gietang, död 1861. Jacob Thomasen, född i Kongshavn 26/1 1826 död 1877 bosatt Sörehavn, Alvöen g 22/6 1851 m Oline Nielsdatter f 1827 Flöysand Hamre. Lars Andreas JAKOBSEN F 14/1 1854 i Sörhavn flyttar till Laksevåg, dör S vågsg. 40 1/9 1936 g m Elen Andersen, Tveiterås, Birkeland 16/5 1879. Deras son Jakob JAKOBSEN F 17/10 1891 flyttar till Alingsås i Sverige, min kones bestefar. Kanske någon mer har uppgifter om denna släkt? Hälsningar Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddvar Søreide

To år etter om du ikke skulle vite dette, så er Anna Larsdatter Geitanger som var gift med Thomas Jacobsen, datter av Lars Monsen Mathopen og Ingeborg Olsdatter Sangoltshellen. De var bosett på garden Store Sangolt i Sund (Sotra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Stallgårdh

Tack Oddvar!Tack för uppgifterna om Anna Larsdatter Geitanger. Jag hade inte dessa. Är Geitanger också en gård och låg den intill Store Sangolt eller Sangoltshellen?Med vänlig hälsningAnders Stallgårdh Borås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Geitanger er en øy som ligger i Fjell kommune på Sotra. Den ligger mellom garden Knappskog på Sotra og Follese på Askøy. Nesten midt i skipsleden fra nord mot Bergen, ett stykke nord for Sotrabroen. Den ligger ett godt stykke fra Store Sangolt i Sund. Grunnlaget for at Anna kom til Geitanger var fordi hennes mor vart 3.g. i 1807 med enkemann Johannes Hansen Geitanger, tok barna med og flyttet dertil. Mora Ingeborg var 2.g. i 1792 med enkemann Jens Christensen Lille Sangolt, dette er da nabobygd til Store Sangolt. Her er mora Ingeborg som enke på Store Sangolt i 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Geitanger er ei lita øy, men ligger vakkert til. Her er giftermålene til Ingeborg Olsdatter, mor til Anne. Legg merke til at det står Garshellevigen på henne, dette er nok ett gammelt navn på Sangoltshellen, som da er en husmannsplass under garden Store Sangolt. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sundvigd&variabel=0&postnr=694&fulle=true&spraak=n>Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Stallgårdh

Oddvar, hjärtligt tack för de nya uppgifterna, vet Du när Thomas Jakobsen flyttade från Snekkevik till Kongshavn, Alvöen med Anne Larsdatter, de var ju också boende som gifta Strusshavn, Asköy, Han död 1850, hon 1861, dog de på samma plats?hälsningar Anders, Borås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Grunnen til at eg kom over Anna Larsdatter var fordi ho var født på garden Store Sangolt, som eg arbeider med. Eg fulgte henne da kun til hennes nye oppholdssted og fann ut hvem hun giftet seg med. Derfor har eg ikkje fulgt henne videre etter at eg konkluderte med at hun døde på Søre Havn ved Alvøen. Eg såg at Thomas Jacobsen og faren også døde på Søre Havn og konkluderte derfor med at de budde der.Det kan være eg kommer over mer når det gjelder denne slekta på Snekkevik, de er ganske inngifte med hverandre men har ikkje helt oversikt enda, siden det er så langt tilbake i tid. Her er lenker til de tre da de døde på Søre Havn, disse har du gjerne men men. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=askoydod&variabel=0&postnr=3498&fulle=true&spraak=n>Lenke Lenke Lenke Her har du link til fødsel til Lars Monsen Mathopen Lenke Her har du link til fødsel til Mons som er far til Lars Lenke Du bør også lese dette skifte som gjelder første kona til Anders Olsen Mathopen som er far til Mons Lenke Samt dette innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Stallgårdh

Tack, tack Oddvar! Jag är SÅ tacksam över den hjälp jag fått. Om DU kommer över mer om Snekkevik skall Du veta att jag skulle vara mycket glad över att få ta del av det. Det är inte alltid så lätt att hitta de uppgifter man hoppas på när man som jag bor i Sverige. Thomas jakobsen hade en son Jacob Thomassen som med sin kone OLINE Nielsdotter hade en son Lars Andreas f 14.1 1854 i SÖRHAVN. Lars Andreas flyttar till Laksevåg. Men jag vet inte när han gör det. Vet DU var jag skall leta för att finna ut det? Lars Andreas gifter sig m ELEN Andersen. Lars Andreas mor Oline kommer från Flöysand. Ligger denna gård i Hamre eller skall det vara Hammer?hälsn. Anders i Borås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo AndersDe spørsmål du stiller ligger utenfor det område eg arbeider med, men det er jo mange andre som leser disse innlegg som sikkert kan komme med innspill.Når det gjelder Oline Nielsdatter, så antar eg at garden Fløisand er Fløksand i Meland kommune. Denne garden låg nok på den tiden under Hamre kirke. Tar eg feil så får andre heller arrestere meg. Kanskje noen kan hjelpe Anders med ett oppslag i bygdebok for Meland kommune, angåanede foreldre til Oline Nielsdatter.Du spør også angående Lars Andreas Jacobsen f. 1854 i Sørehavn. Her er det nok også mange andre som er bedre eksperter fra Laksevågs område enn meg og som kanskje kan svare deg på dette spørsmål.Får du ingen respons, så lag ett eget nytt innlegg på det du spør om.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er ekteskapet til Oline, som du sikkert har, men andre kan jo se det også [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOVIGD&variabel=0&postnr=1774&fulle=true&spraak=n>Lenke Det ligger ikkje så mye på nett fra Meland, ser også at navnet Hammer blir brukt. Matrikkel fra 1838 rundt den tiden som Oline skulle være født finnes en Niels Johannesen Fløysand, som muligens er far til Oline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Dette var de eneste eg fann som kunne passe som foreldre til Johannes Nilsen, men har ikkje beviser for at dette er rette ektepar Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.