Gå til innhold
Arkivverket

[#8006] Carl Larsen f. i Askim - hans to koner m.m.


Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

Mine tipp-oldeforeldre, Christen Larsen, f. 19.09. 1826 i Askim, og Caroline Olsdatter, f. 06.11.1825 i Høland, var i 1865 husmannsfolk på plassen Sundaas u. søndre Hovin i Spydeberg. De hadde tre barn: Lene Mathea f. 1858, Ole Magnus f. 1862 og Gulbrand Anton f. 1865, alle i Spydeberg. Christen hadde en bror: Carl Larsen, f. 06.06.1833 i Askim. Han har etterslekt i USA, og et barnebarn, Carl Tolef Carlson, skrev i 1967 en familiehistorie om Carl og alle etterkommerne hans. Historien begynner slik (Jeg har oversatt litt fort her):Carl Larson ble født i Norge, av svenske* foreldre og giftet seg med Brita, en norsk*, i 1857, og hadde sitt hjem tre eller fire norske mil øst for Christiania, Norge (nå kjent som Oslo) på ”a share cropper’s farm”. I dette ekteskapet ble det født to sønner, Andreas Edward i 1858 og Johan Peter i 1861. I 1867 døde Brita av tuberkulose. Omtrent et år senere giftet Carl seg med sin kones søster. I dette ekteskapet ble det født en datter, Julia. Carls andre kone hadde en sønn, Andrew, fra et tidligere ekteskap. Omkring 1870 døde Carl, dødsårsaken ukjent, og følgende år døde Carls andre kone, også av tuberkulose, og etterlot seg Andrew, Edward, Johan og Julia foreldreløse, og de ble tatt hånd om av verger. Presten(The Minister) og hans kone ble utpekt til fosterforeldre for Edward og bodde på en gård som het Westby. Johan ble plassert på en gård som het Rom. Man vet lite om hvilke tiltak som ble gjort for Andrew og Julia. Andrew, som var eldre, ble muligens leid ut som arbeider, men det er kjent at han sluttet seg til Mormonerkirken og kort tid etterpå utvandret til USA for å slå seg ned sammen med mormonerne i den vestlige delen av USA. Til tross for mange forsøk på å lokalisere ham, har ingen hørt fra ham siden. Mormonkirken har ikke noen opplysninger om ham, siden det er umulig å bestemme hvilket navn han kan ha tatt etter at han kom til USA. I 1882 kom Edward og Johan til USA - - - - -* Jeg tror at nasjonsnavnene er byttet om her. Det må være Brita som er svensk.Er det noen som kan bekrefte det som står her og komme med utfyllende opplysninger? Hva het Carls to koner? Hvor døde de? Hvor kom de fra? Hvem var Carls andre kone gift med først? Når og hvor ble Andrew (Anders?) født? Når og hvor ble Julia født? Hvor ble hun plassert etter morens død?I 1865 bodde familien på Oroug i Askim. Alt da er han enkemann: Carl Lars. Husfader Husmand med Jord e 33 m Askim Prgj.Edevard Carls. hans Søn ug 8 m Askim Prgj.Johan Carls. hans Søn ug 5 m Askim Prgj.Anne Andersd. Husholderske ug 39 k SverigeIngeborg Andersd. Tjenestepige ug 50 k SverigeJosef Josefs. hendes Søn ug 12 m SverigeGiftet han seg med Anne eller Ingeborg? Er det Josef som er ”Andrew”?Håper på hjelp til å løse denne floken!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg vet ikke om du har de opplysningene, jeg fant Andreas Edvard og Johan Peter med koner og barn, vil du ha de? Bør vel sendes i privat mail, mye info. Hvis du ønker det, fortell e-post adressen din! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fra Laila K. til Laila N. C. I den boken jeg skrev om, er det opplysninger om alle Carl Larsens etterkommere, men det kan jo være fint å finne ut hvor pålitelig boken er sammenholdt med andre kilder. E-post-adressen min er kornstad@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det jeg fant, er koner og barn av de to guttebassene Andreas Edvard og Johan Peter, deres koner og disses barnr. Nå har jeg selvfølgelig tatt helgen, og det jeg samlet inn er på kontoret (noe må man jo kose seg med i arbeidstiden...). Jeg mener å huske at det ikke var noe veldig spennende, men det er jo alltid godt å ha. Dessuten, det er samlet sammen av noen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Hei, har tilfeldigvis lånt inn Askimbøkene, og der finner vi en hel del om familien - mulig dere snakker om samme kilde, men her er i alle fall det jeg finner i farta: Karl Larsen f. 1833 gm Anna Brita Andersdtr Holmedal i Sverige Husmann u bruket Vestby u Oraug. Anna Brita d 1865, Karl gift m hennes søster Anne Andersdtr fra HolmedalBarn: Anders Edvard f 1852 Johan Petter f 1861 - begge til USA 1882 Karoline Julie f 1864 - til USA 1886 Karl Larsen sønn av Lars Jensen Vestby/Skjønhaug og Maria Gulbrandsdtr Lars Jensen f 1798 d 1865 hadde tidligere brukt Skjønhaug (u. Svinekle) og flyttet tilbake dit og døde der. Lars Jensens far: Jens Larsen f ca 1745 i Trøgstad d 1818 gm Kari Jakobsdtr Enger 1752-1838 Her går det sikkert å søke videre på enkeltnavn i Askimbøkene, men da må du har navneregisterbindet og de tre ordinære bøkene for hånden samtidig!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Jarleif. Tusen takk for at du fant fram konene og datteren til Carl for meg! Jeg har Carls forfedre fra før, men takk for tipset likevel. Nå er det 'Andrew' som står igjen.Han er vel født i Sverige, men hvor var han i 1865? Er kanskje Josef sønn til Anne og ikke til Ingeborg? Anne er oppført som ugift i 1865. Kanskje 'Andrew' ikke var sønn til Carls andre kone, men nevø? Han kan selvfølgelig også være 'uekte'. Her er det mange muligheter. Er det noen som har kontakter til Holmedal i Sverige? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Jarleif. Den linken jeg fikk av deg, virker ikke for meg. Jeg får bare opp 'Siden kan ikke vises'.Jeg finner ikke den Caroline Julie f. 1864 som står i Askimboka i FT 1865. Kanskje hun som ble født 1864 er død, og så er en ny født senere? Er det noen som kan se i kirkeboka for Askim? Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.