Gå til innhold
Arkivverket

[#8013] Doede i Bergen 1912-1972


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg finner foelgende personer doede i Bergen: 58 Olseth Bjoern 27.10.1938 133 Olseth Konrad 23.11.1950 99 Olseth Alfred Anton 6.2.1955 335 Olseth Bjoern 25.11.196O 391 Olseth Magnus 27.12.1966 Er det muglig aa faa vite naar de er foedt og kanskje ogsaa hvem de var gifte med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bjørn Olseth var 2 1/2 måned gammel da han døde 27. oktober 1938, farens navn var Theodor. Konrad Olseth, død 23. nov. 1950, var født 20. desember 1884, og ble etterlevd av enken Signe og fire barn, Alfred Anton Olseth, død 6. feb. 1955, var gift med Anna, og født 25.august 1890. Bjørn Olseth, død 25. november 1960, var født 3. nov. 1940, og ugift. Magnus Olseth,død 27. des. 1966, var født 27. januar 1896, og ble arvet av en nevø og en niece.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha for greie opplysninger, Yngve! Men av det foelger nye spoersmaaler: Jeg forstaar at Alfred anton og Anna O. var barne- loes. er det sant? Gjelder det ogsaa for Magnus? Var hun ugift? Jeg er veldig interessert i Theodor, faren til Bjoern I. I 19oo-telling for Bergen finner jeg en 'udoept soen' til Matias og Emma Andersen (Olseth i andere kjelder), foedt 14.11.1900. Er det Theodor? Eller hva med Doede i Bergen:10 Thor Birger O. 1967, 149 Johan Severin O. 1969, 269 Leonard Anthun O. 1945 ? MvH Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Dessuten er det vanskelig aa identifisere tre doede Johannes Olseths uten aa kjenne foedselsdata deres:Nr169 d. 1912, Nr 107 d.1916, Nr 295 d. 1929. Kan du hjelpe meg en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har sammenlignet mange foedsels- og doedsdata fra Sogn og Fjordane (om garden 'Olset' i Askvoll). Barnedoedelighet var stort og jeg finner tradisjonen at foreldre gir det samme fornavnet flere ganger naar barna doeder.Derfor tror jeg at Bjoern 1(1936-1938) og Bjoern 2 (1940-1960) er broerer. Hvis Theodor og kona hans (??) hadde mer barna, kan jeg faa vite navner og/eller foedselsdata deres? Takk i forhaand! Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Jeg ville veldig gjerne ha opplysninger om foelgende doede ekteparene (Olseth):No.91 Engel A. d. 21.3.1916 og No. 403 Berthe d. 16.12.1941No.217 Andreas Andersen O. d. 3.2.1941 og No. 483 Berthe Andersen O. d. 5.4.1950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg fortsetter:No.169 Johannes Olseth d. 8.11.1912 eller No.295 Johannes Olseth d.22.3.1929 og No.177 Synneve d. 25.7.1937Kan dere vaere saa snill og sjekke det? MvH Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg synes at flere av spoersmaalene mine i dette temaet er ikke rimelig aa stille til SAB. Derfor venter jeg bare paa svarer til de siste inleggene fra 10.3.2002.Det er dessverre mye aa sjekke, men jeg haaper aa identifisere oldeforeldrene mine, naar jeg faar vite det som staar i disse originale doedsmeldingene. MvH B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det jo mye å gripe fatt i! Johannes Olseth død 1912 var 36 år, ugift, og sønn av Hans. Johannes Olseth død 1916 var 94 år gammel og forhenværende dikselmann. Johannes Olseth død 1929 var 76 år, kommunearbeider, og gift med Sønnøve. Berthe Olseth, død 1941, var født 26.mars 1854. Hun var enke etter Engel A. Olseth, død 1916, og etterlot seg barna Selma Sunde, Alfred Olseth, og barna til avdød Marie Olsen (som hadde vært gift med Henrik Sunde): Ingrid, Haakon og Arnfinn. Andreas Andersen, død 1941, var født i Askvoll 8. juli 1860. Han etterlot seg barna Marie Andersen, Amanda Karlsen, Augusta Johnsen, Agnes Hagesether og Klara Amundsen. Synneve Olseth, død 1937, etterlot seg barna Marie Tvedt, og sønnen Johan, og hadde en sønn Thorolf i YSA, men han hadde de ikke hørt fra på 8 år ved morens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha, det var helt greit! Naa kan jeg ekskludere Johannes, Engel og Andreas;Jeg kan anta det som sikkert at den ungste broren deres, Anders Mathias Andersen Olseth, er oldefaren min. Men det kan jeg dessverre ikke bevise, for doedsmeldingen til kona hans (Emma Olseth, se tema 8229) meddeler bare at de hadde 5 soenner, ikke navnene deres. Det er synd. MvH B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Kan jeg faa bry dere med en spoersmaal til? Jeg har nok en gode ide. Det handler om potensielle soenner til Mathias og Emma Andersen Olseth som burde dermed vaere oldeonkler mine. Saa kan det vel vaere at oldefaren eller farfaren min er nevnet som arven til disse personene.Doede i Bergen: No.997 Malvin Emil d.6.10.1973, No.149 Johan Severin d.16.9.1969, No.10 Thor Birger d.16.3.1976, No.269 Leonard Anthun d.8.5.1950, No.381 Leif d.2.10.1931 og No.362 Willy Martin d.23.3.1927.Vil dere sjekke det i den originale kjeldene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Naa er jeg forvirret med de norske slektskapsbetegnelsene. Det er ikke snakk om oldeonkler men om broedre til farfaren min (Großonkel, granduncles). Hva heter de, faronkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei,Bror til din farfar, altså din fars onkel, er vel din grand-onkel.Vi bruker betegnelsen Grand-tante og Grand-onkel, på tante/onkel av våre foreldre. Og betegnelsen 'fille-tante' som gift med onkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei og takk for svaret!De norske slektskapsbetegnelsene er mer mangfoldig og presis enn de tyske. Fille-tante - da snakker vi bare om 'angeheiratete Tante'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Den 13.3.2002, 15:36, spurte jeg etter arvene til 6 medlemer av familien Olseth. Naa lurer jeg paa om doedsfallsprotokollene er ogsaa sperret for noen aar framover. Gjelder det for alle 6 personene?Saa spoerr jeg paa nytt om det er mulig aa faa vite bare de opplysningene om de potensielle grandonklene mine, som ikke er sperret til innsyn. MvH B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Emma Olseth, født 26. januar 1873, døde i Bergen 3. mars 1960. Hun var enke etter Andreas Mathias Olseth, død 15. oktober 1954.Da Emma Olseth døde var hennes arvinger døtrene Hjørdis og Lillian, og sønnene Malvin, Theodor, Sigvald og Otto, samt de seks barna til avdød sønn Arthur Olseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for svaret! Det innehelder den norske farfaren min. Ved hjelp av DA/SAB har jeg funnet slekt og aner tilbake til 17??. Naa skal jeg straks tegne et fint slektstre!JEG ER YTTERST TAKKNEMLIG -mot Yngve Nedreboe, Jan Oldervoll og kollegene deres for svarene og for at de har utviklet det fantastiske Digitalarkivet - og mot den norske skattebetaleren fordi denne service er gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.