Gå til innhold
Arkivverket

[#8014] Slektsbok Loss-ætti


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjenner noen til denne boken? Jeg undrer meg på om det er noe om Erik Erikson Loss som levde på 1600 tallet i denne boken. Ivar Samdal: 'Slektsbok Loss-ætti, Magister P. Loss frå Holland Bergen 1959'mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hva det står i den boka, men iflg. 'Norsk prestehistorie' fra Norsk slektshist. forening - register over prester i Nordfjord prosti fantes i Eid en Erik Eriksen Loss som sogneprest 1546-69. Det fantes også en Steffen Eriksen Loss pers.kap. 1567-71 og som sogneprest 1571-85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo takk, det har jeg. Det jeg lurte på var om det i denne boken var funnet noe ut om hans opprinnelse i Holland. Steffen var sønn til denne Erik Eirkson Loss, jeg har og han blant mine forfedre. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Hei Kjellaug. Jeg la inn et svar til deg på 'no.fritid.slektsforsking' 23/1-02. Gjentar det her: 'Jeg har et hefte skrevet av Ivar Samdal 'Slekts-bok Loss-ætti. Magister Erik Loss frå Holland (Bergen 1966).' I denne finnes det ikke noe om bakgrunnen til Erik Loss. Boken er på rundt 80 sider, og inneholder opplysninger om etterkommere etter Mons Nilsson Kvitingen f. 1774 d. 1857 (bodde på Steintveit i Samnanger) og hans to koner Synneva Larsdtr. Vafit f. 1776 d. 1809 og Synneva Andersdtr. Frøland f. 1774 d. 1869.' Mitt hefte er riktignok trykket 1966, men jeg antar det er samme bok det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette innlegget må ha 'gått meg hus forbi', men fikk en mail i går som sa noe om dette. Takk skal du ha allikevel-:) Det ser ikke ut for at vi kommer lengre her da. Jeg har prøvd både i Holland og i Tyskland, uten noe resultat. Det er selvasgt en mengde med Loze/Loss/Lotz, men ingen muligheter til å finne ut noe mer ser det ut for. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det som står om Erik Loss i Loss-ætti av Ivar Samdal er følgende:Ættfaderen til denne slekt er Magister Erik Loss frå Holland som vart tilsett som rektor ved latinskulen i Bergen i reformasjonstiden 1537. Vart prestevigd av biskop Geble Pederson i Domkyrkja i Bergen. I 1550 var han tilsett som sokneprest til Leikanger i Sogn og i 1564 sokneprest i Nordfjordeid. I 1571 residerande kapellan i Domkyrkja i Bergen, døydde i 1587. Kona hans veit me ikkje namn på.Boka jeg har følger Eriks sønn Steffen (sogneprest til Nordfjordeid), Steffens sønn Samuel f. 1571, så videre til Jens Samuels. Loss 1604-1668. Han var sogneprest til Os og hadde sju barn. Boka følger hans datter Anna f. 1650 og mannen kallskapellan Hans Pedersen i Fusa, til deres sønn Peder Hans. Tysse (1668-1741).'Denne Loss-ætti eigde mange gardar i Samnanger, Tveit, Tysse, Langeland og fleire andre. Peder Hansson budde fyrst på Tveit, flytte seinare til Tysse. Han var no presteson, men vart ikkje prest, kanskje hadde faren ikkje råd til å senda han på presteskule. Han var ein god bonde og ein dyktig mann. Bonde på Tysse ytre, tre born.'Boka fortsetter med etterkommerne etter hans datter Anna (1700-1780) gm. svenske Nils Peders. Stålby og deres åtte barn spredt over store deler av Samnanger.Men opphavet til Erik Loss er fortsatt spennende, og uløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det ser jeg at det er ikke mer nytt i denne boka enn det jeg allerede har. Jeg stammer og nemlig fra Anna Pedersdtr Tysse - fra barn av både første og andre ekteskap. Du vet nok at Atle Austestad fant ut om hvor Nils Pederson Stålby/Smeby kom fra? Ellers er det jo og andre uløste gåter her blant disse anene til Anna : Landgrav, Hess og hvor kom denne Eufemia fra? Jeg har prøvd meg her og, men ikke noe resultat. På min mors fars side går de i rett mannslinje ned til hennes farmor Seselia Pedersdtr Tysse. Og min mormor stammer og fra denne familien. Man må jo tro at de fleste fra Samnanger er i slekt med hverandre-:) Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Kjellaug,Nå ble jeg nysgjerrig - jeg har ikke fått med meg hvor Nils kom fra, kan du dele?Min slekt går via Anna til datteren Seselia på Svensdal, henns sønn John Knuts., sønnesønnen Hans Johns., hans datter Brita gift med Johs. Johs. Bjørnåsen (bodde på Bulken), deres sønn Johs. Johs. Kvittingen i Vaksdal og hans datter Nelly f. 1888 gift Erstad (vår oldemor).Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå ble det mye mas fra meg, men her er 'historien om Nils' - jeg har notert årstallene 1697-1733 på ham, og at han skulle være fra Aakers prestegjeld i Upsala:'Det var krig millom Norge og Sverige 1716 og all ungdom måtte reisa i krigen, det vart soleis lite arbeidskraft att på gardane. Denne Nils Staalby var då med i krigen frå Sverige berre 18 år gamal, og han vart teken til fange ilag med 522 svensker ved Moss 23. april 1716. Desse krigsfangane vart sende omkring i landet og skulle vera tenestdrengjer hos bøndene, og Nils Staalby ilag med flere fangar kom til Bergen. Då kunde bøndene reisa til Bergen og taka seg ut ein dreng.Peder Hansom Tysse reiste til Bergen og tok denne Nils Staalby til dreng, reiste so heimatt. Det skulle vera ein snill og grei kar.Der er eit 'sagn' om denne svenske-Nils, at når han hadde vore på Tysse ei tid fekk han godhug for Anna, dotter til Peder Hansson Tysse, nevnt framanfyre. Når det leid fram på året syntes Peder Tysse at dotteri Anna var blitt meir fyldig enn ho hadde vore før, og mystenkte svenske-Nils for det, han var då arg og sint for dette med dotteri, og jaga svenske-Nils frå garden. Nils Staalby pakka sine saker i skreppa og drog avgarde. Men då vart det eit uppstyr i garden.Anna gret og bar seg ille, at Peder Tysse betenkte seg og sende tvo mann etter han, og dei nådde han att på Lauvskardåsen, med beskjed frå Peder Tysse at han skulle koma attende til Tysse og gifta seg med Anna.Nils Staalby var viljug til det og fylgde karane attende til Tysse. Det skulle då lagast til bryllup. Som skikk og bruk skulle brura pyntast på staburet, og brudgomen skulle henta bruri der. Men Peder Tysse var endå ikkje i noko godlag og på bryllupsdagen stilte han seg opp i dørskuten for inngangen til storstova med gevær, og stod og venta på brurfolket. Når dei kom ut frå stabburet pg pver tunet, sikta Peder Tysse på brudgomen, men han gjekk beint på og like rolegt og sa: Skjot berre du vist du trur det bater noko, for eg har stade for skot fytt. Då kasta Peder Tysse geværet, tok brudgomen i handi og sa: No skal du vera velkomen verson min, for no har og røynt at du er ein mann.So vart dei gifte og Anna fekk tvo gardar i heimanfylgje, Tveit og Langeland. Dei vart buande på Tveit.'Dette står også i 'Loss-ætti'. Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Først Nils sine foreldre: Ancestors of Nils Pederson Stålby Smedby First Generation 1. Nils Pederson Stålby Smedby was born on 30 May 1696 in Medåker I Sverige, was christened on 3 Jun 1696 in Medåkerkyrkja and died in 1733. Generelle notater :Nils gikk i kongens tjeneste 18 år gml. 15.2.1715, løy 2 år på alderen og påsto han var 20 år.'Karolinen i Samnanger': Atle Austestad (1995). Det er en del feil i Austads bok med hensyn til svigerfar til Nils. Nils married Anna Pedersdtr Tysse, daughter of Peder Hansson Tysse and Marita Knutsdtr Aarland, in 1720. (Anna Pedersdtr Tysse was born in 1700 and died in 1780.) Generelle notater :Anna giftet seg for andre gang med Peder Tomasson Tysseland ( 1709) i 1734. De bosatte seg på Langeland. Hun fikk flere barn med han. Med Nils Stålby hadde hun 8 barn. Barn i dette ekteskapet var : i. Seselia Nilsdtr Tveit Stålby (born 1723 - Died 1801) ii. Marita Nilsdtr Tveit (born 1722 in Tveit, Samnanger - Died 1804 in Tveitarås, Samnanger) iii. Anna Nilsdtr Tveit (born 1725 in Tveit, Sagbakken, Samnanger -) iv. Peder Nilsson Tveit (born 1727 in Tveit, Sagbakken, Samnanger -) v. Erik Nilsson Tveit (born 1729 in Tveit, Samnanger -) vi. Nils Nilsson Langeland (born 1730 in Tveit, Samnanger - Died 1788 in Kvitingen, Samnanger) vii. Kari Nilsdtr Tveit (born 1720 in Tveit, Samnanger -) viii. Brita Nilsdtr Tveit (born 1733 in Tveit, Sagbakken, Samnanger -) Second Generation (Parents) 2. Per Nilsson Smedby was born in 1636 in Medåker, Sverige and died in 1712. Generelle notater :Barn: Brita 1.5.1683 / Kerstin 23.8.1685 / Oluf 1687 (odelsgut, tok over garden i 1712, har mykje etterslekt på Smedby) / Karin 1690 / Annika 1692 / Per 1694 / Nils 1696 / Erik 16.8.1700. Per married Karin Eriksdtr Smedby. (Karin Eriksdtr Smedby was born in 1660 in Sverige and died in 1734 in Sverige.) Barn i dette ekteskapet var : i. Nils Pederson Stålby Smedby (born 30 May 1696 in Medåker I Sverige - Died 1733) 3. Karin Eriksdtr Smedby was born in 1660 in Sverige and died in 1734 in Sverige. Karin married Per Nilsson Smedby. (Per Nilsson Smedby was born in 1636 in Medåker, Sverige and died in 1712.)Dernest har jeg en ganske stor fil om Marta sine forfedre, du får kontakte meg privat for den er virkelig for stor å sette opp her! klikk her Marta og Jon Knutsson Svensdal var faktisk i slekt. 1. Marta Hansdtr Tysse 2. Hans Knutsson Tysse 3. Sigrid Larsdtr Tveit 4. Knut Pedersson Tysse 5. Kristi Hansdtr Steinsland 6. Lars Torsteinsson Langeland 7. Synneva Olavsdtr ForsmarkSom du nok vet var forledra til Jon: Knut Jonsson Høysæter og Seselia Nilsdtr Tveit/Stålby.Min oldemor Seselia var datter av Peder Larsson Tysse og Magdela Knutsdtr Gjerde Peders far Lars Hansson Tysse var bror til din Marta.Ellers var min mormor født Høysæter, men slekter og tilbake til Pedr Tysse. Mormor og morfar var 7 menninger. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Meldingene våre ser ut for å gå om hverandre-:)Jeg har bygdebøkene fra Samnanger, så jeg har og disse historiene om Per Tysse, han var nok litt av en kar!! Ellers har jeg og Atle Austestad sin bok : Karolinen i Samnanger (Atle døde for et par år siden, dessverre. Jeg kjente han godt, vi gikk i samme klasse på lærerskolen i Bergen i sin tid)Jeg har som sagt mye mer om Martas slektlinje også utenfor Samnanger.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Gaupholm

Det ser ut for at Heidi og Vidar har en bok om Loss-ætti utgitt i 1966. Kan jeg få oppgitt forlagets navn? kanskje den fortsatt finnes på 'loftet' hos dem .mvh Helge G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Kjellaug -Ser at du stiller spørsmål om Eufemia J. Landgrav m. v. Nå har vel du vært innom det meste av det som finnes på nettet om Loss-ætten osv., men skulle du ha oversett følgende sider, så kan du jo ta en titt. Ser jo ganske seriøs ut. Har med opphavet til Eufemia, og mye om Loss-ætten ellers.LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha men jeg kjenner til denne siden, dessverre tror jeg ikke at Jan Tertnes sin side er helt korrekt når det gjelder denne familien. Ellers har han jo satt opp et kjempearbeid her. Alt vi vet om Eufemia er at hun muligens kom fra Førøyane, det står ingenting om henne ellers i noen kilder sier de som er spesialister. En annen ting som Jan har satt opp når det gjelder Loss ætta er at Karen Iversdtr til Valen er mor til Samuel Steffenson Loss, det er ikke rett. Hans mor er ukjent og døde da han ble født, Karen var farens andre kone. Men man kunne jo tenke seg at noen fant ut noe om familien Landgrav, de kom fra Danmark. Den som kunne være interessert i Atle Austestads bok om Nils Person/Pederson Stålby: 'Nils Stålby Karolinen i Samnanger' Atle Austestad Friske Tankar A.S. Øystese 1995 Øystese Trykkeri A/S mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Arne, Ja, nå ser jeg at Jan har ikke mer med om Eufemia heller.Den Eufemia du har sikter til over, er datterdatter til den Eufemia jeg er på jakt etter. Så det er riktig i forhold til det man vet. Jeg kom i kontakt med en gruppe slektsforskere på Færøyane, men dessverre så fantest det ingen kilder fra denne perioden. Jeg fikk altså bare avkreftet 'påstanden' om at hennes var var kjent.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, Kjellaug,Takk for nyttige tips - foreldrene til Nils hadde jeg ikke fra før, barna deres hadde jeg. Har ikke barna i Annas andre ekteskap, forresten.Jeg har ikke inn- og utgående mail i helgen - den norske tiscali-serveren er nede. Men hvis du kan sende meg litt om forfedrene til Marta, slik at jeg ser linken mellom henne og Jon hadde det vært supert! Jeg får den jo når mailen er på plass igjen i morgen! heidi@slettemoen.comHar du forøvrig sett antydningene om at Eufemia fra Færøyene kan ha vært datter av en Anders Guttormsen Sumba (1490-1543) - Han skal ha hatt foreldre fra Torsnæs i Jondal og Husavik...? Eller var det dette du hadde fått avkreftet på Færøyene?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

At Anders Guttormsen skal være hennes far, er bare 'wishful thinking' sier de som er spesialister på kildemateriale.Jeg skal sende deg det jeg har om Marta og ellers hva du måtte ønske, som sagt har jeg bygdebøkene fra Samnanger.mvhKjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Heidi, jeg kom ikke fram i dag:(kopi): heidi@slettemoen.com; Action: Failed; Status: 5.1.1 (bad destination mailbox address) Remote MTA cpmail.dk.tiscali.com: SMTP Diagnostic 550 RCPT TO: User unknown ---- Message SMTP Diagnostic: 554 DATA Transaction failed, no recipients given(kopi slutt)Men skal prøve om igjen i morge. min e-mail er kelly.petit@wanadoo.frmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

KjellaugSiden dere diskuterer Loss, anbefales en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXVI (1997-98):Ugulen, Jo Rune [Kristiansen], (1968–). 'Bidrag til slekts- og personhistoriske utgreiingar i Sogn. I. Kring Amla-godset i Sogndal.' NST 36 (1998): 235-266.mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette heftet har jeg kjøpt og det er en interessant artikkel, vel verdt å få med seg. Her setter Ugulen opp en del hypoteser, men foreløpig er det jo ingenting sikkert.Teori 1: Eufemia er fra Norge (Bergen) med opphav fra den andre siden av nordsjøen.Teori 2: Hun kan være datter til Anders Hanssøn fra Ålborg, Danmark : væpner, rådmann og Bergens første borgermester. (Ugulen presiserer at han har ikke kontrollert denne teorien selv)Teori 3 : hun kan være etterkommer av jarleætt fra Skottland (Strathearn) Ugulen skriver at navna Eufemia og Guttorm er sentrale namn i denne slekta.Ellers har ikke Ugulen mer med om Loss enn J.F. Lampe har skrevet.Mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

For å korrigera litt: Eg presiserer at eg ikkje har kontrollert nokon av teoriane sjølv, men dei kan vera verd å sjå nærare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Heidi: jeg skulle ha nevnt at Eufemias 2. ektemann Bent Guttormsen var oldebarn til Andras Guttormson av Sumba, noe som viser hvor utenkelig den hypotesen er. Hun ville da i tilfelle ha vært grandtante til sin egen mann! Dette giftermålet finner du og omtalt i NST heftet som er nevnt ovenfor.Til Jo-Rune : Unnskyld! Jeg skulle jo ha spesifisert for hver av teoriene at du sier du ikke har kontrollert dem selv. La oss håpe at noen som har adgang til arkiver, kan finne en motivasjon her.Jeg går og ut ifra at siden 1998 er det heller ikke funnet noe mer om Niels Hendrikssøn Hess eller Jens Sørenssøn Landgrav sine opphav.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har hatt problemer med e-postserveren den siste uken (horribel service fra Tiscali!). Beklager! Men jeg kan nås på heidi.slettemoen@posten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.