Gå til innhold
Arkivverket

[#8016] Mons Olsen og Anna Mikkelsdatter, Hordaland.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har informasjon om ekteparet Mons Olsen og Anna Mikkelsdatter, begge fra Haus prestegjeld i Hordalan og dele med meg. Jeg leter etter når de ble gifte og ellers all informasjon om Dem. De fikk sitt første barn:Christian i 1822, De bor da på Seim gård.Deres siste barn var Anders født25 August 1842.De bor da på gården Arnetveit. Mor til Anders er her kalt Anna Andersdatter men det tror jeg er en skrivefeil fra presten.De bor på Arnetveit også i 1865. Hilsen Jorunn Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Jorunn -Foreldre til Mons var Olav Larssen Ytre Arne og hustru Anna Knutsdatter Seim, og Anna var datter av Mikkel Jakobsen Heldal og Anna Jensdatter Grimo.Mons Olavsen Seim (1795 - 1882) giftet seg i 1820 med Anna Mikkelsdatter Grimo (1797 - 1875).Mons pakter på Seim 1822-25, - plassmann på Tveitabakken senere. Bonde med eget bruk fra 1861.Barn:a. Olav f. 1818, sjømann.b. Kristian f. 1822, d. 1875. Til Bergen 1847, - gift 1851 med Sissela Johannesdtr. Mikkelsen fra Nesttun, f. 1826.c. Mons f. 1825, d. 1906, gift 1857 med Ågota Andersdatter Greve.d. Tønnes Kornelius f. 1828, d. 1828.e. Marta f. 1829, d. 1892. Gift 1846 med enkemann Mikkel Johannessen Bratland.f. Tønnes Kornelius f. 1832, d. 1832.g. Kristiana f. 1834.h. Ingebjørg f. 1838, gift 1870 med båtsmann Åmund (Ånon) Åsmundsen fra Arendal. Gift 2. ekt. 1877 med Edvard Eilivsen Grøvdal, Romsdal, f. 1857.Ingebjørg var i tjeneste hos prestefamilien Stor-Johan i Bergen, og fulgte med til England, der han var sjømannsprest. Der ble hun også gift med sin første mann, som arbeidet ved sjømannsmisjonen. Ingebjørg ble 100 år gammel.i. Anders f. 1842, fisker i 1865. Han hadde senere dropsfabrikk i Bergen. Gift 1868 med Anna Elisabet Persdtr. Hansen f. 1850.j. Mikkel f. 1827, garver, bosatt i Bergen, gift 1859 med Marta Persdtr., f. i Hafslo 1839. Mor; Ragnhild Mikkelsdatter Nedkvitne, Voss.Som kilde er brukt: 'Haus i Soga og Segn, syttande bandet, tridje delen - Ætt og Æle III - Ådna sogn.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Til Arne SolåsJeg finner Ikke Olav Larsen, Anna Knutsdatter, Mikkel Jacobsen eller anna Jensdatter i folketellinga 1801. Er de alle døde før 1801? Er De født i Haus prestegjeld? Når er Mons Olsen født? og Anna Mikkelsdatter?Hilsen Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Jorunn -Beklager, så ikke spørsmålet ditt før nå nylig, - ble sittende og se på 5-mila, vet du.Fødsels- og dødsår for Mons Olavesen og Anna Mikkelsdatter ser du av mitt forrige innlegg.Olav Larsen f. 1758 på Ytre Arne, d. 1852, - og Anne Knutsdatter f. 1754 på Seim, d. 1831. Gift 1784. Etter å ha vært bonde på Seim flyttet de til grd. Minne, også i Arna sogn. Bygdeboken gir ikke noe årstall her. Du får søke etter dem på folket. 1801, jeg skal gi deg navn og fødselsår på barna etter dem, slik at du har mer å gå etter:a. Lars f. 1784.b. Mons f. 1786.c. Knut f. 1787.d. Anders f. 1790.e. Eli f. 1792.f. Mons f. 1795 (han som blir g. m. Anna).g. Kristian f. 1797.Angående Mikkel Jakobsen Heldal og Anne Jensdatter Grimo - Heldal og Grimen hører vel til Fana i 1801, slik at det ikke dekkes av boken jeg refererer fra, så her får du heller etterlyse en som sitter med bygdebøker for Fana. Jeg ser ellers at det bor en Anne Michelsdtr. som fosterbarn på grd. Grimen i Fanøe prgj. 1801. Du får ta deg god tid til å søke litt rundt her på DA, Jorunn, så finner du vel ut av det, tenker jeg.Om du mener jeg kan hjelpe deg mer, så får du gi meg et ord, men dette er ikke noen slekt jeg har jobbet med selv.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.