Gå til innhold
Arkivverket

[#8025] Å finne opplysninger i Familysearch


Gjest Britt Lundeby
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Lundeby

Når det nevnes at dere finner opplysninger i Familysearch, så går jeg ut fra at dere da mener 'mormonerarkivet'. Jeg har også prøvd meg der, men får alltid 'No matches' som svar. Jeg har vært på: All resources, Ancestral File, International Genealogical Index, Pedigree Resource file og Vital Records Index. Jeg fyller ut linjene nøyaktig,så jeg skjønner ikke hva galt jeg gjør.Kan noen av dere gi meg et svar? Jeg har fått så god hjelp her før, så jeg håper på et positivt svar denne gangen også.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jo flere opplysninger du fyller ut, jo mindre er sannsynligheten for å få treff. Får du problem med for mange treff, kan du søke på de enkelte databasene og fylle inn nærmere geogrfisk begrensning, kortere tidsintervall osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Heisann ! Noen tips på søking i Familysearch. Navnene kan skrives på forskjellig måte og derfor kan det være vanskelig å finne avogtil.(kan nevne at jeg søkte etter Jeremine, fant henne som Jermine,Jesemine,Jemine og Jeremine osv alt etter født, gift og som mor på xantallbarn) Viss du vet mor og fars navn kan du skrive bare foreldrenes navn under foreldre så vil du få opp alle barna som er registrert i basen. I noen tilfeller hvor jeg bare vet farsnavn så søker jeg ikke med foreldrenavn, for basen forlanger minst fult navn på den ene og fornavnet eller etternavnet på den andre. I disse tilfellene skriver jeg feks Hansen til etternavn,og ikke noe mere. Det er litt mere tungvint men ved å bla meg nedover til riktig fylke så finner jeg alle barna som heter Hansdatter og Hansen til etternavn. Så er det bare å se om de har den riktige far og om annet stemmer,feks årstall og det barnet jeg kanskje har fra før. Jeg fant ved å bla med igjennom 5000 stk, fire barn på en familie som jeg ikke kom videre på. Dermed så var den floken løst :) Så du får prøve deg frem med ørten forskjellige skrivemåter på navnene :) Lykke til med søkingen. Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Nokre fleire tankar - - Eg søkjer nesten alltid på ALL RESOURCES, og vil tilrå det, om det ikkje går tregt for deg. Du treng då ikkje sjå etter i alle kategoriane, men det kan likevel vere av interesse å vite kor mange av basene namnet finst i. Legg alltid merke til SOURCE (click på lenken til filmnr.). Ord som TEMPLE, PATRON, og SUBMITTER fortel at opplysningane kjem frå private slektsforskarar. Du får av og til namn/adresse du kan kontakte. Elles så avgjer du sjølv kor mykje vekt du vil leggje på slike. Ord som TOWN CLERK, PARISH RECORDS og KIRKE DEN NORSKE tyder på at friviljuge mormonarar har filma og/eller transkribert relativt pålitelege dokument. Det er likevel mange feilkjelder: desse friviljuge hadde kan hende liten kjennskap til geografi, namne- og gardstradisjonar; æ ø å finst ikkje; forkortingar kan vere merkelege. FamilySearch er mykje 'smartare' enn mange andre baser m.o.t. alternative former av namn. Søk på |anne| |pedersdtr| vil få resultat for Anna Pedersen m.m. Dersom du ALLTID får NO MATCHES, bør du vel eksperimentere med eit vanleg namn som simpelthen MÅ vere der, utan EXACT, utan årstal, med og utan land. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Lundeby

Hei Macdonald..Tusen takk for dine opplysninger også. I dag har jeg lært mye nytt, så mange takk til alle dere som har hjulpet meg med mitt problem. Mvh. og god helg fra Britt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er det jo en stund siden dette ble skrevet, men hvorfor ble det lagt om slik at man må søke på hele landet når man skal finne noe i Familysearch? Jeg har stort sett ikke problemer med å få treff på navn jeg søker på, men det er ganske tungvint å måtte bla seg igjennom veldig mange navn for hele landet når jeg skal søke på navn som er meget vanlig selv innenfor 2 år. Det var mye mer lettvint før da man kunne søke på hvert enkelt fylke. Jeg har heller aldri kunnet søke på foreldrene som det står et annet sted her, for så å finne alle deres barn opplistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Anne LIse, foreldresøk er da ikke noe problem? Du må fylle inn fars for- og etternavn og mors fornavn, og du får opp mange barn (evt. til alle som har det som foreldre).Det er kun IGI og VRI som har stedsnavns-søk. Sånn har det vel alltid vært. tenker du søker i All resources' jeg, der er det ikkke noen stedsnavns-begrensning. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, et 'parent search' kan du gjøre herfra: LenkeSkriv f.eks inn (fiktive navn) father: Ole Haagensen mother: Guri Endresen Ikke fyll inn andre felt.Og du kan fortsatt søke fylkesvis om du f.eks velger International Genealogical Index fra menyen til venstre.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Totalkvaliteten av det man finner på Familysearch kan mange ganger være så som så, men jeg slutter aldri å bli forundret over hva man faktisk kan finne. Så får man heller bære over med omtrentlighetene.Søketeknikken må imidlertid tilpasses de ulike databasene. Jeg er enig i at 'All Resources' har sine absolutte fordeler, men er samtidig den minst fleksible når det gjelder søkekriterier. International Genealogical Index og Vital Record Index kan gi langt flere opplysninger ved kreativ bruk, f.eks. ved at man kan legge inn foreldres navn i rubrikkene ute til høyre og få ut hele smørbrødlista med barn. 'All Resources' har heller ikke muligheten til å søke utelukkende på fornavn og samtidig kunne begrense mhp. tid og sted.En annen erfaring er at når det gjelder Norge og Familysearch, eksisterer det geografiske og tidsmessige 'vinduer' hvor det er mulig å finne opplysninger. For noen områder og tidsperioder tyter opplysningene fram, men andre ganger er det helt blankt.Egentlig er det bare ved hyppig bruk og egne erfaringer at man lærer seg hvor det er noe å finne og for hvilke tidsperioder. OG - ikke minst - hvordan søkekriterierne kan legges opp i de ulike databsene i Familysearch for å få fram det som faktisk finnes der.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet man bare årstall og fornavn på en person,kan man også søke på det i noen av basene.Det har jeg hatt flax med flere ganger.Er navnet sjeldent,holder det med bare fornavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nok mye å lære angående det å søke på nettet enda, og syns faktisk det er mye lettere å lese kirkebøker fra 1700-tallet på mikrofilm. Blir helt oppgitt over meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Familysearch er nok ikke så mye 'smartere' enn andre baser (jfr innlegg 6), men de anvender (i likhet med det norske folkeregisteret) FONETISK søk, dvs. søk på LYDBILDE. Hvis det likner på det du er på jakt etter, lydmessig (da bortsett fra æ, å og å), så kommer det opp. Men nå har du fått en mengde gode tips, så bare eksperimentér. Familysearch kan tross sine mange svakheter være en gullgruve. Og stadig legges ting inn, så hvis det er en stund siden du prøvde et bestemt søk så kan det være vel verd å prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Hei Per Håkon!! :) Med Lydbilde, synes du da det var greit når Folkeregisteret syntes det var ok å kalle meg for Chrsisitsansen ... jeg synes det helt ok, for da fant ingen meg i stattelistene... hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Så det var SLIK du falt ut av skattemantallet, Laila!! Men ja, folkeregisteret har hatt fonetisk søk i flere tiår, bare synd vi ikke har tilgang... hadde vært kjekt for slektsgranskere. Er dere forresten klar over at regjeringen planlegger å stenge skattelistene for innsyn!!? Katastrofe for slektsgranskere å miste denne kilden! /pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

*hihi* jepp, veldig gunstig, når vi satt i en festlig anledning og hadde sjekket 'hverandre' og noen lurte fælt på om jeg 'ikke betalte skatt' og 'hva jeg holdt på med' osv.. knegg knegg.. men nå.. jaja.. ;)Har ikke tenkt å skape noen diskusjon om personvern her, menher på DA kan vi ikke en gang skrive telefon nr. til en nålevende person i Switchboard.com i USA: men på www.bt.no i skattelistene får vi nordmenns fødselsdato og inntektsopplysninger servert på et sølvfat.... jaja...natta... pehå, vi ses sikkert i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.