Gå til innhold
Arkivverket

[#8026] Frik Mikkelson Bale, Balestrand 1765


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

I S&Fj Fylkesarkiv sine basar finn eg at Frik Mikkelson Bale i Balestrand vart gift 1765 i med Brita Olsdtr Bale. Eg finn ingen born etter dei, men derimot fleire born etter FMB og Kari Hansdtr frå same år. Kan t.d. avskrivaren ha blanda saman to vigsler - brudgommen frå den fyrste og brura frå den andre? Er her nokon som har tilgang til originalen (Leikanger prestegjeld) slik at eg kan få bekrefta/avkrefta denne mistanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I bygdeboka for Balestrand står det at Frik M. Bale var gift med Kari Hansd., dtr. av Hans Ingebrigtsen og 2. kona Magnhild Arnfinnsdtr. Mundal. Det er også opplyst at Frik hadde en plass under Sjøtun, men her finner jeg han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg tillet meg å løfte denne fram igjen når det no er blitt kvardag att og OL er over -- Er der nokon som er innom Statsarkivet i Bergen som kan sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ifølge kirkebok for Leikanger (A 3 1756-1770) ble Fric Michelsen Bahle gift 3 juni 1765 med Brithe Olsdatter Bahle. Med vennlig hilsen Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Men presten kan jo ha skrevet feil? Det er kanskje en idé å se hva kona kalles ved trolovelsen hvis den er ført inn i kirkeboka. Ett eksempel: Da min farfars farfars farfar forlovet seg i Årdal i 1734, ble konas navn ført som 'Lif Larsdaattr.'. Da de giftet seg et halvt år senere ble hun ført som 'Anna Larsdaattr.'. Jeg ser for meg at presten noterte mange av opplysningene på løse ark, - og kanskje noe bak øret - før de ble skrevet inn i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase RSæther

Ja, presten kan sjølvsagt ha skrive feil, og då står eg der, like vis. Problemet mitt er ikkje Frik Mikkelsen, han har ikkje interesse for meg anna enn som eventuell ektemake til Brita Olsdtr Bale, og eg finn ingen ting som tyder på at der er to som heiter FMB. Derimot er der to som heiter Brita Olsdtr Bale - stammora mi, f.1753, som vart gift med Lasse Ivarson Prestegard (Rosenlund), og ei eldre syster BOB f.1747. Begge var i live ved skiftet etter faren (1763).Alt som kan kaste lys over Brita Olsdtr d.e. vert motteke med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen! Jeg nevnte ikke trolovelsen til Frich og Britha da jeg ikke kunne finne den i kirkebok for Leikanger fra sept. 1764-juni 1765. Enten har presten glemt å føre den eller så er de trolovet et annet sted i Sogn. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kenneth, har du kyrkjebøker for 1780-talet tilgjengeleg óg? Brita d.y. har 3 born, Kristi døypt mars 1782, Anna juli 1785 og Kari mars 1789, i ekteskapet med Lasse Ivarson, og ein son Lasse juni 1795 i ekteskap med Guttorm Endreson. Det hadde vore interessant å fått vite fadrane deira - kanskje Brita d.e. er blant dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg har ikke kirkebøker for Leikanger tilgjengelig. Jeg var på SAB i går, og der har de en god kopi av kirkeboken for 1756-1770. Så dessverre. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.