Gå til innhold
Arkivverket

[#8033] Thomas Arntsen Brørs 1701


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg er på jakt etter foreldrene til Marit Thomasdatter, gift i 1723 med Tore Salamonsen, først på Svarte, deretter på Opdal i Beitstad. Ved skifte etter Tore er Ole Thomassen Helbostad fra Namdalseid Marits lagverge. Ole har bare bodd en kort tid på Helbostad.I 1701 finner jeg Thomas Arntsen Brørs 60 år, med Ole Thomassen på 10 år. Kan dette være Ole Thomasen Helbostad? Er Thomas Arntsen den Thomas Brørs som var gift med Berit Olsdatter Honvig? Ole har eierparter i Røsegg i Beitstad, og det kan stemme overens med at han er en etterkommer av Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Du kjenner kanskje til det Sturla Brørs skriver i bygdeboka for Namdalseid, men jeg gjengir det her allikevel. Brørs skriver at Tomas Arnson var gift med Beret Pedersd. Holmvik. Tomas var død i 1708, for da var det enka som brukte gården. I 1710-1713 hadde Kristofer gården, han kan ha vært gift med Beret. Sturla Brørs nevner Ola Tomasson, f 1691, på Helbostad. Brørs nevner også at Ola har dattera Beret, gift med Anders Andersson, men han plasserer ikke Ola som sønn til Tomas Arnson. Det er allikevel mye som tyder på Ola Helbostad kan være en slik sønn. Både alderen i 1701, og at dattera blir kalt Beret er indisier i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tusen takk skal du ha!! Der knakk du en mangeårig nøtt for meg! Jeg har lett gjennom bøkene for Namdalseid for mange år siden, men fant bare ut at Ole var en kort tid på Helbostad. Da jeg fant en Ole Thomassen på 10 år i mantallet 1701 for Namdalseid, fikk jeg et nytt håp.Hans far, Thomas Brørs, er nevnt i et skifte etter svigerforeldrene på Honvig 1700. De heter Ole Pedersen og Marit Pedersdatter Honvig. Ole er sønn av Peder Landsem og Gunnhild Bjørnsdatter Utvik. Men jeg fant aldri gården Honvik, og ikke visste jeg at Thomas og Berit var foreldrene til Ole og Marit. Inntil du skriver Holmvik - da skjønte jeg at det var til Elda jeg skulle! Der fant jeg ganske riktig Thomas og Aren, som er borte før 1698. Og i 1701 er det Ole Danielsen og Aren Jonsen. Dette stemmer veldig godt overens med navnene på Marit og Tores barn - jeg mangler bare en Lisbeth. Igjen - takk skal du ha!!Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.