Gå til innhold
Arkivverket

[#8048] Goose Island i Norge?


Gjest Frode Ulvund
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Ulvund

Eg har fått ein epost med følgjande spørsmål som eg ikkje kan svare på. Kan nokon andre? Eventuelle svar kan sendast til Vj823@aol.comCan you please tell me if there is or was a place called Goose Island in Norway. My G-Grandfather told his grandchildren that was where he was from. I just learned recently that he may have been from Kragero. Do you know if the two names have something to do with each other? My G-Grandfathers name was Albert Albertsen. He was born in 1865 some where in Norway. He married Christine Johnsen about 1888 and they had two children in Norway before they came to Chicago,Illinois,USA. Anne was born July 1889 and Ester was born March 1891. I hope you can help me with the Goose Island thing. Thank you so much. Vj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det kan jo være han her som bor på garden -Gjæsøen- i Dybvaag ved ft 1865 .Det ligger riktignok et stykke fra Kragerø.Digitalarkivet: 1865-telling for 0915 Dybvaag. [14602/2] Rettar til dataene: Digitalarkivet Eidbo Dybvaag Dybvaag Gjæsøen 739a 1 2435 33 1 Jens Lars. Gaardbr og Skipper e 55 m Dybvaag 2 1 32436 34 Albert Svenungs. Husfader Skibstømnd g 32 m Holt2437 1 Aase M. Jens. hans Kone g 31 k Dybvaag2438 2 Jens Alberts. Deres Søn ug 8 m Dybvaag2439 3 Anna Albertsd. Deres Datter ug 6 k Dybvaag2440 4 Syverin Alberts. Deres Søn ug 3 m Dybvaag2441 5 Albert Aa. Alberts. Deres Søn ug 1 m Dybvaag Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det høres ut som du er på jakt etter en Gåsøy, dem er det nok flere av, sikkert i Kragerø-skjærgården også!Ellers finner du Gåsøen i Sandø pg. Møre og Romsdal, i Asker og Øksnes, samt Gåsø i Nøtterøy, i Bremanger og i Hitra prestegjeld. Verdt å kikke på er kanskje også Gaastiøn i Mo, Telemark.For det kan vel ikke være så enkelt at han tok en hvilken som helst fugleøy og oversatte det til engelsk (Kråkerøy/Kragerø/Gåsøy)?Men det er sikkert andre som er enda bedre kjent i skjærgården?PS: E-posten min er ute av drift denne helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er ein Albert Albertsen, gift sjømann, 28 år med bopel Kragerø, som emigrerar aleine frå Kristiania 1893 til Chicago. Eg finn ikkje resten av familien i protokollane, men der er jo nokre hol i dei, m.a. manglar prot. nr. 1 for Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.