Gå til innhold
Arkivverket

[#8055] Frantzen - Hedrum


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

Min morfars farmor, Martine, ble født 12.11.1860, er oppført både i Hedrum og Lardal sine bygdebøker. Hun var uekte født av pige Gunhild Marie Halvorsdtr. 1844-1913 og ungkarl Kristen Frantzen 'Gaaserudeje'. Uansett hvor jeg har lett finner jeg ikke denne mannen. Frantz er heller ikke noe navn som går igjen noe sted. Kan noen hjelpe?Mvh. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hege Dåpan

Kan 'Gaaserudeje' være Rånerød da tro? Det er veldig vanskelig å tyde i kirkebøkene! Hvordan kobler jeg han som far til Martine på det grunnlaget? Jeg har holdt på med slektsgransking i mange år nå, men nå står jeg fast. Kan noen hjelpe meg med dette? Er det noen som har vært borte i samme slekt, eller kjenner mer til Hedrum-slektene (Vestfold-slektene) enn jeg. Blir veldig glad for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror ikke du skal ta utgangspunkt i en forveksling mellom Gåserud og Rånerød. Dersom du ser under Rånerød i FT1865 ser du at Christen Frantzen står som 'dagleier' i yrkeskolonnen. Det kan ikke bety annet enn at han var en omreisende arbeidskar og at det var mer eller mindre tilfeldig at han var på Rånerød ved tellingstidspunktet.Når folk som levde en omflakkende tilværelse ble foreldre til barn utenom ekteskap, kan det være krevende å spore dem opp. Jeg har et par forslag til framgangsmåte, men særlig nr. 2 kan være tidkrevende:Finn Martines konfirmasjon og se hva som står om faren der. Kanskje et bosted er nevnt? Dersom vi antar at Kristen Fransen er født i Lardal: Finn alle Kristen Fransen som er født i Lardal innenfor et passende tidsrom (det er sannsynligvis ikke så mange) og forsøk å følge livsløpene deres så godt det lar seg gjøre. Forhåpentligvis vil du kunne eliminere en etter en til du bare har en mulighet igjen til hvem som er Martines far. Kanskje noen av kandidatene døde før 1860 eller kanskje du kan finne at de bodde et helt annet sted enn på Gåserud i 1860. Da kan du med stor grad av sikkerhet stryke dem av lista.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Tusen takk for svar! Jeg skal prøve begge deler, men fødte for Lardal ligger ikke ute på nettet, så jeg må nok ta meg en tur på biblioteket. Men jeg vet at det ikke er mange med det navnet, for Frantz/Frans er ikke noe navn som går igjen. Jeg fant forresten en Frantz Frantzen også i Våle, som var fire år yngre enn Christen. Dette er kanskje en bror? Han var også født i Lardal. Håper å ha funnet rett person, det stemmer fint med alderen. Mvh. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Jeg fant Martines konfirmasjon i Hedrum; Martine Kristensdtr. Nordkvelde født i Lardal. Far; ungkar Kristen Frantzen og mor Gunhild M. Halvorsdtr. g.m. Even Odbergmoen. Betyr det at han fortsatt er ungkar, eller at han var det i 1860? Jeg finner en Christen Frantzen i døpte over Lardal; født 1.febr.1827 sønn av Frantz Frantzen og hustru som er vanskelig å tyde. Finner også en Frantz Frantzen født 5.okt.1822 sønn av de samme personer. Kan jeg anta at dette er riktig far da jeg ikke finner fler Frantz`ner på hele filmen fra 1815-1860?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Må bare legge til at ved folktellingen i 1865 befinner disse to brødrene seg under samme gård i Våle, nemlig Raanerød. Håper dette er riktig mann og flere års leting er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei!Du kan nok være helt sikker på at de to Franssønnene på Rånerød i 1865 er de to du har funnet døpt i Lardal 1822 og 1827.Det er vel ikke 100% sikkert at du har funnet rett Christen Frantsen som er far til Martine, men det meste tyder vel på det. Om 'ungkar' i kirkeboka ved konfirmasjonen betyr i 1860 eller fremdeles ved konfirmasjonen er nok uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Har fått tydet navnene bedre fra kirkebøkene og det viser seg at Frants Frantsen bodde på Bjertnes i Lardal. Slo da opp i bygebøkene og fant; Frants Frantsen f.ca.1767 g.som enkemann 1816 m.Tone Kittelsdtr. dtr. av Kittel Olsen Bjertnes og 1.hustru Tone Pedersdtr. Frants og Tones barn; 1.Ingeborg f.1816 g.m. Ole Christensen 2.Thore Marie f.1818 g.m. Anders Mathisen Haugen 3.Karen f.1821 4.Borger f.1823 5.Frants f.ca.1824 g.m. Rine Sofie Kittelsdtr. N.Berg, var på Pinnestadmoen, var gårdbruker på V.Rånnerud i Våle 1860-1870. 6.og 7.Christen og Anne f.1827, Anne druknet i Lågen 15 år gml. 8.Jacob f.1830 g.m. Helle Gurine Halvorsdtr. Ingen opplysninger om Christen, men jeg kan vel regne med at det er Martines far når jeg ikke finner noen andre med det navnet i Lardal (eller Hedrum)??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du kan nok det, men hvis du har lyst og ork (!) går det jo an å lete opp dåpene der Christens søsken er foreldre.Kanskje Christen er nevnt som fadder rundt 1860 - og kanskje det står at han bodde på Gåserud? Da kunne du vært helt sikker. Det skal ikke være lett!God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Tusen takk for all hjelp Kristian. Jeg skal finne alle barna til hans søsken også for nysgjerrighetens skyld. Vil gjerne vite hvem jeg er i slekt med. Skal holde deg orientert om eventuelle funn av Christen som fadder. Atter en gang tusen takk. Mvh Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hege Dåpan

Har ikke forsket så mye på denne grenen nå. Min morfar var ikke klar over at hans farmor var uekte født. Det er noen år siden jeg fortalte ham det og vi ble selvfølgelig nysgjerrig på hvem hennes far var og hvem vi er i slekt med. Men jeg fant aldri ut av det før jeg fikk hjelp av dette forumet. Jeg fikk dessverre ikke fortalt min morfar det da han det siste halve året har vært meget syk og i påsken enda sykere til han døde på tirsdag morgen (2.april). Han fikk dessverre aldri vite hva jeg hadde funnet og hva jeg ved senere anledninger kommer til å finne. Takk for all hjelp hittentil. Mvh Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.