Gå til innhold
Arkivverket

[#8061] Mikkjel Fardal (f. ca. 1600) fra Sogndal???


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Metta Mikkjelsdtr. Fardal var gift med Lage Ottesen Rafn (1638-91) fra Jostedalen. Metta hadde før det vært gift med Erik Torsteinsson fra Venjum/Hafslo: Erik gjorde det ikke særlig godt i sitt liv og kom opp i slagsmål slik at han døde med ei øks stående i bringa.Dette leser jeg i Jon Labergs gamle bok 'Hafslo' fra 1929.Jeg lurer på to ting: * Kjenner noen til Mettas far (eller foreldre) til Metta? * Jeg har Jonas Lagesen Rafn som sønn til Lage Ottesen Rafn (og vel Metta), men finner ikke Jonas blant de tre barna de fikk, i Labergs bok. Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

I heftene om Sogndal finner du Mikkel Torbjørnsen Fardal f. 1616, sønn av Torbjørn Jensen Hols d. 1646. Etter mine notater står det mye om denne store familien i et av heftene - og mye etterslekt.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det har fleire gonger vore framsett ein påstand eller teori om at Jonas Rafn, som sovidt eg hugsar, busette seg i Nordland eller Troms, skal ha vore ein son av Lage Otteson (Rafn) på Venjum i Hafslo. Korkje skiftet etter Lage (1691) eller den barnlause sonen Mikkel (1719) fortel om nokon Jonas. Den einaste 'lovlege' ervingen etter Lage, som framleis levde i 1719, var sonen Otto Lageson på Kjerringnes i Hafslo.Jonas kan sjølvsagt ha vore ein 'uekte' son av Lage Otteson, men so langt har me ikkje funne opplysningar i tingbøkene som kan stadfesta dette. Då er det nok meir truleg at Jonas var son av ein hittil ukjend bror av Lage Otteson (Rafn), om han i det heile høyrer til denne ætti! Kva fødselsår har du på Jonas Rafn??Det vert referert til 'Heftene for Sogndal'. Dette er Årbøkene som vart utgjevne av Historielaget for Sogndal, i hovudsak forfatta av Vilhelm Flugheim, frå kring 1920 og utover. Eg har dei ikkje framfor meg, men so vidt eg hugsar er det åtte eller ni i talet, og dei inneheld mellom anna eit slag gards- og ættesoge for størstedelen av Stedje og Norum sokner i Sogndal prestegjeld og kommune.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei Lars! Jeg har nettopp lest noen av Luster-bøkene dine. De var meget oversiktlige og gode!De rette linjene fra Otte Jonassen (1677-1764), som kom til Salangen i Troms, og tilbake i tid, har vært noe lurvete og udokumenterte. Derfor håpet jeg etter hvert å få mer klarhet i Rafn-slekta tilbake i tid, bl.a. gjennom denne ypperlige siden. Jeg har Jonas Lagesen Rafn som Ottes far. Etter mine opplysninger flyttet han fra Hafslo til Lærdal, men jeg har ingen fødsels- og dødsår på han. Otte Jonassen reiste visstnok nordover ut fra Lærdal. Derfor kan Jonas være far til Otte.Som Jonas' far igjen hadde jeg denne Lage Ottesen Rafn (1638-91). Etter nærmere ettertanke er årsforskjellen mellom Lage og barnebarnet Otte Jonassen bare 39 år og i realiteten urealistisk hvis ikke noen av disse årstall er gale.Jeg begynner å lure......Noe er galt...? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.