Gå til innhold
Arkivverket

[#8065] Måleenheter i Gudbrandsdalen - i gamle dager.


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Etter å ha lest E. Hougens 'Ættesoge for Gudbrandsdalen' og også Bræks 'Slekter og garder i Lom og Skjåk', har jeg blitt veldig i tvil om de måleenheter som brukes, f.eks. Hud, skinn og fetlinger.Jeg vet at 1 hud = 12 skinn, at 1 skinn = 4 fetl. Jeg spurte Arnfinn Kjelland om dette, og han sa at dette var måleenheter som for lengst var borte, selvsagt. Men er det noen som vet hva det tilsvarer sånn ca.Jeg støter også borti auresbol/øyresbol, som jeg også lurer på.Videre har jeg vært i nærheten av f.eks. '8 meler korn'. Hva er det? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Ei 'hud' er noko så enkelt som verdien av ei kuhud. 'Skinn' er normalt kalveskinn, men kunne også vera saueskinn. Kor mange skinn det gjekk på huda varierte. I Gudbrandsdalen var det nok 12. Målet vart først og fremst brukt til å fastsetja landskyld (leiga ein leiglending måtte betala jordeigaren). Dermed fekk ein eit mål som var uavhengig av pengeverdi. Men etter kvart vart det meir og meir vanleg å betala i pengar og ikkje i skinn, men då etter ein offentleg omrekningstakst.Også skatten vart gjerne berekna ut frå landskylda.Øresbol er ei anna landskyldeining. No dreier det seg om pengar, og middelalderpengar. Særleg på Austlandet og i Trøndelag kunne landskylda vera bestemt i pengar; i mark, som var oppdelt i 8 øresbol. Eg går ut frå at det er herifrå me har øre (mynteininga vår).'8 meler korn': Mæle er eit komplisert volummål for korn, som varierte etter område og tid. Men ein eller annan stad rundt 15l var nok det vanlege, men kunne også vera ein del meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

I boka.Gudbrandsdalen i Middelalderen av Fartein Valen-Sendstad er :1 'lomværsk mæle' korn 97,2 l. 1 kyrleie lik 4 øyresbol eller det samme som 1/2 markebol. (Forklaringer finnes på side 92 i boka)Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk Jan! Det er ikke lett for en nordlending å være oppdatert på disse enhetene.Jeg kan jo fortsette: 1 kuleige (leie av ei ku?)er vel den leie som ble betalt til jordeieren og det samme som du, Ragnhild, snakket om (kyrleie)? Når det også opereres med 1 laup smør, ligger det vel i samme lei? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Jan. Dette var avklarende!Går ut fra at all landskyld var beregnet på årsbasis? (Her var det vel ikke andre tidsenheter.....) Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.