Gå til innhold
Arkivverket

[#8074] Daniel Kr. Olsen født 1821 Vefsn


Gjest Agnar Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnar Johansen

Jeg søker opplysninger om foreldre til Daniel Kr. Olsen, født ca 821 i Vefsn Kommune. Daniel var gift med Ane Bergitte Olsdatter, og de var bosatt på stedet Roparnes i Tjøtta Kommune, nå Alstadhaug. Iflg. folketellingene i 1865 hadde de følgende barn, Oleanne Eline, Oluf Edvard, Johan Ernsberg, Martin Angel og Hans Nilolai Danilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ellen Hasle Kokkim

Hei AgnarHar tatt en kjapp titt i kirkeboka for Vefsn. Har funnet følgende: Daniel født 14.03.1822, døpt 21.04.1822. Foreldre er Ole Olsen Blaafield og Karen Andersdatter. Faddere: Halvor Olsen ?, Niels Pedersen Drevland, Peder Jacobsen Bjerkrem, Kirsti Nielsdatter Støvland, Elen Pedersdatter Blaafield.Denne Daniel er ikke oppført med noe Kr. som mellomnavn, men jeg skjekket 1820-22 og kan ikke finne noen annen som passer til beskrivelsen i denne perioden.Hvis dette er den personen du leter etter ble foreldrene gift i 1808. I kirkeboka står som følger: Ungk. Ole Olsen P(?)ejorden og pige Karen Andersdatter Blaafjeld. Forlovere: Ole Olsen P(?)ejorden og Per Andersen Blaafjeld. Trolovet 15.05.1808, viet 25.09.1808.Håper dette kan være til hjelp.mvh Ellen H. K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Hei Ellen.Takk for tipset. Jeg har også funnet det samme som deg i kirkebøkene for Vefsn, men jeg tror ikke at han er den jeg etterlyste.Jeg har etter at jeg skrev mitt innlegg fått tak i 'Gårdshistorie for Grane, Vefsn Bygdebok', og der finner jeg en Daniel Kristian, født 1819 på Øvre Svenningdal, av foreldre Ola Larsen og Kari Gabrielsdatter. Daniel Kr. var deres tredje barn av tilsammen 9, og det står videre at han var bruker på gården Kappskardmoen i Vefsn i årene 1845-46, videre ukjent. Iflg. kirkebok for Tjøtta ble Daniel Kr. gift med Ane Berithe Olsdatter 20. juki 1847. Han var på dette tidspunktet 26 år og bosatt på Roparneset i Tjøtta. Jeg finner imidlertid ikke Daniel Kristian innført som døpt i kirkebøkene for Vefsn hverken i 1819 eller 1821, men jeg er rimelig sikker på at jeg nå har funnet riktig person.Jeg beklager det bryderiet du har hatt med å lete i kirkebøkene.mvh Agnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.