Gå til innhold
Arkivverket

[#8076] Marthin Johnsen , Elen Pedersdt, Årum Borge 1865


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

I folketeljinga for 1865 har eg funne Marthin Johnsen f.ca. 1814 i Borge, gift med Elen M. Pedersdt., f. ca 1818 i Borge, begge på garden Årum søndre.Alt eg har funne tyder på at dei er foreldra til Gunne Aarum. Så no vil eg leite etter foreldra til Martin og Ellen. Kanskje finst det bygdebøker for Borge som eg kan få hjelp frå? Eller har nokon andre råd?mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Gunnar Grimstad

Det fins bydgebøker for Borge (og Torsnes) - eller rettere sagt, arbeidet pågår. Første bind kom i 1999 og tok for seg gårdene Grimstad (heldig for meg) og Holm. Meget grundige og omfattende bøker med slektstavler, bilder og personhistorier m.m. Forfatterne hadde målsetting om en bok i året, tror jeg. Du kan ta kontakt med biblioteket i Fredrikstad for å undersøke hva som er kommet etter 1999, men jeg tror ikke Årum er kommet enda.Det beste er nok å lete i kirkebøkene. Borge var ingen folkerik kommune, så det er en overkommelig oppgave. Merk at Borge har to sett med kirkebøker; Borge og Torsnes. Årum er i Borge-delen. Hvis du ikke er lokalkjent bør du også merke deg at Årum ligger tett inntil kommunegrensene Skjeberg (nå Sarpsborg) og Sarpsborg. Søk i disse kommune kan altså bli aktuelt. Det er mulig jeg får tid til et søk på døpte omkring 1814 og 1818 i løpet av en ukes tid. Du kan sjekke innom her igjen senere.mvh. Jon Gunnar (et steinkast fra Årum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk for hjelpa! Kyrkjebøker for Borge finst ikkje på biblioteket her, bygdebøker er greiere å låne inn, og spesielt mykje lettare å orientere seg i for meg som slett ikkje er kjent i Østfold. Ifølgje BIBSYS skal dei ha ei bygdebok for Borge som går fram til 1800, men det hjelper meg ikkje i første omgang.Elles takk for hjelp, enten du finn noko eller ikkje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Først: Arne Bugge Amundsens 'Borge; 1500-1800' i 2 bind (Borge kommune, 1993) er en generell bygdehistorie, ikke en gårds- og slektshistorie. Jeg har ikke kirkebøker for Borge selv, men VRIS (Vital Records Index Scandinavia) har endel fra Borge: Martin Johnsen (29 år) og Elen Marie Peersdtr. (23 år) ble g. 1.12.1843. Her oppgis også at Martins far var John Nielsen og Elen Mares far var Peer Olsen. [FHL Film 125861] VRIS har dåp for perioden 1814-48. Sønnen Johan Petter Martinsen ble f. 9.5.1844 og dpt. 26.5.1844. Datteren Bolette Lovise ble f. 1.10.1846 og dpt. 1.11.1846. Flere barn av disse har ikke VRIS reg. i perioden. Ellen Maria Pedersdtr. ble f. 11.1.1821 og dpt. 21.1.1821. Foreldre: Peder Olsen og Oliana Larsdtr. Martin Johnsen ble f. 5.2.1815 og dpt. 19.2.1815. Foreldre: John Nielsen og Hellene Olsdtr. (Finner ingen søsken av Martin) Søsken av Ellen Maria: Oleana (dpt. 23.11.1823) og Bolette Marie (f. 27.2.1826, dpt. 12.3.1826). Skrivemåter for morens navn: Oliana, Oleana, Oleanna. Merk: jeg kjenner ikke kvaliteten på VRIS-avskriftene fra Borge. Mvh. RC ( rc@heimr.net )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

VRIS var nytt for meg. Etter eit søk på nettet forstår eg det slik at VRIS er CD'ar ein kan kjøpe. Takk for hjelpa! Om kvaliteten er usikker, så er det uansett eit heilt anna utgangspunkt for eventuell leiting i andre kjelder når ein har namn og datoar å begynne med. mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

I 1801 finn eg ein John Nilsen (22 år) på Grimstad Søndre. Var det eit steinkast unna du sa, Jon Gunnar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Grimstad

Ikke lenger et steinkast unna, men i glasshus... Helene Olsdatter er min 3. tippoldemor. Hun giftet seg 2. gang med John Nilsen (1. gang med min 3. tippoldefar). Helene er født i 1768, døpt 15.03.1768) på Humlekjær i Torsnes. Hennes foreldre var Ole Arvesen og Kirsti Albrektsdatter (f. ca. 1747, på Humlkjær i 1801). De fikk to barn, Martin som nevnt over, og Lars f. 1813 d. 1908. Denne Lars er en av 'gullgruvene' i min slekts historie, da en bror av min oldefar (Sigurd Grimstad) som var opptatt av slektsforskning hadde mye kontakt med Lars på slutten av 1800-tallet.John Nilsen var født 22. mai 1779 på Søndre Grimstad, død av nervefeber 24. desember 1839 på Søndre Grimstad. De giftet seg 23. oktober 1811. Johns far er Nils Mikkelsen fra Søndre Grimstad (som senere fikk betegnelsen vestre).Nils Mikkelsen f. 1745 på Engen under Talberg, døpt 7. mars 1745, død 20. november 1818 på Grimstad, sønn av Mikkel Helgesen og Barbro Andersdatter Talbergengen (død 1784). Han giftet seg 10. desember 1771 med Mette Andersdatter (ca. 1748 - 1811, begravd 3. mars), datter av Anders Christensen og Karen Jensdatter Holmen under Nes.Det var Helenes sønner fra første ekteskap som tok over gården etter at hun ble enke 2. gang.Og så fins det masse annet interessant i 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes, bind 1 Grimstad og Holm) hvor jeg har hentet en del av disse opplysningene fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Då er eg med. Familysearch har eg prøvd. Sjølv om kvaliteten naturleg nok ikkje held DA-nivå, skal eg innrømme at det er eit godt hjelpemiddel.Elles skal eg helse kona og seie ho har ein hjelpsam slektning i Fredrikstad; Martins sonedotter Ragna (Gunnesdt.) Aarum f. 17.12.1900 var farmor hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.